پشت پرده لاف زنی های نتانیاهو علیه ایران

جهان،   4000312099 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که نتانیاهو در ساعات پایانی عمر سیاسی خود نیز دست از تکاپو برای ماندن در قدرت برنمی‌دارد، کارشناسان تهدیدات اخیر وی علیه ایران را در قالب تلاش برای جلوگیری از تشکیل کابینه ائتلافی مخالفان او می‌دانند.

پشت پرده لاف زنی های نتانیاهو علیه ایران

به گزارش الف، در دوره اخیر چالش‌های داخلی و خارجی صهیونیست‌ها در سایه بن‌بست سیاسی ادامه‌دار این رژیم هم‌زمان با درگیری‌های فلسطین اشغالی و جنگ 12 روزه غزه و پیامدهایی که برای اسرائیل داشت، شرایط تل‌آویو را پیچیده کرده است.

درحالی که مخالفان و متحدان «بنیامین نتانیاهو» با اتفاق نظر درباره حذف وی، بی بی را از عرصه سیاست اسرائیل کنار گذشته و اکنون در شرف تشکیل کابینه ائتلافی به ریاست «نفتالی بنت» رئیس حزب «یمیمنا» هستند، نتانیاهو هنوز به ناکامی این کابینه و روی کار آمدن دوباره خود امید دارد.

اما بزرگترین چالشی که نتانیاهو از همان ابتدای شکست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده در انتخابات این کشور و روی کار آمدن «جو بایدن» در دولت آمریکا با آن مواجه شد، تغییر سیاست‌های واشنگتن در قبال شخص نتانیاهو بود. گذشته از اختلافات شخصی میان بایدن و نتانیاهو در پرونده‌های متعدد و اقداماتی که بی بی ضد دموکرات‌های آمریکا انجام داده بود، بایدن بر خلاف ترامپ که 4 سال ریاست‌جمهوری خود را در خدمت نتانیاهو بود، خواهان روی کار آمدن یک نظام سیاسی متعادل‌تر در اسرائیل است.

رئیس جمهور آمریکا معتقد است که برای ایجاد تعادل در نظامی سیاسی رژیم اسرائیل، نتانیاهو باید کنار برود. رویکرد راست‌گرایان اسرائیل به ریاست نتانیاهو درباره پرونده‌های خارجی آمریکا همچون موضوع توافق هسته‌ای با ایران، همسو با جمهوری‌خواهان ایالات متحده و نقطه مقابل دیدگاه دموکرات‌هاست.  بعد از مطرح شدن برنامه احیای توافق هسته‌ای تهران، صهیونیست‌ها و به ویژه نتانیاهو و تیمش تلاش زیادی برای جلوگیری از این امر کردند و همین رویکرد دردسرساز نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی، با نارضایتی بایدن همراه بود.

در سایه سیاست محتاطانه دولت بایدن، پس از جنگ اخیر غزه و جنایت‌های وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی، رئیس جمهور ایالات متحده در عین حال که نمی‌خواست صهیونیست‌ها را متهم کند، از عملکرد کابینه نتانیاهو در این جنگ و اقدامات افراطی آن خشمگین بود. علاوه بر آن به نظر می‌رسد که بایدن و تیم او متوجه ضعف و ناکارآمدی کابینه نتانیاهو در مدیریت پرونده‌های داخلی و خارجی اسرائیل شده‌اند؛ به ویژه که در جریان جنگ 12 روزه غزه رژیم صهیونیستی با وجود برتری نظامی چشمگیر در برابر گروه‌های فلسطینی نتوانست دستاوردی در این جنگ به دست بیاورد و تن به آتش بس داد.

در این شرایط و درحالی که بنیامین نتانیاهو آخرین ساعات عمر سیاسی خود را می‌گذراند و همچنین با تهدید زندان طولانی مدت به دلیل پرونده‌های متعدد فساد روبه رو است، منابع رسانه ای از نقش پنهان و البته تاثیرگذار جو بایدن در برکناری نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی می‌گویند.

درواقع همه دولت‌های آمریکا، اسرائیل را اصلی ترین متحد خود در خاورمیانه می دانند و بنابراین مشکل بایدن صرفا با شخص نتانیاهو است و اکنون برای روی کار آمدن یک کابینه معتدل در اسرائیل تلاش می‌کند. صرف نظر از اینکه کابینه ائتلافی صهیونیست‌ها به نتیجه برسد یا نه و اینکه اهداف بایدن در چنین کابینه‌ای تحقق یابد، نتانیاهو همانطور که گفتیم با خطراتی همچون زندان مواجه است و بنابراین قصد ندارد به سادگی میدان را خالی کند.

در همین راستا بنیامین نتانیاهو اخیرا اظهاراتی علیه ایران و نیز به خطر افتادن همکاری تل‌آویو و واشنگتن  مطرح کرده که کارشناسان آن را در قالب آخرین تلاش‌های نتانیاهو برای ماندن در قدرت و پیام هشداری برای بایدن تعریف می‌کنند. 

در همین راستا نتانیاهو اخیرا گفته بود: به بایدن گفتم که با توافق یا بدون توافق، ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از مجهز شدن ایران به سلاح هسته‌ای انجام خواهیم داد. زیرا جمهوری اسلامی ایران از سایر کشورهایی که دارای برنامه هسته‌ای هستند، متفاوت است. بنابراین ما با این مسئله کنار نخواهیم آمد. امیدوارم که به این مرحله نرسیم، اما اگر مجبور به انتخاب باشیم، انتخاب بین اختلاف با بزرگترین دوستمان آمریکا و بین از میان بردن تهدیدات وجودی، از بین بردن تهدید وجودی را انتخاب می‌کنیم.

این اظهارات نتانیاهو واکنش مقامات رژیم صهیونیستی را نیز برانگیخت و «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم با انتقاد از رفتار بی بی، گفت این اظهارات نسنجیده به امنیت اسرائیل آسیب می‌زند. 

کارشناسان معتقدند تهدیدهای تکراری نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی علیه ایران، با انگیزه تحریک بایدن و جلوگیری از سرنگونی شخص نتانیاهو صورت می‌گیرد و در عمل قرار نیست اتفاقی بیفتد. درواقع او قصد دارد با جنجالی و بحرانی کردن اوضاع در این ساعات پایانی مانع از تشکیل کابینه ائتلافی یائیر لاپید و نفتالی بنت شود.

اما در هر صورت مقامات صهیونیست بدون توجه به تکاپوی نتانیاهو برای ماندن در قدرت، توافق نهایی خود را برای تشکیل کابینه اعلام کرده‌اند و احتمالا به زودی این اتفاق بیفتد. مذاکرات تشکیل دولت شامل نفتالی بنت، گدعون ساعر، آویگدور لیبرمن و لاپید است و قرار است که بنت و لاپید به صورت چرخشی نخست وزیر شوند. بنت اولین کسی است که دولت را تا سپتامبر ۲۰۲۳ رهبری می کند و سپس لاپید آن را تا نوامبر ۲۰۲۵ هدایت می‌کند.