رئیسی: ما هم دیپلماسی بلدیم ولی از موضع اقتدار/ خوزستان را باید ویژه دید

سیاسی،   4000319141 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما هم دیپلماسی بلدیم و راه تعامل با دنیا را بلدیم؛ فقط یک نکته وجود دارد و آن هم از موضع اقتدار و عزت خون شهد صحبت می‌کنیم.

رئیسی: ما هم دیپلماسی بلدیم ولی از موضع اقتدار/ خوزستان را باید ویژه دید

به گزارش مهر، آیت الله سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در سخنرانی در جمع مردم خوزستان در ورزشگاه تختی اهواز اظهار کرد:

امروز شرایط خاصی است، به جاست که شما مردمان در اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، مسجدسلیمان، ایذه، باغملک، سوسنگرد، اهواز، رامهرمز، بهبهان، شادگان، خرمشهر، آبادان، همه اقوام و گویش‌ها در استان خوزستان، عرب و بختیاری، کرد و لر و شوشتری و دزفولی و بهبهانی و ترک قشقایی همه و همه امروز باید شرایط کاملاً درک شود؛ اینکه چه شرایط و وضعیتی در کشور وجود دارد. آنچه مسلم است وضع اداره امور اجرایی در کشور وضعیتی است که مردم را نگران کرده است؛ جوانان را ناامید کرده است؛ مردم تحول روزگاری نو را طلب می‌کنند؛ چه چیزی باید تغییر کند؟

وی افزود: اولاً باید رویکردها و جهت گیری ها متفاوت شود، اساس این تغییر باید عدالتخواهی باشد، اساس این تحول باید حق خواهی و عدالت خواهی باشد؛ محور عدالت است. مردم با نداشتن می‌سازند ولی با تبعیض هرگز، مردم با کمبودها سازگارند اما اگر بی عدالتی شود با بی عدالتی سازگار نیستند. اساس حرکت انبیا برای اجرای عدالت بود.

رئیسی عنوان کرد: در جامعه عدالت باید اجرا شود. حکمرانی دینی در یک جمله منهای فقر و به علاوه عدالت است؛ فقر نباید باشد و عدالت باید در همه شئون اقتصادی و اجتماعی و لایه‌های حکمرانی جلوه داشته باشد؛ مزه شیرین عدالت باید به کام مردم بیاید و اساس آمدن من به دعوت مردم به این صحنه برای اجرای عدالت است؛ مردم عدالت را فریاد می‌زنند و با هرگونه فساد مخالف هستند. اجرای عدالت بدون مردم امکان پذیر نیست و با حضور آنها می‌توان عدالت را اجرا کرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: جامعه‌ای به پاکی و قداست می‌رسد که ضعیف بتواند حق خود را بدون لکنت زبان و قوی بیان کند و اگر ضعفا و مستمندان و مظلومان نتوانند حق خود را بیان کنند و یا نتوانند بدون لکنت زبان احقاق حق کنند باید تردید کنیم؛ اساس آن است که باید حق خواهی صورت بگیرد.

چرا جوان تحصیلگرده نگران است؟

رئیسی با بیان اینکه امروز برخی تبعیض‌ها خوزستانی‌ها را آزرده خاطر کرده است، بیان کرد: سوال جدی در این خطه این است که با وجود منابع عظیم نفت و گاز با تأسیسات فولادی و کشت و صنعت‌های مختلف نیشکر، وجود رودخانه‌های پرآب کارون و مارون و دیگر موارد و همجواری خوزستان با بازارهای مصرفی کشورهای خلیج فارس و وجود امکانات زیربنایی فراوان در خوزستان راستی چرا ما در خوزستان نگران برای یافتن شغل و کار باشیم؛ چرا جوانان تحصیل کرده خوزستانی باید بیکار باشند؟

وی اضافه کرد: آیا برای شغل و کار در این کشور ما باید معطل باشیم، مگر نه این است که امروز ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور معطل است و مگر نه این است که می‌توانیم ۷۰ درصد ظرفیت‌های اقتصادی، اقتصاد دریا، پیشران‌های صنعت و فضای مجازی را فعال کنیم و بسیاری از این جوانان برومند تحصیل کرده اشتغالشان کاملاً فراهم باشد و دغدغه کار را نداشته باشند.

مدیریت کارآمد انقلابی

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این یک حقیقت است، جوانان عدد و رقم و وضعیت خوزستان و ظرفیت‌های آن را می‌دانند. چرا در شرایطی که خوزستان می‌تواند قطب کشاورزی، صنایع، گردشگری و بسیاری از محورهای توسعه یافتگی باشد؛ جوان آن معطل بماند؟ آیا حق است که این همه امکانات و سرمایه‌های متراکم و نیروی انسانی کارآمد در استان معطل بماند؟ آیا امکانات نیست؟ امکانات هست، حلقه مفقوده مدیریت کارآمد انقلابی است. اگر مدیریت کارآمد انقلابی باشد تمام این امکانات و ظرفیت‌ها را به کار می‌گیرد.

رئیسی تصریح کرد: به کارگیری نیروهای بومی در استان از اولین خواسته‌های به حق مردم است؛ مدیران بومی کارآمد که می‌توانند در سطوح مختلف از آنها استفاده کرد باید مورد توجه قرار گیرند. چرا نسبت به نیروهای بومی کارآمد بی توجهی می‌شود؟ نیروی کارآمد باید تحصیل کرده و دلسوز باشد و برای آنها میدان کار فراهم کرد.

وی افزود: چرا حق آلایندگی که قانونی برای این استان است درصد آن به خوزستان تخصیص پیدا نمی‌کند؟ ۳۰ هزار میلیادری که در قانون آمده در خصوص حق آلایندگی و درصد تولید نفت که باید درصدی برای آبادی و توسعه خوزستان اختصاص داد، چرا اختصاص نمی‌یابد؟ بسیار می‌توان برای این مردم خصوصاً در زمینه اشتغال و مسکن کار و برنامه ریزی کرد؛ با علم و اطلاع نسبت به ظرفیت‌های خوزستان و کشور مسکن و اشتغال وظیفه دولت است که پیگیری کند و با همکاری مردم ازدواج از شما و ایجاد اشتغال و تأمین مسکن نیز از سوی دولت پیگیری می‌شود.

شایعات انتقال آب

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: چرا در استان خوزستان وقتی باران می‌آید، مردم احساس خطر می‌کنند، باران باید منبع آرامش باشد، مردم نگران هستند و در خانه‌های آنها آبگرفتگی ایجاد می‌شود چون شبکه فاضلاب فرسوده است و باید هرچه سریع‌تر اجرا شود.

رئیسی بیان کرد: بهره مندی مردم از آب شرب حق مسلم آنها است، شایعاتی ایجاد کردند که من قصد انتقال آب را ادارم ولی ظرفیت این استان مربوط به مردم این استان است و استفاده از ظرفیت‌های خوزستان برای مردم آن اولویت دارد.

باید خوزستان را ویژه دید

وی ادامه داد: چرا مهاجرت به خارج از خوزستان و ترک روستا و حاشیه نشینی شهرها صورت می‌گیرد؟ چرا کار و کشاورزی در روستا جواب نمی‌دهد؟ چرا هم تولیدکننده و مصرف کننده گلایه دارند؟ چون دولت نظارت بر تأمین و تولید تا مصرف را ندارد و اگر می‌داشت نباید سفره مردم اینقدر کوچک شود. در استان باید مدیران مقتدر باشند، خوزستان استان ویژه است؛ باید استان خوزستان را ویژه دید، اگر رأی مردم به ما تعلق گرفت خوزستان را در کشور ویژه نگاه می‌کنیم.

ما هم دیپلماسی بلدیم

رئیسی تصریح کرد: ایجاد ریل ارتباطی با خارج از مرز و بهبود اوضاع زیرساخت‌ها نیز به توسعه استان بسیار کمک می‌کند؛ اولویت ما در ارتباطات با کشورهای حاشیه و همسایه است. به برخی‌ها گفتید اینها دیپلماسی بلد نیستند ولی خودتان در این زمینه بد عمل کردید، ما هم دیپلماسی بلدیم و راه تعامل با دنیا را بلدیم؛ اجرای قرادادها را هم بلدیم؛ فقط یک نکته وجود دارد و آن هم از موضع اقتدار و عزت خون شهد صحبت می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در خوزستان، کنسولگری ارتباط با کشورهای خلیج فارس را ایجاد می‌کنیم؛ بسیاری از گره‌ها به دست این جوانان خوزستان گشوده می‌شود، باید به جوانان اعتماد کرد، جوانان بنده ۱۹ ساله بودم که امام راحل حقیقتاً به جوانان اعتماد کرد و مسئولیت دادستانی کرج را در اوایل انقلاب به من سپرد و امروز رهبری به جوانان اعتماد دارند، اعتماد به جوانان گره‌های بسیاری را می‌گشاید و بسیاری از گشایش‌ها را برای کشور ایجاد می‌کند.

ما می‌توانیم

رئیسی تصریح کرد: در کشورداری اهل «نمی شود و نمی توانیم» و «کو بودجه و اعتبارات» نیستیم بلکه ما اصحاب «ما می توانیم» هستیم. اگر فکر کردید با متلک گفتن، ناسزا گفتن و تهمت و این ترکش‌ها از میدان بیرون می‌رویم باید بگویم تابع شهدایی هستیم که مقابل ترکش‌ها و ناملایمتی ها مردانه ایستادند و مقاومت کردند ما سرباز و خدمتگزار این مردم هستیم و از میدان بیرون نمی‌رویم

وی گفت: خوزستانی‌ها بدانید که دل من با شماست و دل همه ما برای شکل گیری دولت مردمی و ایران قوی در کنار هم خواهد بود، ائتلاف ما با کشاورزان، کارگران، کارمندان، فرهنگیان، بازنشستگان، روستا، شهر و همه اقشار، نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان بر علیه فساد و ناکارآمدی و زد و بند، سیاسی کاری و فرصت‌ها را از دست دادن هستیم.

یادی از سردار سلیمانی

رئیسی همچنین به نقل از خاطره‌ای از سردار قاسم سلیمانی اقدام کرد و گفت: آخرین بار که خوزستان آمدم برای سیل به منطقه شادگان رفتم و به صورت تصادفی به سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برخوردم، بعد از احوالپرسی هر دو پیگیر کمک رسانی به سیل زدگان بودیم.

وی اظهار کرد: من بدهکار بودم و در دوره قوه قضائیه باید خدمت شما می‌رسیدیم ولی هر بار که می‌خواستیم سفر داشتیم وضعیت کرونا خوب اعلام نمی‌شد و این امکان پذیر نبود که خدمت شما برسیم. ان شاءالله کشور با برنامه‌ای که ما تدوین کردیم و کارنامه‌ای که شاهد آن هستید و با اراده قوی و کمک جوانان این کشور وضعیت ایران را تغییر می‌دهیم. شرایط سفره مردم، کسب و کار مردم، وضعیت دولت را حتماً بدانید که امیدبخش می‌کنیم. امروز بدانید نه فقط در موضوع هفت تپه بلکه در هر زمینه‌ای که مردم دغدغه داشته باشند، ورود می‌کنم.

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری بیان کرد: شنیدم در منطقه کوت عبداله مردم دچار مشکل شدند، سریعاً دستور پیگیری دادم؛ مشکل شما، مشکل من است و اگر کسی از درد خوزستانی دردش نیاید باید به خودش شک کند. بیکاری جوانان، مشکل زنان سرپرست خانوار، بانوان جویای کار، مشکل یک جوان فارغ التحصیل آماده کار، مشکل کارگران و کشاورزان مشکل همه ما است و اگر کسی با این مشکلات حس نگیرد باید در همه جود او تردید کرد، مشکلات شما، مشکل من و درد شما، درد من است و با کمک خدا و اعتماد به نفس، گره‌ها به دست توانای شما و با خدمتگزاری طلبه‌ای چون من در محضر شما حل می‌شود.