روایت سیزدهم| مناظره غیر منتظره/ رکوردشکنی مناظره در تلوبیون/ شوخی کاربران با امضای همتی! / پست معنادار سایت رهبری در اینستاگرام

گروه سیاسی الف،   4000316044 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت سیزدهم| مناظره غیر منتظره/ رکوردشکنی مناظره در تلوبیون/ شوخی کاربران با امضای همتی! / پست معنادار سایت رهبری در اینستاگرام

 

فرایند سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر روز با حاشیه های زیادی در فضای مجازی و واقعی همراه است. در «روایت سیزدهم»، هر روز مروری خواهیم داشت بر مهمترین اخبار و حاشیه های انتخاباتی.

-------------------------------------------



اولین مناظره تلویزیونی  شروع غیر قابل انتظاری داشت که عمده آن نیز به حمله زودهنگام دو نامزد مایل به اصلاحات و دولت بر می گشت. همتی و مهر علیزاده از همان آغاز مناظره و پیش از آنکه در معرض پرسش از رقبا قرار بگیرند حمله ای را که از پیش با کلمات و کلید واژه هایی طراحی شده تدارک دیده بودند شروع کردند و طبیعتا پاسخ های تندی از رقبا دریافت کردند. همتی حتی حملات خود را قبل از آغاز مناظره و پیش از ورود به استودیو مناظره آغاز کرده بود. انتقاد به اینکه چرا همه نامزدها «آقا» خطاب شدند و فقط رییسی «جناب آقای» از جمله این موارد است. 

اما نحوه برگزاری مناظره و نوع سوالات نیز انتقادهایی را متوجه صدا وسیما کرده است. سوالات خنثی و  کلی و نپرداختن به برخی پرسش های مهم دیگر و وقت ناچیز برای پاسخگویی که نامزدها را به سمت شعار دادن می کشاند از عمده این انتقادهاست. سطح پایین کیفیت پاسخگویی نامزدها هم از جمله این انتقادات کلی است . 

چهره ها و رسانه های نزدیک به دولت نیز از اینکه در مناظره به دو عامل اصلی مشکلات امروز کشور یعنی ظهور ترامپ و کرونا اشاره ای نشده انتقاد کرده اند. با این حال داده کاوی های مربوط به واکنش کاربران نشان می دهد که توجه آنان در این مناظره به زاکانی، رییسی، همتی و جلیلی معطوف بوده است. 

اما نحوه برخورد همتی و مهر علیزاده با رقبا نیز از نظر ناظران دور نماند. عمده نقدها دراین باره به بی اخلاقی این دو نامزد اشاره داشت و حتی برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب نیز به این موضوع اشاره کردند و بازنده مناظره از این لحاظ را همتی و مهرعلیزاده معرفی کردند. 

 اسماعیل دوستی فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته است: بحث سندروم پست بیقرار و مدرک ششم ابتدایی که توسط آقای مهرعلیزاده مطرح شد بی‌احترامی بود و باید ایشان حتما از بیان این توهین‌ها عذرخواهی کند. رئیس قوه قضاییه باید مجتهد باشد و رهبری هم یک مجتهد را برای ریاست‌ قوه قضاییه منصوب می‌کنند. بنابراین آقای مهرعلیزاده باید اخلاقا از آقای رئیسی عذرخواهی کند؛ البته این توهین‌ها قطعاً جواب منفی از سوی جامعه خواهد گرفت.

منصور مظفری مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد نیز گفته است: متاسفانه دو کاندیدای اصلاح‌طلبان در این مناظره کارنامه خوبی از خود نشان ندادند و برای اینکه بتوانند ضعف‌های دولت را بپوشانند، از ابتدا تخریب حضرت آیت الله رئیسی را شروع کردند تا به زعم خودشان فضای دو قطبی مهرعلیزاده - رئیسی و همتی - رئیسی را ایجاد کنند. به اعتقاد بنده ما اصلاح‌طلبان در این مناظره و در بعد اخلاق، بازنده میدان بودیم.

ندا آشتیانی از زندانیان امنیتی که ظاهرا از لحاظ سیاسی مایل به همتی است نیز در واکنش به اظهارات همتی در مناظره نوشته است: «طرفدار رئیسی نیستم ولی باید منصف باشیم». او نوشته است نماینده رییسی در کمتراز یک سال در 30 استان حضور پیدا کرده و نزدیک به 315 بازدید از زندان ها داشته است . 


ترکی صحبت کردن همتی و مهر علیزاده نیز از نگاه برخی کاربران قابل انتقاد دانسته شده است. نیکزاد رییس ستاد انتخاباتی رییسی نیز که خود ترک زبان است با انتقاد از اظهارات مهرعلیزاده به زبان ترکی به این نامزد انتخابات پاسخی کوتاه داده است. 



پست معنادار  سایت رهبر انقلاب در اینستاگرام

حساب کاربری سایت رهبر انقلاب در اینستاگرام نیز در پست معناداری درباره مناظره عصر روز گذشته بخش هایی از سخنان ایشان را در دیدار با نمایندگان مجلس متشر کرده است:
هر وقتی نامزدها در مناظرات تلویزیونی روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی ضرر کرد. ۱۴۰۰/۳/۶


رکوردشکنی در تلوبیون

در جریان مناظره نخست تلویزیونی ، رکورد مصرف بیشینه پهنای باند اینترنت در «تلوبیون» شکسته شد. بر اساس اعلام مدیران تلوبیون رکورد قبلی مصرف پهنای باند متعلق به فینال لیگ قهرمانان آسیا بوده است. بر این اساس بیشینه پهنای باند مصرفی کاربران تلوبیون از  450 گیگ در ثانیه عبور کرده است.



شکایت استاد  محسن رضایی در دانشگاه  از  همتی 

دکتر مسعود درخشان استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از اظهارات همتی درباره مدرک دکتری محسن رضایی با ارسال نامه ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ضمن ابراز شکایت از همتی، خواستار تشکیل دادگاه ویژۀ رسیدگی به این‌گونه جرائم شده است.

این استاد اقتصاد درنامه خود آورده است: سخنان آقای همتی نه تنها توهین بارزی به شخصیت علمی آقای دکتر رضایی است بلکه اینجانب و سایر استادانی که افتخار تدریس به ایشان را داشتیم در مظان اتهام قرار گرفته‌ایم که خلاف اخلاق معلمی عمل کرده و استاندارد دوگانه داشته‌ایم. اینجانب که استاد آقای همتی در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران نیز بودم رسماً از آقای همتی شکایت دارم و از جنابعالی تقاضا می‌کنم دادگاه ویژۀ رسیدگی به این‌گونه جرائم را تشکیل دهید.

دکتر درخشان در این نامه نوشته است: بنده از زمان بازگشایی دانشگاه‌ها در اردیبهشت 1358 تا چندین سال متوالی در دانشکده اقتصاد تهران و دانشگاه‌های تربیت مدرس و امام صادق علیه‌السلام به‌طور پیوسته تدریس کردم. اگر بخواهم کوشاترین و با علاقه‌ترین دانشجوی خود را در آن سال‌ها نام ببرم قطعاً و یقیناً ایشان (رضایی)در جایگاه ممتاز سه نفر اول خواهند بود.

به نوشته وی: رسالۀ دکتری آقای دکتر رضایی که در زمینۀ پول و اعتبار است کاشف از ظرفیت نظریه‌پردازی‌های بدیع ایشان در مسائل پولی و اعتباری است. بنده ایشان را صاحب‌ نظری قوی و آگاه در مسائل پولی چه در ابعاد تئوریک و چه در جنبه‌های کاربردی می‌دانم.

 


شوخی برخی کاربران با «جناب آقای» همتی

برخی کاربران با اضافه کردن کلمه «جناب آقای»  در کنار نام و  امضای رییس کل بانک مرکزی روی اسکناس 10 هزار تومانی با انتقاد همتی به مجریان مناظرات صدا وسیما قبل از ورود به مناظره شوخی کرده اند.


جلیلی: از صداقت همتی  خوشم آمد!

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی پس از مناظره اول  با حضور در تلویزیون اینترنتی خود در بستر تلوبیون، گفته است: من از صداقت آقای همتی خوشم آمد؛ ایشان گفتند خیلی از مواردی که نامزدهای دیگر میگویند امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود. بر همین مبنا من ایشان درخواست کردم در محضر مردم مناظره کنیم. چون ما مدعی هستیم می‌شود و ایشان می‌گویند نمی‌شود.

سعید محمد: حمایتم از رییسی بی چشمداشت است

سعید محمد در حاشیه یک مراسم انتخاباتی رییسی که در زنجان برگزار شده است در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمایلی دارید در کابینه آقای رئیسی در دولت بعدی حضور داشته باشید گفته است: بنده برای حمایتم از آیت‌الله رئیسی هیچ شرطی نگذاشتم و اگر ایشان صلاح بدانند به عنوان سرباز نظام در خدمتشان خواهم بود؛  برای بنده خدمت به مردم بالاترین درجه را دارد.