چطور می توان ماینرهای غیرمجاز را شناسایی کرد؟

اقتصادی،   4000310010

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق معتقد است که وزارت نیرو می تواند با کنترل میزان مصرف در مناطق مختلف ماینرهای غیرمجاز را شناسایی کند و مانعی در این خصوص برای آن وجود ندارد.

چطور می توان ماینرهای غیرمجاز را شناسایی کرد؟

علی بخشی در گفت و گو با ایسنا، درباره نحوه شناسایی رمزارزهای غیر مجاز و راه حل نجات صنعت برق از شرایط فعلی اظهار کرد:  قطعا برای شناسایی ماینرهای غیرمجاز راهکار وجود دارد، باتوجه به اینکه میزان مصرف در هر نقطه قابل دسترسی است وزارت نیرو می تواند در بخش تجاری و خانگی میزان مصرف را اندازه گیری کند و در هر نقطه ای که میزان مصرف خارج از چارچوب در نظر گرفته شده باشد قابلیت شناسایی وجود دارد.

مشکل اصلی اقتصاد غلط صنعت برق است

وی با تاکید بر اینکه دلیل عدم جمع آوری مراکز استخراج رمزارزها متعدد است، تصریح کرد: ریشه مشکل صنعت برق اقتصاد غلط و عدم سرمایه گذاری در بخش تولید و به ویژه بخش شبکه است و این موضوع نیز  ارتباطی با اقتصاد کشور ندارد چراکه ساختار اقتصادی صنعت برق دارای مشکل است لذا همین موضوع موجب شده تا سرمایه گذاری در بخش تولید و شبکه های انتقال و توزیع و نوسازی شبکه های فرسوده صورت نگیرد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق افزود: ما روی مرز باریکی حرکت می کنیم که تولید و مصرف در روزهای پیک به یکدیگر نزدیک می شوند، نیروگاه های برق آبی نیز که به دلیل نبود بارش از مدار خارج می شوند، اوضاع را بحرانی تر می کنند، در این شرایط هر مصرف کننده غیر منتظره ای می تواند ساختار صنعت برق را برهم بزند.

رمزارزها عامل اصلی خاموشی ها نیستند

بخشی با بیان اینکه رمزارزها در این بین می توانند موثر باشند و خاموشی ایجاد کنند، گفت: اینکه گفته می شود رمز ارزها عامل خاموشی هستند نادرست است و نمی توان گفت که تنها این بخش عامل خاموشی بوده و در واقع عامل این است که همیشه رو لب مرز حرکت می کنیم و ورود یک بار اضافه به شبکه موجب برهم زدن شبکه می شود.

وی با اشاره به علت عدم ساماندهی رمزارزها، گفت: اگر وزارت نیرو و مجموعه دولت به ساماندهی این مزارع ورود می کرد به جای اینکه اکنون آن ها را به عنوان یک مصرف کننده بعضا غیرمجاز مقابل خودمان ببینیم با ساماندهی آن ها می توانستیم آن ها را مجبور به سرمایه گذاری در تولید برق کنیم به گونه ای که در مواقع پیک برق خودشان را در اختیار شبکه قرار دهند و در سایر مواقع مصرف مورد نیاز خود را تامین کنند.

باید به دنبال ساماندهی رمزارزها می رفتیم

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق با بیان اینکه متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما به جای اینکه به دنبال یک مدل برای ساماندهی مزارع برویم مقاومت و مخالفت کردیم و به موقع به کسانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در این بخش هستند، راهکار ارائه ندادیم و نتیجه این مساله نیز ایجاد مزارع غیر مجاز شد، گفت: بعضا مشاهده میکنیم که برخی از این مزارع شناسایی برق آن ها قطع و مجددا راه اندازی می شوند و در واقع این مساله یک پروژه پیوسته است.

بخشی ادامه داد: راه حل این مساله در این بود که مشکلات اقتصاد صنعت برق، بازسازی شبکه و مواردی از این دست به صورت اساسی برطرف می شد و در خصوص رمز ارزها نیز اگر مدلی طراحی شده بود و به علاقه مندان پیشنهاد میدادیم که آن ها را نیز درگیر تولید برق می کردیم شرایط حاضر پیش روی ما نبود.

وی با تاکید بر اینکه رمز ارزهای غیرمجاز در صورت ساماندهی نه تنها اکنون به عنوان یک بار اضافی به حساب نمی آمدند بلکه به عنوان یک کمک می توانستیم روی آن ها حساب کنیم و در گذر از پیک موفق تر بودیم، تصریح کرد: شاید مجموعه عملکرد صنعت برق موجب شود تا در مورد این صنعت فکر اساسی صورت گیرد.

برق برای بخش خصوصی جذاب نیست

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق اظهار کرد: بخش خصوصی از دولت فاصله نگرفته اما سرمایه گذاری یک کار اقتصادی است و کسی که بخواهد در حوزه ای سرمایه گذاری کند به پارامترهای اقتصادی آن بخش توجه میکند، زمانی که قیمت برق به صورت غیر منطقی پایین است طبیعتا برای هیچ سرمایه گذاری بخش برق جذاب نیست.

بخشی با بیان اینکه هیچ سرمایه  گذار بخش خصوصی علاقه مند به حضور در بخش برق نیست، گفت:علت این مساله نیز وجود مشکلات اقتصادی در صنعت برق است بخش دولتی نیز وقتی این اقتصاد غلط را پیش می بردعملا پولی برای سرمایه گذاری ندارد.

راه حل چیست؟

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای نجات صنعت برق گفت: یکی از راه حل های این مساله تدوین مدل های مالی جدید مانند صادرات ترانزیت برق است که این موضوع به تازگی توسط دولت مورد بررسی قرار گرفته همچنین استفاده از ظرفیت های بهره برداری و کاهش تلفات راه حل دیگری است که می توان به آن توجه کرد موضوعی که تا کنون چندان مورد توفیق قرار نگرفته است.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق افزود: زمانی که در مورد تعرفه صحبت می شود منظور این نیست که برق مشترکان گران شود موضوع این است که صنایع پرمصرف همچون آلومینیوم، فولاد و مس که حجم بسیار بالایی مصرف برق دارند و کالای خودشان را به طور آزاد و با نرخ جهانی می فروشند با قیمت واقعی هزینه برق را پرداخت کنند.

بخشی با بیان اینکه اگر تعرفه صنعتی مشترکان پر مصرف اصلاح و مجموع اتفاقات ذکر شده محقق شود قطعا روال سرمایه گذاری مطلوب می شود و می توان شاهد اتفاقات بهتری در صنعت برق بود، گفت: اگر این اقدامات زودتر انجام شود نه تنها شاهد خاموشی نخواهیم بود بلکه به یک صادرکننده عمده در صنعت برق تبدیل خواهیم شد.