اولیانوف: به زمان بیشتری برای توافق نهایی درباره برجام نیاز داریم

جهان،   4000312029

مقام روس با اشاره به اینکه در مذاکرات برجام، تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود هیچ توافقی نمی‌شود، اظهار داشت: به این مرحله خیلی نزدیک هستیم اما ممکن است زمان بیشتری لازم باشد.

اولیانوف: به زمان بیشتری برای توافق نهایی درباره برجام نیاز داریم

میخایل اولیانوف سفیر روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: ما شاهد پیشرفت مداوم در مذاکرت وین درباره برجام هستیم. ما این واقعیت آشکار را تشخیص می دهیم.

به گزارش تسنیم، سفیر روسیه در ادامه افزود: اما ما همیشه در ارزیابی خودمان با احتیاط عمل می کنیم، تا زمانی درباره همه چیز توافق نشود هیچ توافقی صورت نمی گیرد. ما به این مرحله خیلی نزدیک هستم اما ممکن است زمان بیشتری لازم باشد.

پیشتر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که از نظر وی گمانه‌زنی درباره زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات وین برای احیای برجام، امری غیرسازنده است.

لاوروف در خصوص روند مذاکرات وین به خبرنگاران گفت: «ما و دیگر مشارکت‌کنندگان در برجام تلاش می‌کنیم که هرچه زودتر شرایط مطلوب برای دستیابی به نتیجه نهایی فراهم شود. گمانه‌زنی درباره اینکه نتیجه نهایی طی چند روز آینده یا چند هفته آینده حاصل خواهد شد، از نظر من غیرسازنده است. آنها [مذاکره‌کنندگان] در وین تلاش می‌کنند که هرچه زودتر به نتیجه برسند.»

وی ادامه داد: «مذاکرات در جریان است و پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است، اما تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده و موضوعاتی وجود دارد که نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی در پایتخت‌های کشورهای ذینفع به‌ویژه ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران است.»

در همین حال، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه اعلام کرد که شخصاً مطمئن نیست که مذاکرات وین پیرامون احیای برجام در همین دور به نتیجه برسد.

عراقچی در خصوص روند مذاکرات و برخی اظهارات مبنی بر اینکه این دور از مذاکرات وین احتمالاً دور پایانی مذاکرات خواهد بود، تصریح کرد: «تاکنون مسیر خوبی در مذاکرات طی شده است، اما درباره اینکه آیا بتوانیم در این دوره از مذاکرات به جمع‌بندی برسیم، شخصاً مطمئن نیستم.»

وی ادامه داد: «ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم. ممکن است که لازم شود هیئت‌های مذاکره‌کننده بار دیگر برای مشورت‌های بیشتر به کشورهای خود مراجعه کنند. هنوز در این مورد تصمیم قطعی نگرفته‌ایم. ظرف دو یا سه روز آینده ما کار را ادامه خواهیم داد.»