ژنو آرام؛ چشم انتظار مذاکرات داغ بین پوتین و بایدن

جهان،   4000319112

سوئیس میزبان نخستین نشست بین روسای جمهور روسیه و آمریکا در حالی در تدارک برگزاری امن این نشست مهم است که پیش بینی میشود موضوعات مهمی در دستور کار سران روسیه و آمریکا باشد.

ژنو آرام؛ چشم انتظار مذاکرات داغ بین پوتین و بایدن

به گزارش فارس، «جو بایدن» ، رئیس جمهور ایالات متحده و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه قرار است 16 ژوئن (چهارشنبه 26 خرداد) اولین نشست بین خود را در یک ویلا در سوئیس و مشرف به دریاچه ژنو در حالی برگزار کنند که پیش بینی می‌شود در این فضای آرام بخش گفت‌وگوهای داغ صورت گیرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» اختلافات بر سر مداخله در انتخابات، حملات سایبری، حقوق بشر و مسئله اوکراین از جمله موارد مورد بحث مهم بین بایدن و پوتین است. این در حالی است که ثبات راهبردی هسته ای و درگیری‌های منطقه‌ای  نیز از دیگر مسائل مورد بحث بین طرفین است.

بایدن که قرار بود روز چهارشنبه در آغاز اولین سفر خود به خارج از کشور به انگلیس برود، گفته است که برای احترام به حقوق بشر به پوتین فشار خواهد آورد. پوتین جمعه گذشته گفت که انتظار دارد مذاکرات در جو مثبتی برگزار شود، هرچند پیش بینی کرد این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته باشد.


ویلای نشست بین پوتین و بایدن و حضور نیروهای امنیتی                                           

پوتین گفت: «این که ادعا می‌شود هکرهای روسی پشت حمله سایبری قرار دارند، تلاشی برای ایجاد اختلاف سیاسی در آستانه نشست است.»

به گزارش رویترز، منابع دیپلماتیک انتظار دارند محل برگزاری این نشست مهم در ژنو روز چهارشنبه تأیید شود. پلیس و ارتش سوئیس دو پارک اطراف ویلای «لا گرانژ» را بسته و موانع و سیم خاردار نصب کرده اند.

وزیر خارجه ایالات متحده «آنتونی بلینکن» و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه آمریکا و روسیه بایدن و پوتین را در این سفر همراهی می کنند. قرار است که بایدن با «گای پارملین»، رئیس جمهور سوئیس نیز گفت‌وگو کند.

این اولین نشست اجلاس سران روسیه و آمریکا از زمان دیدار رئیس جمهور روسیه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در «هلسینکی» است.

کرملین در این زمینه اعلام کرده که سبران روسیه و ایالات متحده در مورد وضعیت کنونی روابط دو جانبه و چشم انداز توسعه، ثبات راهبردی و موضوعات مهم بین المللی، از جمله همکاری در مبارزه با کرونا و حل اختلافات منطقه‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

رئیس جمهور آمریکا  چندی قبل در سخنانی به محور دیدار آتی با  رئیس جمهور روسیه پرداخت. وی گفت که در دیدار با پوتین در نشستی که در ماه ژوئن برگزار خواهد شد،‌ شفاف خواهد ساخت که واشنگتن به مسکو اجازه نقض حقوق بشر را نخواهد داد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در یک نشست خبری در خصوص دیدار آتی  پوتین و  بایدن ابراز امیدواری کرد که این دیدار به توافق و تفاهم برای حل اختلافات عمیق منجر شود.

پیش از این نیز «ولادیمیر شیزوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا در واکنش به اخباری در خصوص دیدار رؤسای جمهور روسیه و آمریکا گفته بود که نباید انتظار معجزه از دیدار پوتین و بایدن داشت.

اخیراً پوتین و بایدن با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و در این تماس رئیس‌جمهور آمریکا به همتای روس خود پیشنهاد داد به صورت حضوری در ماه‌های آتی دیداری داشته باشند.

سخنگوی وزارت دفاع سوئیس نیز از احتمال بستن حریم هوایی شهر  «ژنو» در جریان نشست سران روسیه و ایالات متحده خبر داد.  «میریل فلوری» سخنگوی وزارت دفاع سوئیس گفت این مسئله در دست بررسی قرار دارد و هنوز نهایی نشده است.