زاکانی: ۲۶ جاسوس را در همین دولت گرفته‌اند/ اتهام کاندیدای پوششی می‌زنند خودشان کاندیدای روکشی‌اند

سیاسی،   4000318106

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم گفت: در حوزه فرهنگ و اجتماع ۴ خط تلاش را دنبال می‌کنیم که عبارتند از؛ تعلیم و تربیت، خانواده، احیای ورزش و تندرستی، محیط زیست.

زاکانی: ۲۶ جاسوس را در همین دولت گرفته‌اند/ اتهام کاندیدای پوششی می‌زنند خودشان کاندیدای روکشی‌اند

به گزارش فارس، علیرضا زاکانی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز و در دومین مناظره نامزدهای انتخابات که با رویکرد «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد، به سوالات مطرح شده در حوزه‌های مختلف پاسخ داد.

مهمترین محورهای سخنان زاکانی در مناظره دوم به این شرح است؛

سوال: برنامه شما برای مقابله با عوامل تهدیدکننده جمعیت از قبیل کاهش سن ازدواج، تجرد قطعی و ... چیست؟

- موضوع جمعیت در کشورمان به نقطه بحرانی رسیده که نیازمند تمهیدات خاص است.

- نرخ رشد جمعیت الان به 8 دهم درصد رسیده که بحرانی است و در حوزه باروری نیز از 6.9 درصد در سال 60 به 1.7 در حال حاضر رسیده ایم که باید به 2.1 برسانیم تا از این وضعیت خارج شویم.

- در حوزه فرهنگ و اجتماع 4 خط تلاش را دنبال می‌کنیم که عبارتند از؛ تعلیم و تربیت، خانواده، احیای ورزش و تندرستی، محیط زیست.

- الان 3.5 میلیون زوج نابارور داریم و 80 مرکز باروری داریم که در یک نوبت طولانی با هزینه‌های گزاف قرار می‌گیرند؛ بیمه کردن زوج‌های نابارور و تحت درمان، اولین اقدام ما خواهد بود تا هزینه‌هایشان کاهش یابد.

- سال 84 یک پیمایشی انجام شد که در آن 70 درصد مردم می‌گفتند قائل به 2 فرزندی هستند؛ در سال 98 حدود 60 درصد 3 فرزندی را مطلوب می‌دانند، اما گفته‌اند از عواقب آن می‌ترسند!

- کاری که دولت جناب آقای روحانی کرد باعث شد تا پوشک بچه یک میلیون تومان در ماه و در سه سال 36 میلیون تومان هزینه داشته باشد. کاری کرده اند که 28 درصد حقوق مردم در شهرستان‌ها و 58 درصد در تهران را به خانه اختصاص بدهند.

- لذا علاوه بر اقدامات خاص زوج‌های نابارور، برنامه خود را متمرکز بر درمان این زوج ها و تامین مسکن جوانان می‌کنیم؛ همچنین شرایط ازدواج را با اتخاذ سیاست‌های مناسب، تسهیل می‌کنیم.

- اینجا برخی از نامزدها گفتند صدای کولبران هستند؛ باید دید 21 تا 25 میلیارد دلار قاچاقی که در سال صورت می‌گیرد و 95 درصد آن هم از مبادی رسمی است، چرا در دولت برای جلوگیری از آنها کاری نکردید تا کولبران بجای آنکه در کوهها و در سرما آسیب ببینند، شغل آبرومندی داشته باشند.

- آزادی جدای از عدالت نیست؛‌ امروز مشکل کشور، فقر و غناست؛ بی‌عدالتی در مقابل تبعیض ها و فسادهاست، آزادی‌خواهی در برابر استبداد و استقلال‌طلبی در مقابل بیگانه‌پرستی است؛ اینها بسیار مهم است و معلوم است آقایانی که در اینجا حاضرند، کدام طرف ایستاده‌اند.

- به همان شیوه‌ای که عده ای در سال 92 از مردم رأی گرفتند و بعدا معلوم شد هیچ تعهدی به مردم نداشته اند، آدم نباید از یک سوراخ دو بار گزیده بشود. لذا عزیزان حاضر طوری صحبت کنند که با کارنامه آنها مطابقت داشته باشد.

- عمده مشکلات امروز کشور، به مدیریت بانک مرکزی و نرخ دلار و سکه و حجم نقدینگی و ..و برمی‌گردد.

- در خصوص برنامه آقای (محسن) رضایی در خصوص اختصاص یارانه‌های جدید، حتما باید روی منابع آن تجدیدنظر کنند؛ این اعداد و ارقام عجیب است، لذا موضوع را هم نباید سیاسی کرد، یک محاسبه سرجمع انجام دادم و با دارایی‌های دولت مقایسه کردم، دیدم کار بسیار سخت است، مگر اینکه بگویند این 137 میلیارد دلار از کجاست؟

- معتقدم در کشور، انسداد نیست؛ مشکل از زیاده‌خواهی‌ها و باندبازی‌هاست، لذا برنامه‌هایی که اعلام می‌کنیم باید مبتنی بر حقایق و به صورت دقیق باشد.

- باید بسته پیشنهادی یک رئیس جمهور جامع باشد و به صورت کاریکاتوری نباشد و همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را در بر بگیرد.

- مثلا در حوزه سلامت، دولت می‌تواند اقدام اساسی بکند که مریض غیر از درد بیماری درد دیگری نکشد.

- درباره معیشت و فقر مطلق، برنامه 6 سرفصلی تنظیم کرده‌ایم که ریشه فقر مطلق در سال اول دولت خشکانده شود.

- در خصوص آزادی‌های مدنی هم دولت باید پیرو مردم باشد و دغدغه‌های آنها را بشنود؛ لذا قائل به نهادسازی نوین برای شنیدن اعتراضات مردم هستیم که در این رابطه به درستی می‌توان اصول 8 و 27 قانون اساسی را اجرا کرد.

- بیش از 3 دهه است عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و تمام سرمایه‌ها و امکانات کشور را به سویی سوق داده‌اند که خودشان از کاخ‌نشینان شده‌اند و مردم را در کوخ‌نشینی نگه داشته‌اند.

- اول انقلاب طوری بود که یک موی کوخ‌نشینان به تمام زندگی کاخ‌نشینان می‌ارزید، اما حالا مسئولان دچار خوی اشرافی‌گری شده‌اند؛ لذا اولین کار من، این خواهد بود که مسئولان را از خوی اشرافی‌گری به نوکری مردم برسانیم.

- شرایط را طوری تغییر می‌دهیم که مفسدین جرأت نفس کشیدن نداشته باشند؛ فساد از قبیله‌گرایی و رانت شروع می‌شود. 

- روز تعطیل قبل از عید نوروز، 1200 میلیارد تومان در آخر وقت به طور خلاف از یک بانک دولتی به یک بانک خصوصی منتقل می‌شود؛ آقای همتی حوزه خودتان را نتوانستید مدیریت کنید، حالا مدعی مدیریت کشور و حوزه بزرگتر هستید؟!

- من با گردن‌کلفت‌ها و مسببان فقر و فساد و تبعیض مبارزه خواهیم کرد.

- دو دهه است، من با چهره‌هایی مثل معاون اول رئیس جمهور‌، برادر رئیس جمهور، دادستان تهران و امثال آنها با دست خالی مبارزه کرده‌ام و در دولتم نیز ریشه مفسدین را خواهم خشکاند.

سوال: برنامه شما برای توسعه ورزش همگانی در کشور چیست؟

- موضوع ورزش یک امر حیاتی است. الان 70 درصد مردم ایران نه ورزش همگانی می‌کنند و نه ورزش قهرمانی.

- شرایط اینقدر سخت شده که رئیس فدراسیون کشتی می‌گفت سال‌ها قبل، یک میلیون نفر در کشور از ابعاد مختلف درگیر ورزش کشتی بوده‌اند، اما الان حدود 40 هزار نفر درگیرند! علت این معضل این است که دولت آقای روحانی حوصله‌ای برای مردم باقی نگذاشته که فراغتی برای ورزش داشته باشند.

- اگر ما 3 دلار صرف ورزش کنیم، 16 دلار برای کشور صرفه‌جویی می‌شود.

- مردم ما امروز درگیر اولیات زندگی خود هستند، آنوقت آقای همتی صحبت از زنان در کابینه می‌کند! آقای همتی از کدام زنان و جوانان صحبت می‌کند؟

- باز هم آقای همتی تکرار می‌کند که ما 5 نفر یکی هستیم؛ اگر ما نامزد پوششی هستیم، شما (همتی) نامزد «روکشی» هستید که آمده‌اید تا روکشی باشید روی 8 سال مدیریت اخیر کشور.

- ایجاد یک سرانه مناسب و بالا برای ورزش همگانی و توسعه باشگاه‌داری در کف هرم جامعه، ما را از خیلی از معضلات مصون می‌کند.

- پنجره جمعیتی الان در کشور ما، روی میانسالان است؛ لذا پرداختن به ورزش همگانی و پهلوانی و قهرمانی، مهم است و ما به این می‌اندیشیم و باید فضایی باز شود که کشور را از این وضعیت اسفناک نجات دهد.

- تعجب می‌کنم که مسببان وضع موجود، امروز خودشان مدعی هستند و مظلوم‌نمایی می‌کنند.

- دلم برای جوانان کشور می‌سوزد، چون از دوران دفاع مقدس تا در دانشگاه و مجمع عالی بسیج و ... تا امروز در دل جوانان بوده‌ام، لذا درد جوانان نخبه را می‌دانم.

- جوانان امروز از فسادها و تبعیض‌ها خسته‌اند؛ اینکه 250 هزار میلیارد تومان از امکانات کشور را دست سه برادر بدهند، آنهم در حالی که کل امکانات حقوق‌بگیران 500 هزار میلیارد تومان است، این یعنی تبعیض و ریشه این تبعیض‌ها باید خشکانده شود.

- این‌ها از تهدید دختران و پسران صحبت می‌کنند؛ ما به جنگ تهدیدکنندگان حریم خصوصی می‌رویم و البته حریم عمومی را هم پاس خواهیم داشت.

- صحبت از پیامک‌های تهدیدآمیز برای مردم می‌کنند؛ در حالی که بدترین پیامک‌ها برای مردم، پیامک تاخیر اقساط بانکی و خالی بودن موجودی و ... است.

- ما برای معیشت و منزلت فرهنگیان رسمیت قائلیم و معتقدیم که نباید فرقی میان زندگی آنها با کارمندان بانک‌ها باشد.

- تورم 49 درصدی (دولت سازندگی) و تورم 52 درصدی (دولت روحانی) را دوستان آقای همتی رقم زده‌اند و مردم از این ناراحت هستند.

- 14 میلیون تحصیلکرده دانشگاهها امروز مترصد این هستند که دولت امکان کار و تلاش را برای آنها فراهم کند.

- صحبت از نشاط می‌کنند؛ در حالی که جیب پدرها را خالی کرده‌اند و صورت آنها را سرخ کرده‌اند.

- 26 جاسوس را در همین دولت گرفته‌اند، آنهم از دولتی که امنیتی‌ترین دولت‌ها بوده است، لذا باید اقتصاد و فرهنگ و .. را از دست دولتی‌های امنیتی نجات بدهیم.