زاکانی: ریشه فساد را خشک می‌‌کنیم/ خصوصی‌سازی‌های ناحق را از حلقوم متخلفان بیرون می‌کشیم

سیاسی،   4000322089

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، با بیان اینکه امروز ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است، گفت: معتقدم باید ریشه فساد را خشک کرد و به مردم وعده می‌دهم که در «دولت اقدام و اصلاح» ریشه فساد را خشک کنیم.

زاکانی: ریشه فساد را خشک می‌‌کنیم/ خصوصی‌سازی‌های ناحق را از حلقوم متخلفان بیرون می‌کشیم

به گزارش فارس، علیرضا زاکانی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، عصر امروز در سومین و آخرین مناظره نامزدهای این دوره از انتخابات که با محوریت مسائل سیاست خارجی و روابط بین‌الملل و نیز تصویر کلی کشور و برنامه‌های دولت آینده برگزار شد، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در این حوزه پرداخت.

مهمترین محورهای سخنان زاکانی در این مناظره تلویزیونی به شرح زیر است؛

- امروز ام‌المسائل کشور گرانی و تورم است؛ به ویژه در حوزه خوراک و پوشاک که مردم را بیچاره کرده است. سال 1390 تورم حدود 19 درصد بود که در سال جاری تورم نقطه به نقطه به 52 درصد و تورم میانیگن سالانه به 38 درصد رسیده است. 

- حجم نقدینگی از 600 هزار میلیارد تومان در سال 92 به 3500 هزار میلیارد تومان در حال حاضر رسیده و 6 برابر شده و پایه پولی هم پنج برابر شده که آقای همتی باید پاسخگو باشد.

- حتما در کوتاه مدت با کنترل نرخ ارز و اصلاح نرخ سود بانکی و اصلاح ناترازی بانک ها و هدایت نقدینگی به سمت تولید، در سال اول نرخ تورم را به نصف رقم موجود می‌رسانیم.

- وضعیت مفاسد در کشور نامناسب است؛ همواره سعی‌ام این بوده که با گردن‌کلفت‌ها درگیر شوم و غیر از این هم راه چاره ای نیست.

- معتقدم باید ریشه فساد را خشک کرد و به مردم وعده می‌دهم که در «دولت اقدام و اصلاح» ریشه فساد را خشک کنیم.

- شبکه های شکل گرفته فساد در دولت، مجلس و قوه قضائیه را می‌شناسم و با کمک مردم این را خشک می‌کنم.

- در حوزه خصوصی‌سازی، واگذاری‌های ناحقی صورت گرفته که یک قلم آن، 2500 میلیارد تومان را به سه برادر واگذار کرده‌اند! واگذاری‌های ناحق را از حلقوم اینها بیرون می‌کشیم و به مردم بازمی‌گردانیم.

- رکود اقتصادی موجود، ناشی از تکیه به بیرون از کشور است؛ ما جهش تولید را مدنظر خواهیم داشت و در این زمینه مقررات‌زدایی و اصلاح مالیات و بیمه و نظام توزیع و صادرات را دنبال خواهیم کرد.

- تمرکز زدایی و هویت دادن به شهرستان‌ها را در اولویت داریم و مسائل 451 شهرستان را احصاء کرده‌ایم و در این زمینه توسعه دولت الکترونیک را دنبال خواهیم کرد و در پایان سال اول دولت الکترونیک را اجرا خواهم کرد.

- ساماندهی یارانه‌های پنهان دیگر برنامه‌ ماست؛ 600 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در سال 97 توسط سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که حتما این یارانه را سامان خواهیم داد

- 70 میلیون  نفر بُن‌کالای 40 هزار تومانی در ماه دریافت خواهند کرد؛ همه این پول در بودجه امسال هست و ما حواله به غیب نمی‌دهیم.

- 6 میلیون و 700 هزار شغل را به تدریج ایجاد خواهیم کرد و در سال اول 500 هزار شغل ایجاد خواهد شد.

- در چهار سال، 5 میلیون و 200 هزار واحد مسکونی خواهیم ساخت که یک میلیون و 200 هزار واحد از آنها، مسکن حمایتی و برای زوج‌های جوان خواهد بود.

- مردم عزیز ایران، علت مشکلات سه «نون» است که «نان» را از سفره شما بیرون برده است؛ ندانستن، نخواستن و نتوانستن! مظهر تام و تمام این هم دولت آقای روحانی و بعضی کسانی است که در این دولت کار کرده‌اند.

- اگر پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد، باید دماغش چند دور، دور زمین می‌چرخید که مصداق آن، برخی کسانی است که مسئولیت داشته‌اند.

- آقای همتی آبان 98 گفت نرخ بنزین 4 واحد درصد در سال بر روی تورم تاثیر دارد و مشکلی ایجاد نمی ‌کند؛ بعدا گفت مخالف افزایش قیمت بنزین بودم و این را بدترین اقدام می‌دانستم! چرا دروغ می‌گویید؟!

- نامه رسمی همتی موجود است که با امضای وی 31 شهریور 98 درخواست کرده قیمت بنزنین 5 هزار تومان و قیمت نفت گاز یک‌هزار تومان شود تا کسری بودجه دولت جبران شود؛‌ حالا چرا دروغ می‌گویید؟!

- شما (همتی) اسرار مملکت را به صندوق بین‌المللی پول داده‌اید؛ این بزرگترین خیانت است که میزان ذخایر در دسترس و غیرقابل دسترس را گفته‌اید. 

بی کفایتی از این بالاتر که رئیس جمهور می‌گوید صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین گران شده است؟!

- آقای مهرعلیزاده از دولت اصلاحات سخن می‌گوید؛ آقای مهرعلیزاده، کرسنت 52 میلیارد دلار خسارت عدم‌النفع علیه ما داشته است! یا اطلاع ندارید و این حرف‌ها را می‌زنید یا معلوم نیست کجای کره زمین زندگی می‌کنید.

- کسی را از مجلس بیرون کرده‌ایم، الان رفته و ماهانه 85 میلیون تومان از بیمه سرمد حقق گرفته؛ آقای همتی چه کسی باید جواب این را بدهد؟!

- دلار نجومی، سکه نجومی، حقوق نجومی، اختلاس نجومی و امثالهم را در این دولت دیدیم. مگر اینجا کهکشان راه شیری است که همه چیز نجومی است؟ علاوه بر حقوق‌های نجومی، پررویی نجومی هم به هنرهای آقایان اضافه شده است!

سوال: برای خنثی کردن تحریم‌ها چه کاری انجام خواهید داد؟

- اولین کاری که ما انجام می‌دهیم این است که رویکرد غلط دولت کنونی را تغییر می‌دهیم؛ برای این هدف، به ظرفیت‌های داخلی تکیه می‌زنیم و از همه فرصت‌های منطقه ای و جهانی استفاده می‌کنیم.

- ظرفیت‌های داخلی برای جهش تولید بی‌نظیر است؛ مثلا برای حوزه مسکن با وجود 130 هزار متر مربع بافت فرسوده و نیاز آنها به مسکن جدید، می‌توان یک جهش در بخش مسکن ایجاد کرد.

- اگر صنایع پایین دستی پتروشیمی را که 8.1 میلیون تن ظرفیت خالی برای مواد پلیمری دارند، فعال کنیم، بخشی از مشکل اشتغال حل خواهد شد.

- هرچه که در راستای تولید است، مورد توجه و دقت قرار خواهد گرفت؛ از جمله ظرفیت‌های روستا و صنایع دریایی.

- 15 کشور همسایه ما در سال 98 حدود 1143 میلیارد دلار واردات داشته‌اند که سهم وارداتشان از کشور ما 23 میلیارد دلار  بوده است! در این میان،‌ 370 میلیارد دلار در کشورهای اوراسیا واردات صورت گرفته، اما سهم وارداتشان از کشور ما اندک بوده است.

- اگر بخواهیم فقط با دلار تبادل کنیم، FATF (گروه ویژه اقدام مالی) روی گلوگاه ما می‌نشیند،‌ اما در صورتی که با پول کشورها به صورت دوجانبه تبادل کنیم، تحریم‌ها بلااثر می‌شود اما دوستان نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد.

- اینها کسانی هستند که جز با توهین کار خودشان را پیش نمی‌برند؛ ما آمده ایم که با قرارگاه مرغ و صف کالا مردم را تحقیر نکنند. 

- مردم گرانی را تحمل می‌کنند تا عده‌ای نورچشمی با ارز 4200 تومانی که ایشان (همتی) به آنها می‌دهد، دست به واردات نزنند.

- امام علی (ع) فرمودند حکومت امانت است و طعمه نیست. امام راحل هم فرمودند اگر دنبال منافع خودمان باشیم فرقی با طاغوت نداریم. 

- اگر انقلاب اسلامی نبود هیچکدام از ماها اینجا نبودیم و الان در جایی بودیم که تناسبی با شرایط امروز ما نداشت. لذا حق نداریم مثل سناتورها کنار هم بشینیم و حرف‌های کلی و بی‌برنامه بزنیم، در استخرهای آنها شنا کنیم و در فضای آنها زندگی کنیم.

- مردم ایران ما به لطف خدا ریشه دروغ و فساد را ریشه‌کن خواهیم کرد؛ گفتم 1200 میلیارد تومان در پایان سال 98 و در یک زمان غیرقانونی از بانک مرکزی به بانک پاسارگاد منتقل شد، آقای همتی انکار کرد اما آقای دژپسند تأیید کرد. 

-  ماجرای بنزین و نامه شهریور 98 آقای همتی برای 5 هزار تومان بنزین را مطرح کردم که ایشان انکار کردند این هم نامه با امضای آقای همتی (ارائه نامه آقای همتی در مقابل دوربین)

- آقای همتی صحبت از فیلترینگ و رفع آن می‌کنند اما ایشان کامنت‌های زیر اینستاگرامش بسته بود و تازه باز کرده است.

- این دولت عامدانه این رفتارها را می‌کند؛ جنگ اقتصادی را به جُنگ شادی تبدیل کردند و صبح جمعه به ریش مردم خندیدند. آقای رئیس جمهور با ماشین خارجی به کارخانه خودروساز داخلی رفت و برخی هم با کفش به چادر زلزله‌زدگان وارد شدند!

- باید دست به دست هم دهیم تا ریشه این قبیل ناکارآمدی‌ها را بخشکانیم و با جریانی که 40 سال است مثل یک اختاپوس بر سر کشور خیمه زده کنار زده شود.

- مردم؛ همه با هم علیه غارتگران قیام کنیم. سر ما را عده ای از مسئولان کلاه گذاشته‌اند،‌ لذا با شناخت آنها باید علیه‌شان قیام کرد.

- در دولت اقدام و اصلاح، شایسته‌سالاری را در این کشور احیا خواهم کرد.

- فقر مطلق را یک ساله ریشه‌کن خواهیم کرد، نظارت بر مسئولان را نهادینه و نظام‌مند خواهیم کرد، روستاها را آباد و زمینه مهاجرت معکوس را فراهم می‌کنیم.

- با برنامه ای که بیش از 10 سال است بر روی آن کار کرده‌ایم، زمینه احیای ظرفیت‌های کشور را فراهم خواهیم کرد.

- قول می‌دهم اصول 10 و 21 قانون اساسی ناظر به زنان و خانواده و اصل 27 ناظر به آزادی‌های مدنی و اصل 30 درباره آموزش و اصل 31 درباره مسکن را احیا کنیم.

- با مقررات‌زدایی، زمینه ریشه‌کنی اعتیاد در 4 سال را فراهم می‌کنیم.

- اگر مسئولیت را در دست بگیریم، ابربدهکاران بانکی را آزاد نمی‌گذاریم؛ گردش مدیران را کنار می‌گذاریم و گردش نخبگان را جایگزین آن خواهیم کرد.

- مردم را تحقیر نمی‌کنیم و قدر دانشمندان خود را خواهیم دانست؛ دییپلماسی اقتصادی را با قدرت دنبال خواهیم کرد.

- خلاصه، آنچه خواهد بود، صداقت و راستگویی است.