قرارداد برنامه نویسی و انواع مهم آن را بشناسید!

گزارش بازرگانی،   4000322009 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در این مقاله قصد داریم انواع قرارداد برنامه نویسی را توضیح دهیم. این حق شما است که بدانید با یک برنامه نویس چطور قرارداد تنظیم کنید یا اگر برنامه نویس هستید چگونه اقدام کنید. با ما همراه باشید.

 

برنامه نویسی، دانش محبوب این روزها است. رشد تکنولوژی، کاربرد و کارایی اینترنت در زندگی بشر امروز و گسترش روز به روز اپلیکیشن‌‌های مختلف، باعث شده است که تمایل به استفاده از این فضای کاری بسیار زیاد شود. صاحبان کالا و خدمات، تلاش می‌کنند که کسب و کار خود را با شیوه جدید ارائه و توزیع کالا و خدمات به مردم، مشتریان و به طور کلی جامعه هدف، مدیریت کنند. بدون شک برای این کار، نیازمند استفاده از مهارت و تخصص برنامه نویسان خواهند بود. از طرف دیگر، اشخاص متخصصی که در زمینه برنامه نویسی فعالیت می‌کنند، به قراردادی نیاز دارند که بتوانند با استفاده از آن، از حقوق خود محافظت کنند. نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار ، دقیقا قراردادی است که مورد استفاده این اشخاص قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد برنامه نویسی اپلیکیشن و کامپیوتر یک قرارداد کاربردی است که حدود رابطه میان سفارش دهنده پروژه و برنامه نویس را مشخص می‌کند و به روند انجام این پروژه نظم می‌دهد. طرفین به واسطه این قرارداد، با یکدیگر همکاری می‌کنند و برای دریافت حقوق خود، به متن قرارداد استناد می‌کنند. اگر شخصی هستید که تمایل دارد با یک برنامه نویس کار کند یا اینکه اگر حرفه و تخصص شما، برنامه نویسی است، مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود. زیرا سعی می‌کنیم قراردادهای مناسب را معرفی کنیم و درباره حقوق شما در این قرارداد، گفت و گو کنیم.

نمونه قرارداد برنامه نویسی کامپیوتر چگونه قراردادی است؟

اگر بخواهیم به طور کلی توضیح دهیم که با چه قراردادی رو به رو هستید، باید بگوییم که حرفه شما، ارائه خدمات برنامه نویسی است که با توجه به محتوای قرارداد، رابطه میان شما و کارفرما و حدود اختیاراتی که مد نظر گرفته می‌شود، توافق نامه‌ امضا خواهید کرد. در این توافق که به نوعی یک توافق عهدی است، برنامه نویس متعهد می‌شود که برای فضای مورد نظر کارفرما (اپلیکیشن، سایت، استارتاپ و غیره) فعالیت کند و پروژه مورد نظر را به اتمام برساند.

در مقابل، کارفرما نیز متعهد است که امکانات و تجهیزات انجام کار را برای برنامه نویس فراهم کند و در نهایت، براساس توافقی که انجام شده است، حق الزحمه او را پرداخت کند.

انواع نمونه فرم قرارداد برنامه نویسی

پیش از تنظیم نمونه قرارداد برنامه نویسی اندروید یا انواع دیگر سایت‌ها و نرم افزارها، ابتدا لازم است که بدانید رابطه شما با کارفرما به چه صورتی است. به این دلیل به این مساله اشاره کردیم که برای تنظیم قرارداد، حتما به جواب این سوال نیاز دارید. به طور کلی انواع نمونه قرارداد برنامه نویسی کامپیوتر را می‌توانیم به دو گروه تقسیم بندی کنیم. قرارداد کار و قرارداد پیمانکاری (روی لینک قبل بزنید) قراردادهایی هستند که می‌توانید با استفاده از چهارچوب آن‌ها، با یک یا چند برنامه نویس همکاری کنید.

قرارداد کار برنامه نویسی

در ابتدا بگوییم که شیوه فعالیت شما، نوع قراردادتان را مشخص می‌کند. برای مثال اگر برای یک سایت معین، مشغول به کار هستید و در زمان معین در محل شرکت یا کارخانه حاضر می‌شوید و اموری که به شما سپرده می‌شود را انجام می‌دهید، لازم است که برای همکاری با این سایت، از نمونه قرارداد برنامه نویسی سایت به صورت قرارداد استخدام یا قرارداد کار (روی لینک قبل بزنید) استفاده کنید. قرارداد استخدام (روی لینک قبل بزنید) قراردادی است که به واسطه آن، شما توسط کارفرما استخدام می‌شوید.

یعنی اینکه متعهد می‌شوید که با رعایت قواعد استخدامی، اموری را انجام دهید و با توجه به قانون کار، حقوق و مزایا دریافت کنید. علاوه براین، قانون مدنی نیز به قرارداد شما، نظارت خواهد داشت. یعنی اینکه شما به عنوان یک نیروی انسانی استخدام شده، مستحق دریافت خدمات بیمه هستید و کارفرما ملزم است که شما را بیمه کند.

برنامه نویسی به صورت پیمانی

نوع دیگری از شیوه همکاری با برنامه نویس، استفاده از قرارداد پیمانکاری است. این قرارداد، در میان اشخاصی که در این حرفه فعالیت می‌کنند، در موارد فراوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اکثر مواقع، همکاری‌های پروژه محور براساس قرارداد پیمانی یا پیمانکاری اجرا می‌شود. برای مثال، ممکن است که شما با یک استارتاپ نوپا همکاری کنید و بپذیرید که پروژه برنامه نویسی سایت آن‌ها را به عهده بگیرید. در این شرایط، نمونه قرارداد برنامه نویسی استارتاپ به صورت پیمانکاری، برای شما مناسب خواهد بود. دقت کنید که نمونه قرارداد برنامه نویسی استارتاپ ، باید به صورت یک قرارداد پیمانکاری تنظیم شود. یعنی اینکه برای آن، مدت معین در نظر بگیرید و حق الزحمه توافق شده را بنویسید. علاوه براین، برنامه نویس ملزم به حضور در مکان مشخص نیست و برای او ساعت کاری معین نخواهد شد.

در این قرارداد، برنامه نویس متعهد است که در بازه زمانی تعیین شده، پروژه را به اتمام برساند و به صاحبان استارتاپ تحویل دهد و با تحویل پروژه و انجام تعهدات، عملا قرارداد میان طرفین نیز به اتمام خواهد رسید.

نمونه فرم قرارداد برنامه نویسی از منظر قانون

چیزی که در تهیه و تنظیم انواع قرارداد، بسیار اهمیت دارد، اعتبار قانونی قرارداد است. یعنی اینکه باید مطمئن باشیم که قرارداد امضا شده، از نگاه قانون صحیح و معتبر است. برای این منظور لازم است که ابتدا اطلاعاتی درباره ویژگی‌های قانونی نمونه قرارداد برنامه نویسی سایت داشته باشید. در ادامه به چند نکته مهم در خصوص شرایط تنظیم قانونی نمونه قرارداد برنامه نویسی نرم افزار اشاره می‌کنیم. ابتدا باید بگوییم که نوع قرارداد مشخص می‌کند که شما باید از چه قانونی تبعیت کنید.

برای مثال اگر شما در سمت شغلی یک برنامه نویس استخدام شده‌اید یا اینکه یک برنامه نویس را استخدام کرده‌اید، ملزم خواهید بود که از اصول و قواعد قانون کار پیروی کنید. در مقابل، اگر قرارداد شما پیمانی و پروژه‌ای باشد، باید تابع قانون مدنی باشید. در ادامه به ویژگی‌های مهم قرارداد برنامه نویسی از نگاه قانون مدنی اشاره می‌کنیم:

ماده 10 قانون مدنی، اساس نمونه قرارداد برنامه نویسی اندروید

برای تنظیم انواع نمونه قرارداد برنامه نویسی اپلیکیشن یا هر موضوع دیگر به صورت پیمانکاری، می‌توانید به ماده 10 قانون مدنی استناد کنید. این ماده، قاعده‌ای برای آزادی شما در خصوص تنظیم انواع قرارداد است. ماده 10 توضیح می‌دهد که شرط اصلی در تنظیم انواع قرارداد، رعایت قانون است. اگر قانون را رعایت می‌کنید، هر شرط و توافقی صحیح است. بنابراین، شما می‌توانید با خیال آسوده در خصوص مواردی مانند مبلغ حق الزحمه، مدت قرارداد، مراحل انجام کار، نحوه پرداخت حق الزحمه، شروط و تعهدات و ضمانت‌های اجرا با یکدیگر توافق کنید.

البته علاوه بر ماده 10 قانون مدنی، لازم است که به شرایط صحت قرارداد نیز توجه داشته باشید. شرایط صحت قرارداد، به این مساله اشاره دارد که طرفین باید با قصد و رضایت دو جانبه قرارداد را امضا کنند. علاوه براین، باید صلاحیت قانونی و عقلانی برای امضای قرارداد داشته باشند. موضوع این قرارداد نیز باید مشخص، معین و مشروع باشد. با رعایت این موارد، قرارداد شما معتبر و صحیح خواهد بود و طرفین ملزم می‌شوند که تعهدات و شروط آن را رعایت کنند.

نامعین و لازم بودن

قرارداد پیمانی با برنامه نویس، نامعین است. یعنی چه؟ یعنی اینکه در متن قانون مدنی، به صراحت درباره آن توضیح داده نشده است اما نامعین بودن این قرارداد، به معنای نامعتبر بودن آن نیست. بلکه به این معنا است که دستور العمل مشخصی برای تنظیم این قرارداد نیست و شما می‌توانید با توافق یکدیگر این قرارداد را با شروط مورد نظر خود، تنظیم کنید. لازم بودن این قرارداد، به این معنی است که برنامه نویس و کارفرما، ملزم خواهند بود که برای اجرای این پروژه با یکدیگر همکاری کنند و نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند. البته این امکان وجود دارد که شروطی برای فسخ قرارداد در نظر گرفته شود.

در نهایت، باید به این مساله اشاره کنیم که تنظیم هر قراردادی، نیازمند آگاهی از ابعاد قانونی آن رابطه است. بنابراین، لازم است که پیش از هر اقدام با متخصصان این حوزه، یعنی مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری گفت و گو کنید. استفاده از خدمات مشاور حقوقی ، قطعا برای انتخاب قرارداد و تنظیم قرارداد شما مناسب خواهد بود. برای دریافت خدمات مشاوره در حوزه قرارداد، واژه «رکلا» را در گوگل جستجو کنید و وارد وب سایت بنیاد حقوقی رُکلا شوید.