آمریکا: ترکیه مغایرت میان تملک اس۴۰۰ و وظایفش در ناتو را درک کند

جهان،   4000321023
آمریکا: ترکیه مغایرت میان تملک اس۴۰۰ و وظایفش در ناتو را درک کند

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، واشنگتن به ترکیه از بابت تبعات منفی خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه هشدار داده و این اقدام مغایر با وظایف آنکارا به عنوان یک عضو ناتو است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه فری نیوز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری گفت: سامانه‌های اس۴۰۰ روسیه با تجهیزات ناتو ناسازگار هستند، امنیت تکنولوژی‌های ناتو را تهدید می‌کنند و مغایر با وظایف خود ترکیه به عنوان یک عضو ناتو هستند. ما به ترکیه هشدار داده‌ایم و همچنان هشدار می‌دهیم که این سامانه را قبول نکند.

پرایس گفت: ترکیه یک عضو مهم ناتو است بنابراین خود این کشور باید مغایرت میان تملک اس۴۰۰ و وظایفش در داخل ائتلاف را درک کند.

ند پرایس در خصوص دیدارهای اروپایی چند روز دیگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بدون جزئیات بیشتر گفت: بایدن فرصت دیدار با همتای ترکیه‌ای خود را خواهد داشت.

روسیه و ترکیه در سال ۲۰۱۷ قراردادی را بر سر خرید سامانه اس۴۰۰ از سوی آنکارا امضا کردند و روند تحویل این سامانه‌های دفاع هوایی به طرف ترکیه در تابستان و پایین ۲۰۱۹ صورت گرفت. این توافق موجب بحران در روابط ترکیه با آمریکا شده و واشنگتن از ترکیه خواسته بود به جای آن سامانه دفاع هوایی پاتریوت آمریکا را بخرد و آنکارا را تهدید به ایجاد تاخیر در فروش جنگنده های اف-۳۵ به آن و اعمال تحریم بر اساس قانون موسوم به قانون "کاتسا" کرد.

با این حال آنکارا قصد کنار گذاشتن سامانه اس-۴۰۰ را ندارد.

اواخر ماه آوریل وزیر امور خارجه ترکیه گفت، طرف ترکیه‌ای به مذاکراتش با روسیه بر سر خرید یک واحد دوم سامانه اس۴۰۰ ادامه می‌دهد.