عنابستانی یک‌ قدم به دادگاه نزدیک‌تر شد/ بیانیه گروسی علیه ایران/ توضیحات قوه قضائیه درباره کلیپ جنجالی/ تحلیل آذری‌جهرمی از نحوه خداحافظی روسای جمهور

گروه سیاسی الف،   4000317102 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

عنابستانی یک‌ قدم به دادگاه نزدیک‌تر شد/ بیانیه گروسی علیه ایران/ توضیحات قوه قضائیه درباره کلیپ جنجالی/ تحلیل آذری‌جهرمی از نحوه خداحافظی روسای جمهور

آخرین آمار واکسیناسیون و ابتلا به کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۴۸۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶۵۸ هزار و ۲۸۵ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۸۸۸ هزار و ۷۶۹ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۹۰۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۴۰ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۹۷۱ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۱۸۳ نفر رسید.

تزریق دوز دوم واکسن کرونا در انتظار محموله‌های جدید

دکتر عاطفه عابدینی- دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ چندی پیش در یک نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا، درباره نبود برخی واکسن‌های وارداتی برای تزریق دوز دوم آن‌ها، گفت: وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دوز اول را دریافت کردند، دوز دوم واکسن را تهیه کرده و در دسترس قرار دهد. هرچند که مشکلاتی وجود دارد و واقعیت این است که وزارت بهداشت در این زمینه مشکلاتی دارد، اما تمام سعی‌شان این است که بتوانند به موقع دوز دوم را تهیه کنند.

وی افزود: در زمینه واکسن اسپوتنیک وی می توان بر اساس دستورالعمل های علمی که حتی در خود سایت واکسن هم هست، می توان فاصله دوز اول و دوم را از ۲۱ روز تا ۹۰ روز گذاشت. در زمینه آسترازنکا هم که ۱۲ هفته (سه ماه) را پیشنهاد کرده که ان‌شاءالله به موقع خواهد رسید. درباره واکسن سینوفارم هم ان‌شاءالله به زودی دوز دوم تهیه خواهد شد.

عابدینی در این نشست خبری، در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره امکان استفاده از واکسن‌های ایرانی در دوز دوم تزریق، گفت: یکسری مطالعات در دنیا هست که دارند ترکیب واکسن‌ها را استفاده می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند که شاید ایمنی در این صورت بیشتر ایجاد می‌شود. به عنوان مثال فایزر و آسترازنکا در مطالعه‌ای به صورت میکس داده شده است و حتی مطالعات دیگری هم در جریان است، اما از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم. به عنوان مثال واکسن سینوفارم که از یک ویروس کشته شده و غیرفعال شده است، شاید بتوان واکسن دوز دوم را با واکسنی که از همین پلتفرم استفاده کرده، جایگزین کرد. البته خیلی نگران این موضوعات نباشید و ان‌شاءالله واکسن دوز دوم به موقع ارائه می‌شود.

تولید واکسن کرونای انستیتو پاستور ایران با نام تجاری "پاستوکووَک"

دکتر احسان مصطفوی _ مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز ۳ واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تولید این واکسن به طور موازی با انجام کارآزمایی بالینی فاز ۳ در انستیتو پاستور ایران آغاز شده است تا پس از مشخص شدن اثربخشی واکسن و کسب مجوزهای لازم بتواند وارد برنامه واکسیناسیون عمومی کشور شود. ان‌شاالله پس از تایید، واکسن با نام تجاری "پاستوکووَک" وارد بازار خواهد شد. ظرفیت تولید هدف گذاری شده‌ ماهیانه حدود یک میلیون دُز است و برنامه‌ریزی شده است تا از ابتدای پاییز با توسعه زیرساخت‌های تولید، ظرفیت تولید به ۳ میلیون دُز در ماه برسد و امیدواریم این واکسن در کنار سایر واکسن‌ها قسمتی از نیاز کشور را برطرف کند و انستیتو پاستور ایران بتواند در کنار سایر اقدامات تشخیصی و کنترلی کووید۱۹ که تاکنون انجام داده است، این واکسن را هم سریع‌تر در دسترس عموم مردم قرار دهد.

کاهش ۷ درصدی فوت ناشی از کرونا در هفته دوم خرداد

به گزارش ایلنا، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور، گفت: در هفته دوم خرداد ماه شاهد کاهش ۳.۶ درصدی در تعداد موارد بستری کووید ۱۹، کاهش ۷ درصدی در موارد فوتی و کاهش ۲.۷ درصدی در تعداد مراجعات سرپایی مثبت کرونا نسبت به هفته قبل‌تر هستیم.

لاری ادامه داد: متاسفانه با وجود مشاهده تداوم روند نزولی در موارد بیماری کووید ۱۹ در هفته گذشته، شیب کاهشی نمودار موارد بیماری در کشور بسیار کند و در برخی استان‌ها متوقف شده که این موضوع می‌تواند به عنوان زنگ خطری جدی برای ما قلمداد شود.
 لاری گفت: طبق آخرین بررسی‌های صورت پذیرفته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور حدود ۷۰ درصد است که با حد مطلوب فاصله زیادی دارد.

بنابر اعلام‌ وبدا، سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر به اطلاع رسانده‌ایم، متاسفانه در برخی شهرستان‌های قرمز با انتشار ویروس کرونا جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی مواجه هستیم که مطمئنا در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد تکرار تجربه روزهای سخت گذشته خواهیم بود.

***

عنابستانی یک‌قدم به دادگاه نزدیک‌تر شد

به گزارش تسنیم رئیس پلیس تهران بزرگ درباره آخرین روند رسیدگی به پرونده درگیری نماینده مجلس با سرباز راهور گفت: قرار مجرمیت برای این نماینده صادر شده، آقای عنابستانی طبق کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته شده و ما نیز از مسیر قانون به جد موضوع را دنبال می‌کنیم.

سردار حسین رحیمی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده درگیری نماینده مجلس (علی‌ اصغر عنابستانی) با سرباز راهور اظهار کرد: این پرونده از ابتدا توسط پلیس تهران در حال پیگیری است چون به سرباز راهنمایی و رانندگی تهران تعرض شد.

رئیس پلیس تهران بزرگ افزود: قرار مجرمیت برای این نماینده صادر شده، آقای عنابستانی طبق کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته شده و ما نیز از مسیر قانون به جد موضوع را دنبال می‌کنیم.

این مقام انتظامی تصریح کرد: وظیفه ما دفاع و صیانت از مأموران خدوم و زحمت‌کشمان است، چندی پیش نیز یکی از مأموران پلیس راهور به خاطر تذکر به تعدادی از اوباش مبنی بر عدم تردد با موتورسیکلت در تونل، مورد ضرب و شتم قرار گرفت که متهمان را در مدت 48 ساعت شناسایی و بازداشت کردیم در صورتیکه از آنها هیچ سرنخی وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: این رفتارها و برخوردها، صحیح نیست، چه می‌خواهد برخورد و رفتار از طرف یک نماینده یا یک شهروند عادی صورت گیرد، باید حرمت فردی را که در ساعتهای طولانی، در سرما، گرما، هوای آلوده و شرایط کرونایی به مردم خدمت می‌کند، نگه داریم.

***

بیانیه گروسی علیه ایران

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در جلسه امروز (دوشنبه) شورای حکام، ادعا‌ها درباره مسائل پادمانی مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد.

گروسی طی اظهاراتی در آغاز جلسه امروز گفت: «نبود پیشرفت برای شفاف‌سازی درخصوص سوالات آژانس حول صحت و کامل‌بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران، بر توانایی آژانس اتمی برای مطمئن‌شدن از ذات صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، تأثیر جدی می‌گذارد».

وی همچنین ادعا کرد جلسات گفتگو با ایران احتمالا نتیجه مثبتی نداشته باشد.

وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی ساعتی بعد، مشروح بیانیه مقدماتی گروسی در جلسه شورای حکام را منتشر کرد که در بخش هایی از آن آمده است: 

«گزارش من یافته‌های آژانس در ارتباط با ۴ مکان اعلام‌نشده در ایران و پاسخ‌های ایران به درخواست‌های آژانس برای شفاف‌سازی را نشان داد. از زمان گزارش قبلی من، ایران هیچ اطلاعات جدیدی در رابطه با یکی از مکان‌ها ارائه نداده، به هیچکدام از سوالات آژانس پاسخ نداده و اطلاعاتی درباره دو مکان دیگر ارائه نکرده، و البته یک بیانیه مکتوب درباره مکان چهارم آنهم بدون مستندات ارسال کرده است. وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده بود، همچنین وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه واضحی است از اینکه مواد اتمی یا تجهیزات هسته‌ای آلوده به مواد اتمی در این مکان‌ها وجود داشته است.

بعد از چندین ماه، ایران هنوز هم توضیحات لازم برای وجود ذرات مواد اتمی در یکی از این سه مکان را که آژانس به آن‌ها دسترسی تکمیلی داشت، ارائه نکرده است. در نبود چنین توضیحی از سوی ایران، عمیقاََ نگران هستم که مواد اتمی در یکی از سه مکان اعلام‌نشده در ایران وجود داشته و مکان‌های کنونی آن مواد اتمی اکنون برای آژانس نامعلوم است. ایران همچنین سوالات درباره مکان اعلام‌نشده دیگر را پاسخ نداده و مکان فعلی اورانیوم طبیعی به شکل دیسک فلزی را شفاف‌سازی نکرده است.

من نگران این هستم که مباحثات فنی بین آژانس و ایران تاکنون نتایج مورد نظر را نداشته و به تبع آن، پیشرفتی در شفاف‌سازی این مسائل پادمانی حاصل نشده است. نبود پیشرفت برای شفاف‌سازی درخصوص سوالات آژانس حول صحت و کامل‌بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران، بر توانایی آژانس اتمی برای مطمئن‌شدن از ذات صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، تأثیر جدی می‌گذارد».

***

روایت کلانتری از مهم‌ترین معضل کشور

به گزارش مهر، عیسی کلانتری،رئیس سازمان محیط زیست روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه با تصویب قوانین و آئین‌نامه ها آب مهم‌ترین دغدغه کشور است و در حال تبدیل منابع تجدید پذیر به تجدید ناپذیر است عنوان کرد: این منابع به کمتر از ۹۰ میلیارد رسیده است و امسال سرانه آب تجدید پذیر کمتر از هزار مترمکعب و مرحله بحران است، و به مرحله ورشکستگی آبی رسیده‌ایم و کماکان بزرگترین معضل کشور است. ما در سازمان محیط زیست برای یک حیوان وحشی چندین کارشناس داریم ولی برای مساله آب یک کارشناس نداریم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سرمایه آب و خاک ما به غارت می‌رود و محیط زیست گیاه و جانوری از سوی قاچاقچیان تهدید نمی‌شود گفت: به علت کمبود آب تهدید می‌شویم. و تمام تلاشمان را کردیم که در حوزه محیط زیست حقابه‌هایمان را بگیریم و تفاهمی با وزارت نیرو برای گرفتن حقابه ۳۵ تالاب و در حال رایزنی برای ۳۴ تالاب دیگر هستیم.

وی ادامه داد: برخی تالاب‌های ما امکان تخصیص آب ندارند، مثل گاوخونی که بدون برنامه آمایش بعد از ۴۳ سال به تازگی به تصویب رسیده است، کماکان باید اولویت اول محیط زیست باشد. مشکل اصلی ما این است که ما نمی‌دانیم با آب محدود چه کنیم و اولویت استفاده از آن را نداریم و باور نداریم آب تجدید پذیر ما سال به سال کمتر می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: از دو سال پیش به یک صنعت آب بر مجوز ندادیم و گفتیم فولاد و دیگر صنایع آب بر به سواحل منتقل شود. البته دیر شده و باید ۴۰ سال پیش اتفاق می‌افتاد. سالیانه حداقل ده‌ها هزار هکتار اراضی زراعی ما لم یزرع می‌شود. و باید بدانیم. مشکل محیط زیست ما فقط یوزپلنگ نیست و خاک و هوا هم هست.

***

توضیحات قوه قضائیه درباره کلیپ جنجالی

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه در پی انتشار کلیپی در فضای مجازی مبنی بر بدرفتاری قاضی شعبه ۴۰ دیوان با یک سرباز، پیگیری‌ها از کذب بودن ادعای فوق حکایت دارد.

با توجه به انتشار کلیپی در فضای مجازی که راننده اتومبیل تندر ۹۰ به شماره پلاک ۳۳پ ۴۶۴ ایران ۴۴ ضمن سواستفاده خود را قاضی شعبه ۴۰ دیوان معرفی نموده اعلام می‌دارد:

بر اساس مستندات مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور، مالک اتومبیل مذکور که عکس موجود در سوابق با چهره راننده دارای تشابه می‌باشد فردی با هویت ع-زمانی فرزند محمد علی بوده که سمت قضائی نداشته و از پرسنل دستگاه قضائی هم نیست، به همین جهت علیه این فرد به اتهام غصب عنوان قضائی پرونده تشکیل و تحت تعقیب قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید بررسی‌ها نشان می‌دهد که کلیپ مذکور قدیمی بوده و اتومبیل موصوف در سال ۱۳۹۸ فک پلاک گردیده (بعد از سال ۹۸ پلاک فوق الذکر و موجود در کلیپ متعلق به این ماشین نیست) 

***

تحلیل آذری جهرمی از نحوه خداحافظی روسای جمهور

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یادداشتی در ایرنا نوشت: «ریشه‌ای‌ترین چالش را می‌توان در واقعیت سال‌های اخیر ایران یافت؛ واقعیتی تلخ اما با گوشت و پوست درک‌شده. در مساله‌ای کلیدی به نام فردای پایان ریاست‌جمهوری‌ها! برای یافتن مشکل اصلی، لازم نیست در فرآیند سلام بر رییس‌جمهوری نوآمده کنکاش کنیم، بلکه در نحوه خداحافظی با رییس‌جمهور پیشین باید تامل کنیم. لازم است به سقوط محبوبیت روسای جمهور در دو سال انتهایی‌شان دقت کرد و در تفاوت میان بدرقه جامعه ایران با روسای جمهور گذشته‌شان، در مقایسه با کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، خداحافظی نخست‌وزیر آبه و صدراعظم مرکل.

واقعیت امروز ما آن است که انگار هیچ‌کس مسوولیت رییس‌جمهورهای ایران را بر عهده نمی‌گیرد. درست مانند بچه‌ی شیطانی که در کوچه دعوا راه انداخته است و حالا همسایه‌ها جمع شده‌اند و دارند پرس‌وجو می‌کنند که چه کسی پدر و مادر اوست! حکایت روسای جمهور ایران پس از پایان دوره‌شان چنین تصویری شده است.

این که کسی مسوولیت‌شان را بر عهده نمی‌گیرد، برآمده از چند واقعیت در هم تنیده شده است:

۱-احزاب در ایران بیش از آن‌که دارای پایگاه مردمی باشند؛ در جستجوی پایگاه‌هایی در نظام حاکمیت هستند. به این ترتیب است که احزاب اغلب در یک ون یا حداکثر اتوبوس جا می‌شوند؛ بدون پایگاهی جدی در میان مردم و هیچ‌گاه حاکمیت پایین به بالا که یکی از مهم‌ترین اهداف احزاب است، محقق نمی‌گردد.

۲-نه کاندیداها و نه روسای جمهور منتخب بر اساس یک فرآیند مشخص از دل احزاب یا جبهه‌ها معرفی نمی‌شوند. به این ترتیب است که همگی نامزدها دوست دارند به عنوان «نامزد مستقل» خود را معرفی کنند. گویی تبری جستن از حزب و تحزب نوعی اخلاق سیاسی برای سیاتمدار ایرانی تعریف می‌شود و همین بازتولیدکننده چرخه شکست تحزب در کشور می‌شود...

در حقیقت راه‌حل کلیدی فراتر از برنامه‌ها در حلقه گمشده تحزب است. نهاد حزب در ایران امروز بسیار نحیف است و همین مشکل است که سرمنشاء فقدان برنامه یا تیم می‌شود.»