احمد توکلی: اگر تحزب حاکم بود، احزاب خودشان کار شورای نگهبان را می کردند

سیاسی،   4000319056 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
احمد توکلی: اگر تحزب حاکم بود، احزاب خودشان کار شورای نگهبان را می کردند

 
احمد توکلی، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح نو»، با اشاره به اعتراض نامزدها درباره روش مناظره ها تصریح کرد: اعتراض نامزدها امروز به حق نزدیک بود و پیشنهادی که نامزدها دادند که در یک جلسه مناظره یک موضوع بررسی شود، صحیح است اما اشکالاتی به آن وارد است. وی افزود: بنابراین مشکل صدا و سیما، کثرت نامزدهاست که نه ایده دو به دو را ممکن می‌کند و نه اینکه همه بتوانند به یک سوال جواب بدهند. این مسأله یک اشکال ساختاری است که علت آن، فقدان حزب در کشور است که باعث ناکارآمدی یک نظام انتخاباتی می شود. 

وی تاکید کرد: اگر تحزب حاکم بود، احزاب خودشان کار شورای نگهبان را می کردند و فردی را انتخاب می کردند که مناسب تر باشد. کسی که فحش می‌خورد و می‌شود به او تهمت زد، حزب به او اصلا اجازه بالاآمدن را نمی‌دهد چون حزب مصالح بلندمدت خود را می بیند و اجازه معرفی آدم ضعیف یا بد را به خود نمی‌دهد. اگر حزب داشتیم، شورای نگهبان بهتر می توانست کار انجام دهد.

توکلی با نقد راهبرد نامزدهای اصلاح طلب در مناظره ها گفت: بعضی ها یک استراتژی خاصی برای برخورد دارند یعنی با یک برنامه مشخص در انتخابات شرکت کردند و مناظره فقط یک بهانه است تا دوگانه غیرواقعی که حقیقت هم نیست را پیش بکشند و با نامردی کامل، جریان مقابل را طرفدار جنگ، اختناق، دزدی و رانت خواری معرفی و به آنان حمله می کنند. وی افزود: با این حال باید به آنها گفت شما اگر زمانی که در کشوری زندگی می کنید که از بین هفت نامزد انتخاباتی تایید صلاحیت شده آن، 5 نفر نامزد مخالف شما هستند، باید از این کشور استعفا بدهید چون نمی توانید رئیس جمهوری شوید.

این فعال سیاسی افزود: تعارض میان سیاستمداران، فرد را کوچک می‌کند و اگر شما هم پیروز شوید، شکست می‌خورید. این استراتژی ناسالم است و می‌خواهند مردم را فریب بدهند. خلاف ادب صحبت کردن، از سمت هر کسی که باشد را مناسب نمی‌دانم. آقای قاضی زاده و رئیسی و جلیلی را در رعایت اخلاق بسیار موفق دیدم..