بایدن برای نخستین بار با رئیس جمهور چین تلفنی گفت‌وگو کرد

جهان،   4000309137

رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار از زمانی که وارد کاخ سفید شده،‌ با رئیس جمهور چین تلفنی گفت‌وگو کرد.

بایدن برای نخستین بار با رئیس جمهور چین تلفنی گفت‌وگو کرد

به گزارش فارس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه خبر داد که تلفنی با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین گفت‌وگو کرده است.

به گزارش راشاتودی، این نخستین تماس تلفنی بایدن با رئیس جمهور چین از زمان ورود به کاخ سفید از 20 ژانویه (1 بهمن 1399) به شمار می‌آید.

دولت آمریکا در ماه‌های گذشته به خصوص تمرکزش را روی مقابله با چین متمرکز کرده است. روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ها در دو کشور مخدوش شده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز اخیرا با استناد به برنامه‌های پیشنهادشده در بودجه پیشنهادی دولت آمریکا برای سال مالی ۲۰۲۲ نوشته وزارت دفاع آمریکا تمرکزش را بر جنگ احتمالی با چین قرار داده است.

دولت جو بایدن روز جمعه بودجه سال مالی ۲۰۲۲ را تقدیم کنگره آمریکا کرد. در این بودجه ۷۱۵ میلیارد دلار بودجه برای وزارت دفاع آمریکا در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اردیبهشت‌ماه سال جاری گزارش داد یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا در حال انجام تغییراتی عمده برای ارتقاء رهبری و توسعه توانمندی‌های تکاوری خود جهت مقابله با «تهدیدهای چین و روسیه» است.

در طرحی اولیه‌ بودجه که دولت «جو بایدن» چندی پیش تقدیم کنگره کرده بود نیز از «تهدید چین» به عنوان چالش اول وزارت دفاع آمریکا نام برده شده بود. بایدن، خواستار افزایش بودجه وزارت دفاع آمریکا به ۷۱۵ میلیارد دلار شده و اعلام کرده بود بخشی از این بودجه برای مهار چین و روسیه هزینه خواهد شد.

در آن طرح اولیه، مهار چین و روسیه، نوسازی برنامه هسته‌ای، ارتقاء وضعیت جوی و مقابله با تهدیدهای نوظهور بیولوژیکی اهداف وزارت دفاع آمریکا اعلام شده‌اند.