روایت سیزدهم | آغاز مناظره‌های تلویزیونی/ روایت زاکانی از واگذاری ۲۵۰ هزارمیلیارد تومان به سه برادر در خصوصی سازی/ رئیسی: شهروند درجه یک و دو نداریم

گروه سیاسی الف،   4000315058 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت سیزدهم | آغاز مناظره‌های تلویزیونی/ روایت زاکانی از واگذاری ۲۵۰ هزارمیلیارد تومان به سه برادر  در خصوصی سازی/ رئیسی: شهروند درجه یک و دو نداریم

فرایند سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر روز با حاشیه های زیادی در فضای مجازی و واقعی همراه است. در «روایت سیزدهم»، هر روز مروری خواهیم داشت بر مهمترین اخبار و حاشیه های انتخاباتی.

-------------------------------------------

امروز نخستین مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم ساعت 17 پخش می شود. تجربه مناظره های دوره قبل به این شایعات دامن زده بود که ممکن است در این دوره مناظره های تلویزیونی یا برگزار نشود یا به صورت زنده نباشد. این شایعه به قدری قوت گرفت که حتی یکی از نامزدها از برخی خبرها که در این باره شنیده بود انتقاد کرد و خواستار برگزاری مناظره ها به صورت زنده از تلویزیون شده بود.  
مناظره‌های بعدی در روز  ۱۸ و ۲۲ خرداد ماه برگزار می شوند و علاوه بر شبکه یک، شبکه های ایران و رادیو انتخابات هم مناظره‌ها را به صورت زنده پخش می‌کنند.

یافته های چهارمین پیمایش ملی که از اسفند سال گذشته تا خرداد امسال انجام شده نشان می دهد با شروع تبلیغات نامزدها  از جمعیت مردد برای شرکت در انتخابات به میزان کمی کاسته شده  و به همین میزان بر جمعیت کسانی که تصمیم به شرکت گرفته اند افزوده شده است. 

بر اساس این نظرسنجی که به صورت مصاحبه تلفنی انجام شده نرخ مشارکت در حدود 43 درصد پیش بینی شده است.

برآورد ایسپا (مرکز نظر سنجی) نیز از مشارکت مردم در انتخابات که طی یک نظر سنجی  از شهریور سال گذشته تا خرداد امسال انجام شده حاکی است نرخ مشارکت طی روزهای مختلف در ماه های مختلف در این بازه زمانی بین 36 تا 53 درصد در نوسان بوده . کمترین نرخ مشارکت ثبت شده بر اساس این نظرسنجی در بازه 5 و 6 خرداد با 36 درصد ثبت شده و بیشترین نرخ نیز مربوط به بازه 27 تا 30 اردیبهشت با 43 درصد است.

پایانی بر شوک دوباره درباره لاریجانی

روز گذشته با اطلاعیه شورای نگهبان به گمانه زنی ها درباره بازگشت علی لاریجانی به صحنه رقابت های انتخاباتی پایان داده شد. در اطلاعیه شورای نگهبان تاکید شده بود که دلیل احراز نشدن صلاحیت علی لاریجانی به فرزندش مربوط نبوده. هر چند این اطلاعیه بر دامنه ابهام ها درباره دلیل رد صلاحیت لاریجانی افزود اما نقطه پایانی بود بر حدس و گمان ها و انتظارات پدید آمده در این باره. علی لاریجانی نیز طی نامه ای به مقام معظم رهبری از ایشان به دلیل تذکر و توجهی که در این زمینه دادند تشکر کرد. 


رییسی : شهروند درجه یک و دو نداریم

فیلمی در فضای مجازی از صحبت های یک بانوی کارآفرین در حضور رییسی پخش شده است که بخش هایی است از دیدار رییسی با کارآفرینان و جوانان. او دراین فیلم به صراحت از دلایل بی تفاوتی و حال بد مردم سخن می گوید و از رییسی می خواهد به رویه های تبعیض آمیزی که طی آن افراد خاصی با ظاهر و رفتار اجتماعی خاصی از پست های خاصی برخوردار می شوند پایان دهد. 

رییسی نیز با تاکید بر ناراحتی و خستگی مردم از گروه بازی ها تاکید کرده است شهروند درجه یک و درجه دو نخواهد داشت و در صورت پیروزی در انتخابات از همه دیدگاه و صاحب نظران استفاده خواهد کرد.

«ابراهیم» ، نخستین مستند انتخاباتی  رئیسی 

در نخستین مستند رییسی به موضوعاتی از جمله نقد دولت، وضعیت دانشجویان زندانی، کارگران هفت‌تپه و هپکو، اقدامات و دیدگاه‌های وی و هم‌چنین ناگفته‌هایی از مبارزه با فساد و برپایی دادگاه‌ها در این‌باره پرداخته شده است.

نتایج یک نظر سنجی ملی تلفنی که در روزهای 12 و 13 خرداد انجام شده نشان می دهد حود 42 درصد از کسانی که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند یا هنوز تصمیم به شرکت نگرفته اند در صورت شرکت به ابراهیم رییسی رای خواهند داد.

روایت دختر زاکانی از تهدیدات خانواده در راه مبارزه با فساد

در ادامه حضور اعضای خانواده نامزدهای ریاست جمهوری در تلویزیون به نمایندگی از آنها، زینب زاکانی نیز در یک گفتگوی تلویزیونی حضور یافت و درباره پدرش سخن گفت. مهمترین بخش از اظهارات او مربوط به تهدیدها و سختی های موجود در راه مبارزه با فساد بود که به گفته وی خانواده زاکانی از آن در امان نبوده اند.

به گفته زینب زاکانی هر گاه پدرش در امر مبارزه با فساد جدی تر شده این شایعات و تهدیدها هم بیشتر شدهاست. او در این باره به نامه ای که به حیاط خانه زاکانی انداخته اند اشاره کرده و گفته است که در این نامه با بیانی تهدید آمیز از آنها خواسته شده  به این اقدامات پایان دهند .

علیرضا زاکانی خود نیز با حضور در بخش گفتگوی ویژه خبر شبکه 2  از برخی اقدامات دولت انتقاد کرد و  زوایایی کمتر شنیده شده را در زمینه فساد و ناکارامدی بازگو کرد.

به گفته زاکانی در روز تصمیم گیری درباره قیمت دلار 4200 تومانی یکی از اعضای دولت در حال بیان این نکته بوده که در جلسه کابینه پیشنهاد روحانی دلار ۳۸۰۰ تومانی بوده و پیشنهاد رئیس وقت بانک مرکزی ۴۸۰۰ بوده، اما ناگهان فردی در این میان گفته است نه ۳۸۰۰ نه ۴۸۰۰، وسطش را بگیرید ۴۲۰۰ و صلوات بفرستید!

زاکانی در این گفتگو  به انتقاد از نحوه خصوصی سازی هم پرداخته و یادآور شده است که ارزش یک مورد از واگذاری های بخش خصوصی بالغ بر 250 هزار میلیارد تومان است که فقط به سه برادر رسیده است. این در حالی است که کل حقوق بگیران کشور از بازنشسته ها و غیر بازنشسته ها حدود 500 هزار میلیارد تومان امسال می گیرند .

وی درباره برنامه های خود برای خصوصی سازی گفته است: ما در دهه های 70، 80 و 90 در سه مقطع سازی خصوصی سازی کردیم که هر سه با مفسده همراه بود. بسیاری از واگذاری های غیرقانونی بررسی مجدد می شود تا به ملت بازگردانده شود.


حمایت اصلاح طلبان از همتی  مشروط به نتیجه مناظره ها

علی محمد نمازی به خبر آنلاین گفته است هر چند معلوم نیست که جبهه اصلاحات راضی به حمایت از  همتی شود اما اگر مناظره ها توانایی او را نشان دهد می توان امیدوار بود این جبهه مانند کارگزاران  از همتی حمایت کند. 

همتی برای بار دوم از سوی علی کریمی پیشکسوت مشهور فوتبال مورد انتقاد قرار گرفته است. کریمی در واکنش به وعده یارانه یک میلیونی همتی برای طبقات پایین نوشته است: برنامه هایت در بانک مرکزی زندگی ها ر ا نابود کرد.




جلیلی و تضمین اجرای برنامه ها 

سعید جلیلی در رشته توئیتی نوشت: مردم میپرسند وعده و برنامه‌های مختلفی وجود دارد اما تضمین اجرای درست آن چیست؟

بسیاری از برنامه‌ها در دولت‌های مختلف مشترک بوده است و من علل عدم اجرای درست این برنامه‌ها را نام میبرم.

تعارض منافع میان برنامه‌ها و افراد، غلبه کار نمایشی بر کار واقعی، عدم پیگیری مستمر فرامین اجرایی و مشکلات ساختار اداری کشور مانع از اجرای درست برنامه‌ها خواهد بود.

بنابراین در کنار برنامه، حتما باید اراده ایستادگی در برابر فساد، فهم درست از اولویت‌ها و بسیج دستگاه‌های اجرایی به واسطه نقش‌آفرینی و مدیریت رئیس جمهور شکل بگیرد.

ثبات جزیی از اقتصاد نیست بلکه لازمه پیشرفت همه بخش های اقتصادی است. مسئله نگران کننده این است که قاعده وجود نداشته باشد و نوسان تصمیم‌گیری به اقتصاد ضربه بزند.

گره زدن اقتصاد کشور به مذاکرات و نتایج آن، تصمیمات متنافض و بخشنامه های متعدد در حوزه تولید، سیاست‌های پیش‌بینی ناپذیر و مخل روند عادی امور بویژه در تجارت خارجی از جمله معارضات ثبات اقتصادی در هشت سال گذشته بود. برنامه ایجاد اشتغال و برنامه ارزآوری دولت بر مبنای وزارتخانه ها  و در زمینه‌های مختلف صورت خواهد گرفت. مطابق برنامه، در چهار بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق، ۷۴ میلیارد دلار طی چهار سال به دست خواهد آمد. 




رضایی: نهضت مسکن سازی را دنبال می کنم

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری هم گفته است که  "نهضت مسکن‌سازی ایرانیان" را دنبال می کند. به گفته وی  سرمایه‌گذاری در مسکن، به معنای تولید است و مسکن یکی از پیشران‌های اقتصاد است که تولید ملی و اشتغال را زیاد می‌کند.

او که عصر دیروز در برنامه تلویزیونی "رئیس‌جمهور و جوانان" در  شبکه سوم سیما سخن می گفت، تاکید کرده است: من سرباز وطن هستم. از 17 سالگی این شغل را انتخاب کردم و تاکنون در این کسوت هستم. فعالیت‌های مبارزاتی من پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد. در سن 19 سالگی، شش ماه توسط ساواک شکنجه شدم.

به گفته او در دولتش از همه اقوام و استان‌ها، وزیر و معاون رئیس‌جمهور حضور خواهند داشت.