تبریزی گفت: آغاز واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان از مردادماه

اجتماعی،   4000322065

رئیس مرکز شبکه مدیریت وزارت بهداشت خبر داد: واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان از مرداد آغاز می‌شود.

تبریزی گفت: آغاز واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان از مردادماه
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جعفرصادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت اظهار کرد: حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دز واکسن در سراسر کشور تزریق شده و همچنین واکسیناسیون ۶۵ درصد افراد بالای ۷۰ سال هم انجام شده است.

تبریزی افزود: برای یک بازه‌ زمانی از برنامه‌های تنظیمی واکسیناسیون گروه‌ها جلوتر از حد معمول پیش رفتیم اما متاسفانه با بدقولی شرکت‌های سازنده واکسن و تحویل ندادن به موقع، احتمالا برنامه پیش بینی شده واکسیناسیون با تاخیر همراه خواهد بود.

او با بیان اینکه تزریق واکسن ۷۰ ساله‌ها هنوز تمام نشده است، گفت: حدود ۶۵ درصد از افراد سنین ۷۰ سال به بالا واکسن را دریافت کرده اند. به محض اینکه واکسن کرونا وارد شود به همان اندازه نیز در تزریق آن تعجیل می‌کنیم اما به دلیل تاخیری که در زمان واکسن‌ها ایجاد شده است گروه سنی جدید را تا به امروز اعلام نکردیم و همان ۷۰ سال به بالا را انجام می‌دهیم.

تبریزی درباره اینکه چه تعداد از گروه‌های دریافت کننده فاز‌های تزریقی را طی کرده اند، گفت:  تاکنون حدود ۴ میلیون نفر از افراد جامعه نوبت اول را دریافت کرده و حدود ۷۰۰ هزار نفر نیز نوبت دوم را پشت سر گذاشته اند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره زمان مناسب تزریق دُز دوم واکسن‌ها گفت: برای تزریق نوبت دوم واکسن آسترازنکا  ۳ تا ۴ ماه، اسپوتنیک وی ۴ تا ۱۲ هفته  و واکسن سینو فارم ۴ تا ۸ هفته  زمان لازم است.

او یادآوری کرد: طبق رایزنی‌های صورت گرفته این هفته یک میلیون دُز واکسن را دریافت می‌کنیم. دغدغه اصلی و نگرانی ما تحریم‌های سنگین و ظالمانه است و افراد توجه داشته باشند هیچ گونه نگرانی از بابت نوبت دهی تزریق اول و دوم در کشور نداریم.

واکسیناسیون بخشی از بیماران خاص، پایان تیر انجام می‌شود

او درباره واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر نیز از جمله بیماران زمینه‌ای همانند بیماران پیوندی، سرطان‌های بدخیم، دیالیزی ها، هموفیلی‌ها و ام اسی‌ها گفت: تزریق برای برخی از افراد با بیماری‌های زمینه‌ای انجام شده است و برای سایر این بیماران نیز تا پایان تیرماه اعلام خواهد شد.

تبریزی درباره شروع سال تحصیلی حضوری و انجام واکسیناسیون برای دانشجویان تصریح کرد: واکسیناسیون برای فرهنگیان، مدیران، پرسنل آموزش و پرورش، وزارت علوم، دانشجویان و اعضای هیات علمی از مرداد آغاز می‌شود و به فاصله یک ماه نوبت دوم آن تزریق خواهد شد تا دانش آموزان و دانشجویان برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها آماده شوند.

رئیس مرکز شبکه مدیریت وزارت بهداشت درباره شرایط اولویت بندی توزیع واکسن گفت: مقرر شده بود فاز اول گروه سنی افراد بالای ۸۰ سال در اردیبهشت، افراد بالای ۷۵ سال در خرداد، گروه سنی ۶۰ سال در تیر و گروه سنی ۶۰ تا ۶۴ سال در تیر و مرداد اتفاق بیفتد اما با کند شدن روند تزریق به دلیل تاخیر دریافت واکسن، نتوانستیم سرعت لازم را داشته باشیم.

او تاکید کرد: با تمام این مسائل در تلاشیم تا در عرض یک هفته یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۶۵ تا ۶۹ ساله‌ را واکسینه کنیم.

نحوه اطلاع رسانی برای تزریق دزُ دوم واکسن کرونا

تبریزی گفت: افرادی که دزُ اول واکسن را دریافت کرده اند صرفا به تاریخ درج شده بر روی کارت واکسن خود توجه نکنند و منتظر دریافت پیامک باشند.