افزایش امنیت سرمایه با اجرای قانون جدید چک

اقتصادی،   4000310125
افزایش امنیت سرمایه با اجرای قانون جدید چک

حاج کاظمیان گفت: قانون جدید چک امنیت سرمایه را افزایش داده است زیرا هر کسی که چک دریافت می‌کند آرامش خاطر دارد که یا چک پاس می‌شود یا حداقل در صورت پاس نشدن چک، سازوکارهایی وجود دارد که مانع از صدور چک‌های بعدی توسط صادرکننده شود.

***

یکی از اهداف تصویب قانون جدید چک، ارتقا نقش آن در مبادلات عنوان شده است که برای محقق شدن این هدف، قانون‌گذار اقداماتی مختلفی از جمله جلوگیری از صدور چک توسط افراد دارای سابقه چک برگشتی رفع سو اثر نشده را در دستور کار خود قرار داده است.

در این زمینه محمد امین حاج کاظمیان، کارآفرین و صادرکننده نمونه کشوری در خصوص آثار اجرای قانون جدید چک بر فضای کسب و کار به خبرنگارالف گفت: من چون صادر کننده هستم بیشتر چک صادر می‌کنم و معمولا از کسی چک نمی‌گیرم اما با این حال از تصویب و اجرای قانون جدید چک خوشحال هستم زیرا به شفاف سازی معاملاتی که در بازار انجام می‌شود، کمک می‌کند.

وی با اشاره به محدودیت هایی که قانون برای صادرکننده چک بلامحل در نظر گرفته است خاطر نشان کرد: با تغییراتی که به وسیله قانون جدید چک رخ داده است هر کسی که چک صادر می‌کند خودش هم ضامن پاس شدن آن قرار می‌گیرد و اگر چک اول پاس نشود، نمی‌تواند چک‌های دیگری صادر کند.

این کارآفرین برتر افزود:تا پیش از قانون جدید چک افرادی وجود داشتند که یک دسته چک 50 برگی از بانک می‌گرفتند و اگر تمام آن‌ها هم برگشت می‌خورد با ارتباطات خود دسته چک دوم و سوم را هم می‌گرفتند و می‌توانستند با صدور چک بلامحل باز هم به افراد دیگری هزینه تحمیل کند.

وی با اشاره به صدور سیستمی چک در شرایط فعلی گفت: با این وجود پس از اجرای قانون جدید چک، افراد می‌دانند که یک چک برگشتی هم می‌تواند کل اعتبار یک فرد را زیر سوال ببرد در نتیجه نسبت به تعهد خود پایبندی بیشتری نشان می‌دهند و همین امر احتمال پاس نشدن و برگشت خوردن چک‌ها را کاهش داده است.