عضو حزب کارگزاران: همتی با جبهه اصلاحات هماهنگ کرده /   همتی نمی‌تواند پدیده انتخابات ۱۴۰۰ باشد

سیاسی،   4000309018

علی‌محمد نمازی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران اخیرا در گفت‌وگویی از احتمال حمایت حزب کارگزاران از عبدالناصر همتی سخن گفته بود

 عضو حزب کارگزاران: همتی با جبهه اصلاحات هماهنگ کرده /   همتی نمی‌تواند پدیده انتخابات ۱۴۰۰ باشد
به گزارش الف به نقل از فرهیختگان، پس از اعلام قطعی نظر شورای نگهبان درباره لیست نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان با دو گزینه در عرصه انتخابات باقی مانده‌اند: محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی. اصلاح‌طلبان که با سازوکار نهاد اجماع‌ساز وارد انتخابات شده بودند، پس از عدم احراز صلاحیت‌ها، اعلام کردند از کاندیدایی حمایت نخواهند کرد ولی احتمال می‌رود کارگزاران سازندگی مانند انتخابات مجلس یازدهم راهی جدا از اصلاح‌طلبان برود و کاندیدای نهایی خود را از همین افراد موجود اعلام کند. علی‌محمد نمازی از اعضای شورای مرکزی کارگزاران اخیرا در گفت‌وگویی از احتمال حمایت حزب کارگزاران از عبدالناصر همتی سخن گفته بود. برای بررسی بیشتر این موضوع و تبارشناسی سیاسی همتی و نظر اصلاح‌طلبان و کارگزاران درباره این نامزد ریاست‌جمهوری، با این عضو حزب کارگزاران گفت‌وگو کرده‌ایم. نمازی می‌گوید همتی برای ثبت‌نام با جبهه اصلاحات هماهنگ کرده اما اصلاح‌طلبان از او حمایت نمی‌کنند. او معتقد است همتی پدیده 1400 نخواهد بود.

با توجه به حضور همتی در لیست نهایی شورای نگهبان، آیا او می‌تواند به‌عنوان پدیده در این انتخابات حاضر شود؟
بنده به‌عنوان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نکاتی را بیان می‌کنم، این‌که انتظار داشته باشیم اتفاقی که برای ‌‌روحانی در سال 92 رخ داد، برای‌ همتی هم رخ دهد، امکان‌پذیر نیست و فضا متفاوت شده است. در آن زمان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حضور داشت و وقتی ردصلاحیت شدند جامعه بسیار متاثر شد؛ چراکه کسی انتظار نداشت او ردصلاحیت شود، پس از این اتفاق با حمایت‌ هاشمی از ‌روحانی اوضاع تغییر کرد.

  تکرار سال 92 امکان‌پذیر نیست
‌روحانی از مجلس اول کنار ‌هاشمی بود و در امور دفاع مقدس نیز جزء همراهان، مشاوران و دستیاران‌ هاشمی بود و بنابراین با حمایت او، به ریاست‌جمهوری رسید. از سوی دیگر‌ روحانی به‌صورت ماهوی با‌همتی تفاوت دارد، ازاین‌رو اتفاق تعجب‌برانگیز و خیره‌کننده مثل اتفاقی که در سال 92 برای‌ روحانی رخ داد، امکان‌پذیر نیست.
‌روحانی سال‌ها با انتصاب شخص مقام رهبری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و سال‌ها با تایید جامعه روحانیت، راست‌های قدیم و اصولگرایان جدید در مجلس خبرگان حضور داشت و همچنین با حکم رهبری، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بود، لذا کمتر شخصیتی در کنار مقام‌معظم‌رهبری و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با این رزومه وجود داشته است. البته ‌همتی مدتی رئیس بیمه ایران بوده و اخیرا رئیس بانک مرکزی شده اما بیشتر در پست‌های اقتصادی فعال بود و مهم‌ترین پست‌ همتی تاکنون ریاست بانک مرکزی بوده و این نشان می‌دهد تفاوت زیادی بین رزومه ‌روحانی و ‌همتی وجود دارد.

یعنی منظور شما این است که همتی هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ندارد و از حمایت شخصی همچون هاشمی هم برخوردار نیست؟
درست است. ویژگی‌ها و رزومه شخصی‌ همتی با ‌روحانی تفاوت زیادی دارد و از سوی دیگر شرایط انتخابات دیگر شرایط و زمان سال 92 نیست و افرادی که از ‌روحانی حمایت می‌کردند، حضور ندارند. همچنین اکثریت اعضای جبهه اصلاحات ایران بیانیه صادر کرده و اذعان داشته‌اند ما کاندیدایی نداریم و از کسی حمایت نمی‌کنیم، درحالی‌که آن‌زمان با آمدن ‌خاتمی در میدان و حمایت جانانه و جمله «تَکرار می‌کنم»، اصلاح‌طلبان تقریبا یکپارچه پشت ‌روحانی ایستادند اما اکنون خبری از این حمایت‌ها نیست.

نسبت همتی با اصلاح‌طلبان در این وضعیت چیست؟ شما پیش از این گفته بودید او برخلاف مهرعلیزاده با هماهنگی جبهه اصلاحات به میدان آمده است.
او برای ثبت‌نام با جبهه اصلاحات هماهنگی کرده و در جلسه‌ای که کاندیداها حضور یافتند، او نیز حاضر شده و گزارش و برنامه خود را به‌خوبی ارائه داده است.
اما وقتی کاندیداهای جبهه اصلاحات را ردصلاحیت می‌کنند طوری که فقط ‌همتی و ‌مهرعلیزاده باقی می‌مانند، وضعیت چنین می‌شود تا جایی که جبهه اصلاحات از ‌همتی عبور و اعلام کرده کاندیدا نداریم؛ بنابراین همین نکته که ایشان با هماهنگی در انتخابات حضور یافته، پیش‌بینی می‌شد یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان است اما قطعا در نظرسنجی‌ها نیز رای قابل مقایسه‌ای با ‌جهانگیری، محسن هاشمی یا پزشکیان ندارد.

باوجود این، همتی نمی‌تواند پدیده این دوره انتخابات باشد؟
به هیچ‌وجه او نمی‌تواند پدیده انتخابات 1400 باشد. از طرفی این نکته را نیز بیان کنم که اصلاح‌طلبان از حمایت یک کاندیدای نیابتی تجربه خوبی ندارند و همین عملکرد‌ روحانی و کارشکنی‌ها در راه او سبب بدبینی مردم به عملکرد ‌روحانی و حمایت اصلاح‌طلبان از ایشان شده، لذا از ابتدا نیز چنین تصمیمی در جبهه اصلاحات وجود داشت که از کاندیدای نیابتی حمایت نشود.

  جبهه اصلاحات نباید زود موضع خود را اعلام می‌کرد
اگر در مناظره‌ها به‌خوبی مقابل جریان رقیب ظاهر شود، چطور؟ آیا اصلاح‌طلبان بازهم از او حمایت نمی‌کند؟
اگر اجبار در صحنه ماندن باشد، بله بهتر بود جبهه اصلاحات زود موضع خود را اعلام نمی‌کرد و اجازه می‌داد چند مناظره برگزار شود و بعد نظرسنجی صورت می‌گرفت و سپس موضع‌گیری می‌کرد؛ البته نمی‌دانم آنها از این موضع بازمی‌گردند یا خیر و اعلام این خبر برعهده سخنگوی جبهه اصلاحات است.

آیا کارگزاران قصد دارد از همتی حمایت کند یا خیر؟
این سوال را باید سخنگوی حزب پاسخ دهد و به نظر من، کار خوب کارگزاران این است که خواسته عجله نکند تا با حوصله تصمیم درست‌تری اتخاذ شود، لذا درحال ارزیابی موضوع هستند.