روایت سیزدهم| سردی مناظره دوم/ تازه ترین بازخورد مردمی از مناظره اول/ تردید در مدرک تحصیلی مهر علیزاده

گروه سیاسی الف،   4000318079 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت سیزدهم| سردی مناظره دوم/ تازه ترین بازخورد مردمی از مناظره اول/ تردید در مدرک تحصیلی مهر علیزاده

دومین دور از مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت 17 دیروز برگزار شد و علیرغم فرصت نقد متقابل نامزدها از اظهارات یکدیگر  دراین دور، مناظره از شور و حرارت نسبی دور قبل هم برخوردار نبود. نوع برگزاری مناظره و سوالهای مطرح شده نیز مورد انتقاد نامزدها قرار گرفت و اعلب نامزدها به ضرورت مناظره دو به دو تاکید داشتند.

در این دور از مناظره نیز جدال اصلی بین همتی و مهر علیزاده در یک سو و رئیسی و زاکانی در سوی دیگر برقرار بود. رئیسی از 5 دقیقه فرصتی که مطابق قانون برای پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی مهرعلیزاده و همتی در اختیارش قرار داشت استفاده نکرد. با این حال  مهرعلیزاده بر ادعای سابق خود درباره مدرک تحصیلی رئیسی تاکید کرد و همتی نیز  کرد سعی کرد درباره حمله زودهنگام خود در مناظره قبلی پاسخی قانع کننده ارایه دهد. او گفت من در مناظره قبلی  بد اخلاقی را شروع نکردم ... 29 بار اسم من را آوردند و تهمت زدند اما به رقیب اصلی من جایزه دادند! .

موضوع کرونا که در مناظره اول کاملا مغفول مانده بود در این دور از مناظره با تذکر قاضی زاده هاشمی مورد بحث بیشتری قرار گرفت. هر چند وزارت بهداشت در واکنش به برخی انتقاد ها و وعده های نامزدها درباره کرونا تاکید کرده است که کارهای اشاره شده در سخن برخی نامزدها توسط وزارت بهداشت انجام شده. 

رئیسی که مناظره دیروز  بر حسب قرعه با سخنان اوشروع شد قول داد که عدالت اقتصادی و فاصله طبقاتی را کاهش دهد.

زاکانی  نیز در این مناظره قول داد  که اگر کار برای کار اولی‌ها جور نشد، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به آنها پرداخت شود.

رضایی هم قول داد امید را به مردم برگرداند .

وعده جلیلی توجه بیشتر به روستاییان بود .

قاضی زاده و مهرعلیزاده نیز درباره سر و سامان دادن به مدیریت نامناسب کرونا قول هایی دادند. مهرعلیزاده قول داد سه ماهه کشور را واکسینه کند.

از جمله نکات مهم مناظره، اختلافی بود که درباره اولویت طرح و برنامه یا اراده و جدیت در اجرا در میان جلیلی و دیگران پیش آمد. جلیلی از چندین برنامه مطرح شد دولت قبلی درباره زنان به عنوان مثال گفت که هیچ نتیجه ای نداشته چون در عمل جدیت و اراده ای برای اجرای آن وجود نداشت.

اشتباه لفظی محسن رضایی در ادای جمله  آذری یاشاسین آذربایجان نیز از نظر مردم دور نماند و رضایی در آغاز سخن خود در نیمه دوم با اشاره به این شوخی ها گفت در این شرایط سخت هر چیزی که باعث شود مردم قدری لبخند به لب بیاورند باعث خوشحالی او هم هست.  

 


افزایش محتوای منفی درباره همتی در شبکه های مجازی

سنجش بازخورد مناظره اول همچنان مورد توجه مراکز پژوهشی و رسانه هاست. لایف‌وب که از سال ۱۳۸۹ به داده‌کاوی شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد در سایت خود تازه ترین بازخورد از مناظره اول را با تحلیل داده کاوی خود به دست داده است. بر  اساس سنجش این سایت، محتوای پیرامون هر یک از این نامزدها پس از مناظره افزایش قابل توجهی داشته، اما آنچه حائز اهمیت است، رویکرد محتوای منتشر شده است.

همتی به نسبت سایرین افزایش محتوای چشمگیرتری داشته است اما محتوای پس از مناظره ۶۹درصد منفی برآورد شده و رویکرد مثبت وی نیز با ۳درصد کاهش نسبت به قبل مواجه شده است.

متقابلا رئیسی با رشد ۱۳ درصدی محتوای مثبت و کاهش ۳۰ درصدی محتوای منفی بیشترین میزان تغییر مثبت را در بین نامزدها داشته است.

جلیلی بدون کاهش محتوای منفی همچنان دارای رویکرد کلی مثبت است.

رشد ۱۱ درصدی محتوای مثبت نسبت به مهرعلیزاده نیز نتوانسته رویکرد کلی منفی به وی را به میزان قابل قبولی برساند


رئیسی: 
قیمت خودرو عادلانه نیست  

ابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی در ساختمان سیمای رسانه ملی درباره خودرو نیز ظاهرا نظر کرده است  گفت: در صنایع بالادستی و خودرو مشکل این است که قیمت‌گذاری‌ها عادلانه نیست و همین موجب می‌شود خودرو وارد بازار سیاه شود.

 به گزارش  فارس، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی،  گفت: از اولویت‌های دولت مسئله معیشت مردم است و دغدغه مردم نسبت به سفره شان باید کاهش پیدا کند.

رئیسی در اجتماع مردم ورامین: هزینه تبلیغاتم را صرف کمک به نیازمندان کنید

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شادمانی من در گرو نشستن لبخند بر لب یک خانواده نیازمند و گشودن گره از زندگی مردم است، از حامیان خود خواست که با کاهش هزینه تبلیغات، این هزینه‌ها را به پررنگ شدن سفره نیازمندان و فقرا اختصاص دهند.


رییسی به تازگی دستور داده است که بنرهای تبلیغاتی وی از سطح شهر جمع شود . همچنین در پاسخ به همتی که در نطق پایانی خود گفته بود «آقای رئیسی شما اینجا نشسته‌اید و به مایی که شورای نگهبان تعیین کرده، توهین می‌کنید. مگر ما کمتر از شما خدمت می‌کنیم؟  مگر ما چه کرده‌ایم که شما فکر می‌کنید در حد کارمند شما هستیم.» رییسی در توییتر دست نوشته ای از خود را با جمله با افتخار کارمندم منتشر کرده است. این در حالیست که هیچ جمله توهین آمیزی خطاب به کارمندان از سوی رییسی بیان نشده است .


روزنامه ارگان حزب سازندگی در شماره امروز خود با انتشار عکس رییسی و همتی دوقطبی انتخابات امسال را معطوف به این دو نامزد دانسته است. 

محسن رضایی در کلاس دانشگاه+ عکس

 سارا رضایی میرقائد دختر محسن رضایی در صفحه اینستاگرامی خود با انتشار عکسی قدیمی از پدرش در دانشگاه نوشت: هتاکی و گستاخی و دروغگویی در ذات جریانی است که همتی از آن برآمده است! کافی است نگاهی به آشنا و غریبه شان کنید!

 محسن رضایی خود نیز در پاسخ توئیت عباس عبدی، فعال اصلاح طلب که خطاب به وی نوشته بود بهتر بود محسن رضایی احترام و افتخار سرداری جنگ را حفظ میکرد و وارد انتخابات نمی شد نوشته است: «اگر لحظه‌ای گمان می‌کردم که فرد دیگری درمیان گزینه‌ها می‌تواند دولت ائتلافی،با پرهیز از جناح‌زدگی و توان ایجاداتحاد نسبی در میان هسته‌های قدرت تشکیل واقتصاد ملی را نجات دهد کاندیدا نمی شدم.»

محسن رضایی  روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، طرح مورد نظر خود موسوم به طرح جامع معیشت ایرانیان را در سه بخش یارانه، حقوق زنان خانه دار و مسکن برشمرد و گفت: این سه بخش اصلی برای حل مشکلات مردم اجرا می‌شود و با این سه فعالیت، مشکل معیشت مردم و به خصوص دهک‌های پایین جامعه برطرف می‌شود.

او درباره پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی هم اظهار کرد: منابع تامین پرداخت یارانه ۴۵۰ هزار تومانی مشخص و روشن است و از صرفه جویی یارانه‌ای بدست می‌آید که اکنون به اقشار غیر نیازمند پرداخت می‌شود. از یارانه‌ای که به دهک‌های ثروتمند پرداخت می‌شود صرفه‌جویی شده و به ۴۰ میلیون ایرانی پرداخت خواهد شد.

وی افزود: این یارانه در وهله اول به ۴۰ میلیون ایرانی پرداخت می‌شود و هر دو سال ۱۰ میلیون نفر به این جمعیت افزوده خواهد شد.

قضاوت آشنا درباره مستند زاکانی

 حسام الدین آشنا مشاور سابق روحانی در متنی کم سابقه با تمجید از مستند زاکانی نوشته است:  مستند آقای دکتر زاکانی بسیار کم خرج و ساده ساخته شده بود. سخنان ایشان بسیار خودمانی و دلنشین بود. تعامل راحت با دوربین و مردم و استفاده از الفاظ و تعابیر همه فهم از ویژگی‌های مثبت ایشان است. زاکانی منتقدی قوی، پرسش‌گری پی‌گیر و نماینده‌ای جدی است.

 زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوباره عبدالناصر همتی دیگر نامزد انتخاباتی را دعوت به مناظره کرده است.

 علیرضا زاکانی  در صفحه توییتر خود نوشت: « شش روز قبل آقای همتی را به ⁧‫مناظره‬⁩ دعوت کرده‌ام با وجود اعلام آمادگی تشکل های دانشجویی برای میزبانی این مناظره دو نفره، هنوز پاسخی نداده اند

زاکانی هفته گذشته در بین جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران گفته بود که «بخشی از مشکلات ما به آقای همتی برمی گردد بنده از او دعوت به مذاکره می کنم که هر جایی بگوید می آیم و در آن مناظره می گویم که چه اتفاقات تلخی در دوران ریاست او در بانک مرکزی و یا بانک ملی رخ داده است. به طور نمونه دلار از کشور خارج شده اما برنگشته است. آقای همتی باید به این موارد پاسخ دهد. »

آیا جلیلی کنار می رود؟ ترقی: خیر !

 ماجرای کناره گیری جلیلی همچنان در محافل سیاسی اصول گرایان محل بحث است اما به گفته حمیدرضا ترقی: بنا نیست کاندیدایی به نفع  رئیسی کناره‌گیری کند.
 
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفته است: با توجه به این که موقعیت رئیسی در میان نامزدها به لحاظ پایگاه اجتماعی جلوتر است و فاصله قابل توجهی با سایر نامزدها دارد، فکر نمی‌کنم بابت خرد شدن آرا جای دغدغه و نگرانی وجود داشته باشد.

به اعتقاد ترقی احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم  خیلی بعید است  .

با حضور سعید جلیلی  نشست کارگروه‌های دولت سایه با موضوع بررسی فرمان‌های اجرایی روز اول دولت  نیز برگزار شد.

در این جلسه دستوراتی که در روز نخست ریاست‌ جمهوری می‌توان صادر کرد مورد بررسی قرار گرفت و از سوی اعضای کارگروه‌های دولت سایه مورد تصویب قرار گرفت که به اختصار به شرح زیر است:

۱- انتشار کلیه سوابق اعضای هیات مدیره و مدیران کلیه شرکت‌های دولتی در بستر فضای مجازی از جمله سوابق تحصیلی، پژوهشی، اجرایی به همراه مستندات مربوطه.

۲- ایجاد سامانه سفر؛ در راستای طرح ارتقای سبد فرهنگی(سفر)، اقدامات لازم جهت ایجاد سامانه رزرو اقامتگاه‌های دستگاه‌های دولتی را ظرف سه ماه انجام داده و گزارش روند اجرای آن را بصورت ماهانه به هیئت دولت ارائه نمایند.

۳- تبادل الکترونیکی داده‌های سلامت؛ در راستای استقرار سامانه پرونده‌ الکترونیکی سلامت ایرانیان و ساماندهی خدمات بیمه سلامت بصورت یکپارچه نسبت به تکمیل تبادل الکترونیکی اطلاعات سلامت، تمامی فرآیندهای نسخه‌نویسی و تبادل اطلاعات و اسناد پزشکی بصورت الکترونیک و بدون نیاز به دفترچه انجام پذیرد.


مهر علیزاده و همتی با کاغذ یا بدون کاغذ؟

محسن مهرعلیزاده که مدعی دوپینگ ۵ دقیقه‌ای  رئیسی در صدا و سیما شده بود در توییتر او را را به ‎مناظره بدون حضور کاندیداهای دیگر دعوت کرده است. . ستاد حامیان ابراهیم رئیسی شب گذشته در یادداشتی اعلام کرد:  پیرو نامه رسمی نماینده سید ابراهیم رئیسی به کمیته تبلیغات انتخابات صداوسیما، پس از رسیدگی‌های صورت گرفته، اعتراض ستاد انتخاباتی رئیسی وارد دانسته و مدت ۵ دقیقه زمان جهت پاسخگویی به اتهامات کذب آقایان مهرعلیزاده و همتی برای سیدابراهیم‌رئیسی منظور خواهد شد. با این حال رییسی درمناظره روز گذشته تاکید کرد که از این حق استفاده نخواهد کرد.

یکی از کاربران نیز در پاسخ به ادعاهای اخیر مهرعلیزاده و همتی نوشته است: پیشنهاد می کنم به رییس صدا و سیما که آوردن کاغذ  را ممنوع کنند تا همه ببینند مهرعلیزاده و همتی حرفی برای گفتن ندارند.

خبرگزاری فارس نیز به تازگی مدعی شده مهرعلیزاده مدرک مهندسی اقتصاد ندارد!
فارس نوشت :  طبق اخبار واصله علیرغم ادعای محسن مهرعلیزاده، وی دارای مدرک دکترای رشته مهندسی اقتصاد از دانشگاه تیلبرگ هلند نیست!