اندیشه مقاومت، وامدار امام خمینی

سیاسی،   4000312098 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
اندیشه مقاومت، وامدار امام خمینی

امام خمینی (ره) با رهنمون‌های خود در قالب اندیشه‌های ضد استعماری و طبق اصل مبارزه با اشغالگران در منطقه، سنگ‌بنای تاسیس محور مقاومت را بنا نهاد که امروز بزرگترین کابوس محور صهیونیستی-آمریکایی و متحدان آن در خاورمیانه است.

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران با پیروز کردن و موفقیت انقلاب اسلامی در کشورمان نقطه عطفی در تحولات منطقه و پیشبرد روند بیداری و آگاهی مسلمانان و ازدیاد فعالیت‌های مؤثر در جوامع عربی و اسلامی به وجود آورد. 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تحت رهنمون‌های امام خمینی (ره)، سرنوشت خاورمیانه به ویژه در قبال سیاست‌های غرب به سمت و سوی دیگری رفت و در وهله اول منافع استراتژیک آمریکا در منطقه به خطر افتاد. در همین زمینه  برژنسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی می گوید : «تجدید حیات اسلام ... در سراسر منطقه با سقوط شاه و تشنجات ناشی از ایران یک مخاطره مستمر برای منافع ما در منطقه ای که حیات جهان غرب کاملاً به آن وابسته است ایجاد کرده است .»

انقلاب اسلامی، تحول مهمی در خاورمیانه بود که منجر به ظهور و گسترش جنبش‌های آزادی‌بخش در میان ملت‌های محروم و مستضعف شده و آنها با الگوگیری از جمهوری اسلامی تحرکاتی برای احقاق حقوق خود آغاز کردند.  کشورهای اسلامی در منطقه بعد از پیروزی انقلاب ایران جان تازه‌ای گرفتند .

استراتژی امام خمینی (ره) در هدایت انقلاب اسلامی، همچنین ایستگاه مهمی در بیداری اسلامی منطقه بر اساس اصولی همچون عدالت‌خواهی، برابری، احقاق حق، مبارزه با ظلم و استکبار و شکست استعمارگری بود و با یادآوری هویت اصلی مسلمانان خاورمیانه به آنها گام بزرگی در راستای تشکیل جبهه ضد اشغالگری در منطقه برداشت.

آرمان فلسطین؛ مرهون اندیشه‌های امام خمینی 

برجسته‌ترین نقش امام راحل در تحولات منطقه را می توان در احیای آرمان فلسطین دریافت؛ آن هم زمانی که پس از شکست اعراب مقابل صهیونیست‌ها و اقدام برخی رژیم‌های مرتجع عربی مانند مصر در آن زمان برای صلح با اشغالگران و پشت پا زدن به مسئله فلسطین، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، فلسطین و ملت و آرمان آن را در راس اولویت‌های امت اسلامی قرار داد.

امام راحل، به دنبال پیروزی انقلاب، مسئله فلسطین را به عنوان بزرگترین چالش جهان اسلام معرفی کرده و مسیر مبارزه با رژیم اشغالگر قدس را برای همه مسلمانان و آزادگان جهان ترسیم کرد؛ تا جایی که مقامات وقت رژیم صهیونیستی انقلاب ایران را «زلزله قرن» توصیف کردند.

امام(ره) مرد میدان جهاد و مبارزه، همان شخصیتی بود که آمریکا را شیطان بزرگ نامید و گذشت زمان و حوادثی که بر ما می گذرد، صدق گفتار وی را در تشبیه اسراییل به غده سرطانی در قلب سرزمین فلسطین به اثبات رسانید. ایشان پیوسته بر کوتاه کردن دست بیگانگان تأکید می کردند و در اغلب سخنرانیهای خود به ریشه کن کردن آن سفارش می نمودند و قرار داد «کمپ دیوید» (قرارداد صلح مصر با رژیم صهیونیستی) را خیانت به اسلام و مسلمین و اعراب خواندند. 

نقش امام خمینی در تاسیس محور مقاومت

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در مبارزه با بیگانگان و استعمارگران در منطقه هیچ روشی جز جهاد و مقاومت همگانی مردمی را مفید نمی‌دانستند و معتقد بودند در برابر اشغالگران نمی‌توان با روش‌های سیاسی یا دیپلماتیک عمل کرد. درستی این راهبرد امام را زمانی درمیابیم که می‌بینیم هماهنگی برخی از فلسطینی‌ها همچون تشکیلات خودگردان با رژیم اشغالگر از گذشته تاکنون و انعقاد پیمان‌نامه‌هایی همچون «اسلو»، تنها بر مصیبت ملت فلسطین افزوده و موجب تثبیت اشغالگری صهیونیست‌ها شده است.

مهمترین ثمره امام خمینی (ره) برای ملت‌های منطقه در شکل‌گیری محور مقاومت است. تشکیل جبهه ضد صهیونیستی در منطقه و آزادسازی فلسطین نخستین اولویت امام راحل بود و بر همین اساس خواستار تشکیل گروه‌های مقاومت ضد اشغالگران قدس شدند. درواقع امام راحل با تاکید بر ضرورت وحدت همه امت اسلامی برای دفاع از حقوق و مقدسات مسلمانان و آزادگان، سنگ‌بنای تشکیل محور مقاومت را بنا نهادند که امروز به رهبری جمهوری اسلامی ایران، از لبنان تا فلسطین و عراق و یمن و سوریه کشیده است و همچون کابوسی بزرگ برای محور آمریکایی-صهیونیستی و متحدان آن، روز به روز قدرتمندتر می‌شود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر اندیشه‌های امام راحل و پیروزی انقلاب اسلامی ایران نبود، شاید امروز ملت و مسئله فلسطین به تاریخ پیوسته بودند و اثری از آنها نبود؛ اما اکنون می‌بینیم که گروه‌های فلسطینی با نام و رویکرد مقاومت، انتفاضه سنگ فلسطینیان را تبدیل به انتفاضه موشکی کرده و به راحتی هیچ یک از تجاوزات دشمن اشغالگر را بی‌پاسخ نمی گذارند.

همچنین امام خمینی کسی بود که خواستار تشکیل ارتش 20 میلیونی مقاومت یا همان «بسیج مستضعفین» شد حضور با برکت این نهاد مردمی در صحنه‌های مختلف اجتماعی و به‌ویژه دوران دفاع مقدس بر اهمیت نظر و صائب بودن اندیشه آن بزرگوار در این امر صحه گذاشت.