خیز آمریکا برای تسلط بر یمن از دروازه عمان

جهان،   4000320085 ۳۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

تحرکات مشکوک آمریکا در جریان مذاکرات مربوط به جنگ یمن و ادعاهایی که در این زمینه منتشر کرده حاکی از تلاش این کشور برای سوءاستفاده از شرایط بحرانی یمن و تداوم اشغالگری در خاک آن است.

 خیز آمریکا برای تسلط بر یمن از دروازه عمان

به گزارش الف، طی روزهای گذشته دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» که از ماه‌ها قبل داعیه اقدام برای پایان دادن به جنگ یمن را دارد تایید کرد که نظامیان این کشور در یمن حضور دارند. هرچند کاخ سفید مدعی شده که نظامیان ایالات متحده با هدف مبارزه با گروه‌های تروریستی داعش و القاعده در خاک یمن حضور دارند، اما سابقه تحرکات واشنگتن در جنگ یمن و به ویژه اقدامات مشکوکی که در جریان مذاکرات برای پایان جنگ با میانجی گر‌ی عمان از جانب آمریکا دیده می‌شود، حاکی از وجود یک پروژه سازماندهی شده برای حضور نظامی طولانی مدت ایالات متحده در خاک یمن است.

اخیرا «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان با سفر به عربستان سعودی نامه‌ای مکتوب از جانب «هیثم بن طارق» سلطان عمان برای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برد. منابع آگاه گزارش می‌دهند که احتمالا محتوای این نامه مربوط به مذاکراتی است که هیئت عمان به عنوان میانجی میان عربستان سعودی و انصارالله طی 5 روز انجام داده بود. آخرین اطلاعات درباره این مذاکرات حاکی از پیشرفت در پرونده بشردوستانه بود که می‌تواند راه را برای بحث درباره سایر پرونده‌ها باز کند. اما با همه این وجود هنوز مسائل مشکوکی وجود دارد.

هم‌زمان با ادامه مذاکرات هیئت عمانی برای پنجمین روز متوالی تلاش‌های مداوم آمریکایی‌ها جهت قانونی کردن حضور نیروهای بیگانه در زمین‌ها و آب های یمن ذهن بسیاری از طرف ها را به خود مشغول کرده و موضوعی است که موجب عصبانیت انصارالله و نگرانی عمان شده است. واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنند در این مذاکرات مسئله حاکمیتی و تسلط بر خاک یمن را تنها محدود به مناطق تحت سیطره انصارالله بکنند و معتقدند که درباره سایر مناطق یمن به شکل دیگری تصمیم گیری می شود. این موضوع کاملا با مواضع و خواسته‌های انصارالله مغایرت دارد؛ چرا که معتقد است انجام هرگونه تلاش بین المللی که موجب آسیب رسیدن به استقلال و حاکمیت یمن شود غیر قابل قبول است.

در همین زمینه شورای عالی سیاسی انصارالله در جریان این مذاکرات تاکید کرد که رفع کامل محاصره، متوقف کردن تجاوزات هوایی و زمینی و دریایی، پایان دادن به اشغالگری در مناطق یمن، خروج همه نیروهای بیگانه و عدم مداخله هیچ طرف خارجی در امور داخلی یمن از جمله اصول اساسی یمنی ها برای پایان جنگ و موفقیت مذاکرات است که نمی توان از آنها منحرف شد و در صورتی که صلح عادلانه محقق نشود نبرد نظامی برای دفاع از حاکمیت و استقلال یمن ادامه خواهد داشت.

منابع سیاسی صنعا گزارش می‌دهند، گفتگوهایی که توسط هیئت عمانی صورت گرفته پیشرفت‌هایی درباره بازگشایی فرودگاه صنعا و رفع محاصره بندر حدیده به وجود آورده و ایده‌ها و پیشنهادهایی که تاثیر منفی بر حاکمیت یمن نداشته باشند و حقوق ملت این کشور را از بین نبرند مورد استقبال انصارالله قرار می‌گیرند. اما با این وجود هنوز وضعیت مبهمی درباره پرونده نظامی وجود دارد و تحرکات مشکوکی از جانب ایالات متحده در این زمینه صورت می‌گیرد.

آمریکا درواقع تاکید دارد که مناطق خارج از سیطره ارتش و کمیته های مردمی یمن خارج از چارچوب این مذاکرات است و اصولی که صنعا برای موافقت با صلح و به سرانجام رسیدن مذاکرات مذکور تعیین کرده تنها باید محدود به مناطق تحت سیطره انصارالله باشد.

در این بین تحلیلگران معتقدند مقصود آمریکا این است که سایر مناطق یمن می‌توانند به راحتی تحت اشغال ایالات متحده یا هر کشوری که واشنگتن بخواهد قرار بگیرند. بر این اساس این موضع گیری آمریکا مانور جدیدی است که در آن آمریکایی ها تلاش می کنند از طریق عمان که رابطه خوبی با صنعا دارد به حضور نیروهای بیگانه در آب ها و زمین های یمن  به این بهانه که استان‌های جنوبی و شرقی و غربی خارج از کنترل انصارالله بوده و تحت سیطره دولت مستعفی یمن قرار دارند مشروعیت ببخشند.

آمریکا مدعی است که دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور فراری یمن از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شده و این دولت به تنهایی می تواند درباره مناطق تحت سیطره خود تصمیم بگیرد. این در حالی است که مناطق جنوبی و شرقی و غربی یمن در واقع تحت سیطره امارات و عربستان هستند و دولت منصور هادی هیچگونه نقش اجرایی در این مناطق ندارد. از سوی دیگر سیگنال‌های رسیده از دولت مستعفی یمن نشان می دهد که هیچ گونه تغییر جدی در مواضع این درخصوص مذاکرات با انصارالله دیده نشده است.

در این شرایط سلطان نشین عمان در تلاش برای ایجاد رویکردهایی است که منجر به آتش بس همه‌جانبه و پایان قطعی جنگ یمن شود؛ اما تحرکاتی که عربستان و آمریکا برای کسب دستاوردی از این جنگ انجام می‌دهند احتمال موفقیت مذاکرات مذکور را کاهش می‌دهد. در واقع واشنگتن به دنبال مشروعیت بخشیدن به اشغالگری در استان های جنوبی و غربی و شرقی و به طور کلی مناطق راهبردی یمن است که در این صورت یمنی‌ها اگر بخواهند به این خواسته آمریکا تن دهند در واقع تجزیه کشورشان را پذیرفته‌اند؛ اما همانگونه که انصارالله تاکید کرده به نظر می‌رسد دولت نجات ملی یمن ادامه گزینه نظامی را به هرگونه توطئه جدید علیه استقلال یمن ترجیح می‌دهد.