کارنامه جاسوسی آمریکا از دوستان اروپایی با ابزار انگلیس / جوخه جاسوسان اسرائیل در واشنگتن

گروه جهان الف،   4000317094 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

علاوه بر جاسوسی ایالات متحده با ابزار اطلاعاتی انگلیس از دوستان اروپایی خود، جاسوسی متقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی یکی از نکات قابل توجه در روابط واشنگتن و متحدان آن به شمار می‌رود.

کارنامه جاسوسی آمریکا از دوستان اروپایی با ابزار انگلیس / جوخه جاسوسان اسرائیل در واشنگتن

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین،  ایالات متحده از گذشته تا کنون به شکل قابل توجهی در سرویس اطلاعات انگلیس سرمایه گذاری کرده و توانایی‌های این سرویس را  برای اطلاعات آمریکا بسیار با ارزش می‌داند. اخیرا اعلام سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به اروپا از ۱۱ تا ۱۴ ژوئن جاری با بروز بحران بی اعتمادی میان واشنگتن و متحدان بزرگ اروپایی آن پس از افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از  مقامات ارشد سیاسی در آلمان و سوئد و نروژ و فرانسه از طریق خطوط شبکه های اینترنتی دانمارک از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ ، همزمان شد.

المیادین نوشت، طی جاسوسی و استراق سمع آژانس امنیت ملی آمریکا، مکاتبات تلفنی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و « فرانك فالتر شتاينماير» وزیر خارجه سابق آن و «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه  افشا شده است.  آمریکا از دهه ۹۰ تاکنون از «توافقنامه کابل» با دانمارک برای جاسوسی از مسئولان اروپایی استفاده می‌کند.  این توافقنامه به واشنگتن اجازه دسترسی به کابل های مخابراتی دانمارک را می‌دهد.  بعد از انتشار خبر جاسوسی آمریکا از مقامات سیاسی کشورهای مذکور،  واشنگتن با تاکید بر سیاست خود مبنی بر اینکه عملیات محرمانه اطلاعاتی یک روش قانونی است توضیحی در این زمینه ارائه نداده و سرویس اطلاعاتی دانمارک که شریک ایالات متحده در این جرم محسوب می‌شود نیز از هرگونه اظهار نظر درباره آنچه که منتشر شده خودداری کرده است.

به گزارش المیادین، با وجود اتحاد استراتژیک میان ایالات متحده و آلمان واشنگتن ثابت کرده که به صدر اعظم آلمان که مخالف تجاوزات ناتو به لیبی در سال ۲۰۱۱ بود اعتماد ندارد و  با جاسوسی از مکالمات تلفنی وی در سال ۲۰۱۳ متوجه شد که مواضع مرکل با با منافع آمریکا سازگاری ندارد.  همچنین در گزارش مرکز مطالعات «موسسه جدید آمریکا» بی اعتمادی میان دو طرف در سیاست ایالات متحده مقابل روسیه و اصرار آلمان برای تکمیل کار پروژه ساخت لوله گازهای روسی کاملا مشهود است.  همزمان با بی اعتمادی متقابل میان برلین و واشنگتن  آمریکا روشهای همکاری اطلاعاتی و جاسوسی خود را با چهار کشور غربی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند یعنی انگلیس و کانادا و استرالیا و نیوزلند افزایش داده است.

بر اساس این گزارش،  اسناد محرمانه فاش شده توسط «إدوارد اسنودن»  پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری نزدیک سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و انگلیس را روشن می کند.  در همین زمینه روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که آژانس امنیت ملی آمریکا برای حداقل ۳ سال جهت تضمین نفوذ خود بر برنامه‌های جاسوسی انگلیس، 100 میلیون پوند هزینه کرده است که حدود ۱۵ میلیون پوند آن جهت مدرن سازی سرویس اطلاعاتی انگلیس صرف شده است.  اسنودن  درباره خطرات روابط نزدیک سرویس اطلاعاتی آمریکا و انگلیس  با توجه به تلاش های مشترک آنها جهت ایجاد ساز و کارهایی  برای شنود تماس ها و روابط اینترنتی مقامات اروپایی هشدار داده است. وی با افشای جاسوسی مشترک آمریکا و انگلیس تاکید کرد که آژانس امنیت ملی ایالات متحده  نیمی از هزینه یک سایت جاسوسی انگلیسی در قبرس را پرداخت کرده است  و همچنین سرویس اطلاعاتی انگلیس در عملیات‌های خود همواره طبق نظر آمریکا عمل می کند.

المیادین افزود،  اما شاید جدید ترین و خطرناک ترین نکته در همکاری اطلاعاتی واشنگتن و لندن این باشد که آن ها از سال ۲۰۰۵ سیستمی برای جاسوسی در هواپیماهای حمل و نقل داخلی جهت نظارت  بر تماس های هوایی و ردیابی سیگنالهای ماهواره ای و ایستگاه‌های مخفی زمینی ایجاد کرده اند.  پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده همچنین در سندی در سال ۲۰۰۹ فاش کرد که «آسمان می تواند تحت سیطره آژانس امنیت ملی آمریکا قرار بگیرد».

 جاسوسی رژیم صهیونیستی از آمریکا

در گزارش المیادین آمده است، اما یکی از نکات قابل توجه در این میان جاسوسی اسرائیل از متحد سنتی خود یعنی ایالات متحده است. «جوناثان بولارد »  اولین و آخرین جاسوس اسرائیلی در ارکان دولت آمریکا که 30 سال را پشت میله های زندان گذراند نیست.  مقامات رژیم صهیونیستی از سال‌های دور تلاش‌های زیادی برای آزادی این جاسوس خود انجام داده و جورج تنت ، مدیر سابق سیا را  تهدید به استعفا در سال ۱۹۹۸ کردند  که در نهایت دولت بیل کلینتون در برابر لابی اسرائیلی در آمریکا برای آزادی این جاسوس تسلیم شد.  البته جاسوسی آمریکا و اسرائیل به شکل متقابل انجام می‌شود و  جدیدترین آنها جاسوسی رژیم صهیونیستی از  تلفن‌های همراه در نزدیکی کاخ سفید و سایر مواضع حساس و واشنگتن در سال ۲۰۱۹ است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا  اسرائیل را در این زمینه توبیخ نکرد.  پس از آن نیز چنین تحرکاتی از جانب رژیم صهیونیستی در آمریکا به دفعات تکرار شد  و سرویس های امنیتی ایالات متحده  کار گذاشتن دستگاه های شنود در مناطق مختلف واشنگتن توسط اسرائیل را تایید کردند.

این رسانه در پایان گزارش داد، بر اساس گزارش مقامات امنیتی  ایالات متحده اسرائیل در صدر طرفهای فعال برای جاسوسی از ایالات متحده قرار دارد  و در لیست سرویس‌های اطلاعاتی خارجی دشمن برای آمریکا طبقه‌بندی شده است.  مدیر بخش ضد جاسوسی  آژانس امنیت ملی آمریکا با تاکید بر خطر اقدامات جاسوسی اسرائیل در واشنگتن در یک یادداشت طبقه‌بندی شده در سال ۲۰۰۸ بارها اسرائیل را به عنوان اولین منبع تهدید برای امنیت ملی آمریکا معرفی و اعلام کرد اسرائیل یکی از بزرگترین تهدیدات آژانس امنیت ملی ایالات متحده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی دوست به شمار می رود. افسران اطلاعاتی آمریکا نیز از ادامه تحرکات جاسوسی رژیم صهیونیستی در واشنگتن و عدم مجازات جاسوسان این رژیم به شدت شکایت دارند.