وزیر دفاع آمریکا: برقراری خط "تلفن قرمز" با چین ضروری است

جهان،   4000321061
وزیر دفاع آمریکا: برقراری خط "تلفن قرمز" با چین ضروری است

وزیر دفاع آمریکا به قانونگذاران کشورش گفت، چین مصمم به کنترل کردن حوزه هند-اقیانوسیه بوده و بدون وجود یک خط تماس مستقیم بین رهبران واشنگتن و پکن، یک حادثه کوچک میتواند باعث بروز یک بحران شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه نشریه "نیکِی"، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی خطاب به قانونگذاران کشورش، فقدان وجود یک خط تلفن مستقیم بین چین و آمریکا موسوم به "تلفن قرمز" را یک "مساله حیاتی" خواند.

او این جواب را در پاسخ به سوال سناتور انگوس کینگ مطرح کرد؛ سوالی که در جریانش این سناتور آمریکایی وضعیت فعلی را با وضعیت توصیف شده در کتاب "تفنگهای آگوست" نوشته باربارا تاچمن، از زمان منتهی به جنگ جهانی اول مقایسه کرد.

کینگ در جریان یک جلسه استماع مربوط به بودجه نظامی که از سوی کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا برگزار شد گفت، ۱۱ نسخ از ترجمه چینی این کتاب در وبسایت "آمازون" در دسترس قرار دارد و "من فکر می‌کنم کاری که ممکن است انجام دهم این است که این نسخه‌ها را بخرم و آنها را برای دفتر سیاسی حزب (حزب کمونیست چین) در پکن بفرستم".

کینگ اظهار کرد: این از نظر من نگران کننده است که ظاهرا ما یک خط تلفن داغ، خط تلفن مستقیم، یا هر چیزی که می خواهید اسمش را بگذاریم، با چین هم در سطح ریاست جمهوری و هم در سطح وزیر دفاع نداریم. درک من این است که چینی ها به آن بی میل هستند اما من معتقدم این باید یک اولویت امنیت ملی باشد.

آستین در پاسخ به سوال کینگ درباره اینکه آیا یک راه مهم تخفیف ریسک تشدید تصادفی درگیری برقراری روابط بهتر در هر دو سطح  است گفت: من کاملا با شما موافقم.

او ادامه داد: می‌دانید، با نگاه به برخی از رفتارهای تهاجمی که ما از سوی چین در حوزه هند-اقیانوسیه شاهد بوده ایم، من نگران رخدادی هستم که باعث بروز یک بحران شود و من فکر می کنم ما نیازمند این قابلیت هستیم که بتوانیم هم با همپیمانان و شرکایمان و هم با رقبا یا رقبای بالقوه خود گفتگو کنیم.

وی افزود: من در این نگرانی با شما شریک هستم و کاملا با شما موافقم که چنین چیزی حیاتی است.

آستین در این نشست با پرسشهای مکرر سناتورها درباره ارزیابی اش از نیات چین و اینکه آیا آمریکا تلاش کافی در قبال پیروز شدن در جنگ احتمالی با چین صرف می کند مواجه شد. او گفت: من قطعا معتقدم هدف آنها کنترل حوزه هند-اقیانوسیه است. و من همچنین معتقدم که آنها مایل هستند به این که در جهان کشور مسلط یا برتر باشند. و من همچنین فکر می کنم آنها به سمت این هدف تلاش می کنند.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در این نشست در پاسخ به سوال سناتور جاش هاولی درباره لزوم آمادگی برای بازداشتن چین از اقدام علیه تایوان در عرض "سه تا پنج و هفت سال آینده" اظهار کرد که ماموریت اصلی باید بازدارندگی باشد نه درگیری.

این ژنرال چهارستاره اظهار کرد: در این مورد مساله کلیدی بازدارندگی است. ما در شرایط رقابت استراتژیک ابرقدرتها هستیم. این وضعیت باید در سطح رقابت باقی بماند و بازدارندگی کلید جلوگیری از کشیده شدن آن از رقابت به حادثه یا جنگ است.

او تاکید کرد، بازدارندگی زمانی کارکرد دارد که یک طرف قابلیتی را داشته باشد و طرف دیگر آن را بداند و "شما باید دشمنتان را متوجه این قابلیت کنید."