آیا وعده های مسکنی نامزدهای ریاست جمهوری اجرایی است؟

گزارش بازرگانی،   4000323021

کیلید خانه های ارزان، در دستان مردم؛

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، وعده خانه دار کردن مردم و ارزان شدن مسکن، درسخنرانی های مختلف نامزدهای انتخاباتی به گوش می­رسد. در این میان هر کدام راحت تر و در زمان کمتری بتوانند مردم را صاحب خانه کنند، شانس بیشتری برای کسب آراء مستاجران و جوانان خوش باور و امیدوار به تحقق این وعده های پوپولیستی خواهند داشت. اما هیچ کدام راه و روشی برای خروج بازار مسکن از رکود و ایجاد رونق در این بخش ارائه ندادند تا بتوان با استناد به آن، برای انتخاب تصمیم­گیری کرد.

مسیر ساماندهی مسکن ناهموار است؛

بازار مسکن به واسطه اینکه سالهای زیادی است که در رکود به سر می برد، در شرایطی قرار گرفته که به راحتی نمی توان آن را ساماندهی کرد. از سوی دیگر با همه گیری کرونا شرایط رکودی این بخش تشدید شد و مشکل تامین نیاز به مسکن را بیش از پیش دشوار کرد. چراکه همسو با افزایش افسارگسیخته قیمت، متوسط درآمد مردم نیز کاهش شدیدی داشته است.

از این رو وعده اینکه همه را در کمتر از 5 سال خانه دار می کنیم یا میلیون ها مسکن رایگان عرضه می کنیم، کمی اغراق آمیز است. مگر اینکه با منتشر کردن سیاستهای جدید و بررسی کارشناسی روی آن برنامه ها، تمام جزئیات آن شفاف شود. این درحالی است که هم اکنون تمام روش های قدیمی خانه دار شدن همچون پس انداز، دریافت تسهیلات مسکن و ترکیب این دو نمی تواند حتی به قدرت خرید آپارتمان 30 متری در تهران برسد. به این صورت باید از پایه سیاستهای نوینی با هدف تامین مالی، برنامه ریزی برای ارائه تسهیلات بلند مدت، تسهیل در قوانین و راه های ایجاد لیزینگ مسکن و استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه در نظر گرفته شود. گفتنی است برخی از این روش ها در سالهای اخیر راه اندازی و به کار گرفته شد. اما آنطور که باید حمایتی از آنها صورت نگرفت هیچ تسهیلات و مشوقی برای فعالیت گسترده­تر در نظر گرفته نشد.

افزایش آگاهی ملکی مردم، جلوی سوداگری و افزایش قیمت را می­گیرد؛

این درحالی است که این ابزارها سالهاست در کشورهای توسعه یافته به کار گرفته شده و با عملکرد مناسب، مسکن را به دغدغه های فرعی مردم آن کشور تبدیل کرده است. از سوی دیگر به کارگیری این این ابزارها در اقتصاد مسکن، باعث رشد تکنولوژی و ارتقاء دانش و آگاهی مردم نسبت به روش های مختلف تامین هزینه خرید مسکن شده و بسیاری از مشکلات قدیمی این بخش، از بین رفته است. مشکلاتی که از کمبود آگاهی مردم نسبت به تمام بخشهای بازار مسکن ایجاد شده و ضربه بزرگی به اقتصاد مسکن زده است.

شایان ذکر است بسیاری از این مشکلات، از شفاف نبودن قیمت­ها و سوء استفاده برخی از سوداگران غیرمتخصص در این بازار روی داد و در نتیجه قیمت خرید آپارتمان تهران به صورت غیرمتعارف افزایش یافت. لازم به ذکر است تمام مردم علاوه بر اطلاعات شفاف و بروز قیمت خانه، باید به قوانین جدید و روش های نوین تامین مالی برای خرید مسکن نیز آگاه باشند تا در زمان مناسب، تصمیم آگاهانه ای برای خرید مسکن بگیرند.

هوش مصنوعی، سکوی پیشرفت بازار مسکن؛

گفتنی است تا چندی پیش این اطلاعات به صورت سراسری در دسترس قرار نمی گرفت و صرفا برخی از روزنامه ها، اطلاعات قیمتی چند روز پیش خرید یا اجاره آپارتمان تهران را منتشر می کردند. اما با توجه به تورم روزانه قیمت کالاهای اساسی در کشور ما، این اطلاعات باید به صورت لحظه ای در دسترس همه قرار بگیرد. خوشبختانه با توسعه ارتباطات و پیشرفت تکنولوژی، دسترسی به اطلاعات مختلف به صورت آن­لاین و شفاف امکان پذیر شده است.

در این راستا مجموعه کیلید بهترین روش و ابزارها را برای افزایش آگاهی مردم و انتشار اطلاعات طبقه­بندی شده قیمت مسکن در مناطق مختلف به کار گرفته است. کیلید با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعات معاملات املاک را از منابع معتبری همچون سامانه اطلاعات بازار املاک ایران(سابا)، استخراج کرده و پس از پردازش، به صورت آمارهای کاربردی در اختیار مردم می­گذارد. گفتنی است این مهم در بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید منتشر می شود.

اطلاعات دیتامحور، کیلید توسعه بازار املاک کشور؛

همچنین سامانه کیلید این دیتاهای بسیار ارزشمند را به ابزارهای متعدد دیگری همچون تخمین قیمت مسکن تبدیل کرده و با دریافت کدپستی از کاربر، قیمت و مشخصات مختلفی همچون معاملات انجام شده ملک مورد نظر و نوسانات قیمت آن را ارائه می دهد.

شایان ذکر است کیلید با تولید محتوای تخصصی از بخش های مختلف بازار مسکن، آگاهی ملکی مردم را افزایش می دهد تا تمام مردم علاوه بر اینکه نظارت مستقیم و شفافی روی اتفاقات بازار دارند، در انجام معاملات نیز بهترین عملکرد را داشته باشند. همچنین اطلاعات مربوط به ابزارهای نوین تامین مالی و روش های خانه دار شدن نیز در کنار مطالب کاربردی دیگر در رسانه تخصصی کیلید مگ (KiliDmag)منتشر می شود.

جستجوی هدفمند، معاملات ملکی را تسریع و باکیفیت می کند؛

گفتنی است با در نظر گرفتن ابزارهای مختلف جستجوی کیلید در کنار این اطلاعات، میتوان این سامانه را بستری مناسب برای انجام تمام فعالیت های ملکی دانست. چرا که این ابزارهای جستجو، بهترین فایلهای آماده عرضه را در کمترین زمان ممکن در اختیار کاربران می گذارد. به طوری که متقاضی خرید آپارتمان 30 متری در تهران با مشخص کردن متراژ مورد نظر خود و انتخاب محله ای که قصد سکونت در آن را دارد، بهترین فایل های کوچک متراژ را دریافت می کند. به این صورت نیاز نیست کاربران کیلید از میان فایلهای متعدد مشابه با سلیقه و بودجه خود، به انتخاب بپردازند.

از طرفی کاربرانی که صرفا منطقه خاصی برای سکونت مدنظرشان است، می­توانند با مشخص کردن محدوده مورد نظر روی نقشه کیلید، تمام واحدهای آماده عرضه آن محله را مشاهده کنند. به طور مثال متقاضی خرید آپارتمان در صادقیه ، میتواند به طور دقیق کوچه و خیابان های مدنظر خود را مشخص کرده و تمام فایل های آن محدوده را مشاهده کند.

ساماندهی بازار مسکن، برنامه های جامع و شفاف می خواهد؛

به این صورت سرعت و شفافیت انجام معاملات ملکی افزایش یافته و از فعالیت سوداگران نیز جلوگیری می شود. گفتنی است این اطلاعات، راهنمای بسیار مناسبی برای سیاستگذاران و متولیان تصمیم گیری در بخش مسکن بوده و می توان با رصد و مطالعه این دیتاها برای بخش های مختلف شهر تهران، تصمیم متناسب با رویدادهای ملکی آنجا اتخاذ کرد. به طوری که با مشاهده افزایش تقاضای خرید آپارتمان 30 متری در تهران ، صدور مجوزهای ساخت مسکن با این متراژ را در دستور کار قرار داده و حتی مشوق هایی برای سازندگان این نوع املاک در نظر گرفت. یا با مشاهده افزایش قیمت خرید آپارتمان در صادقیه، به سازندگان این محله تسهیلات ارزان قیمت پرداخت کرده تا با ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، جلوی صعود بیش از میانگین تورم قیمت مسکن گرفته شود.

به این صورت می توان با نگارش برنامه­ای جامع از سوی نامزدهای انتخاباتی که استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی و بروزرسانی تکنولوژی در تمام بخش­های بازار مسکن در آن مشخص شده باشد، مسیر رسیدن به وعده هایشان را بررسی کرده و با دید کارشناسی درصد میزان موفقیت آنها را سنجید.

لازم به ذکر است بازار مسکن در شرایط فعلی، به تغییرات ساختاری و تغییر نگرش مردم و سیاستگذاران نیاز دارد. به طوری که با کنترل تورم قیمت و ایجاد روش های آسان و بلند مدت برای خریدخانه، مسکن از یک کالای سرمایه­ای، به یک کالای مصرفی تبدیل شود.