کشف گور جمعی در کانادا

جهان،   4000308063

در بخشی از تحقیقات درباره سیاست‌های نژادپرستانه کانادا با بومی‌ها، یک گور جمعی حاوی بقایای دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی در محوطه یک مدرسه شبانه‌روزی کشف شده است.

کشف گور جمعی در کانادا

رسانه‌های آمریکایی‌ها از کشف یک گور جمعی حاوی بقایای اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی که برخی از آن‌ها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی سابق در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا خبر دادند.

 به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در این خصوص گزارش کرد که کشف این گور، یافته‌ای تلخ از تاریک‌ترین فصل تاریخ کانادا و یکی از وقایعی است که یکی از رهبران بومی کانادا آن را یک «فقدان غیرقابل تصور» توصیف کرده است.

طبق این گزارش، این حقیقت هولناک اواخر هفته گذشته با کمک یک کارشناس رادارهای قابل نفوذ به زمین و زمانی کشف شد که در حال تحقیق و بررسی درباره محلی بود که زمانی مدرسه شبانه‌روزی مردم بومی شهر «کملوپس» بوده است

«روزان کازیمیر» رئیس یکی از قبیله‌های بومی کانادا در این خصوص گفت: «ما در جامعه خود اطلاعاتی را داشتیم که توانستیم آن را تأیید کنیم. از نظر ما، این کودکان از دست رفته، مرگ‌های ثبت‌نشده‌ هستند».

«پری بلگرد» رئیس ملی انجمن بومی‌های کانادا در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در خصوص این حادثه غم‌انگیز گفت: «در حالی‌که یافتن گورهایی در مدارس شبانه‌روزی سابق در کانادا، چیز جدیدی نیست اما همیشه نمایان شدن زخم‌های مربوط به آن فصل دردآور است».

«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، کشف این گور دسته‌جمعی را نقطه‌ای تاریک و شرم‌آور در تاریخ کانادا توصیف کرد.

وی در این خصوص نوشت: «این یادآور دردناک از فصل تاریک و شرم‌آور از تاریخ کشور ما است. من به یاد تمامی آن‌هایی هستم که از این خبر ناراحت‌کننده، تحت تأثیر قرار گرفته‌اند».

در بازه زمانی ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶، حدود ۱۵۰ هزار کودک بودمی از خانواده‌های خود به اجبار جدا شدند و به مدارس شبانه‌روزی فرستاده شدند که کلیسای کاتولیک آن را تأسیس کرده بود و هدف اصلی آن دور کردن این کودکان از جوامع بومی کانادا و جلوگیری از ترویج زبان و سنت‌های مادری‌اشان و تربیت آن‌ها به شیوه‌ای تحمیلی بود.

طبق این گزارش، بسیاری از این کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی مورد آزار جسمی و جنسی قرار می‌گرفتند و به اعتقاد بسیاری این گونه مدارس زخم‌ها و آسیب‌های ماندگاری را برجای گذاشت که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش کرد که کمیسیون حقیقت و آشتی کانادا در یک گزارش در سال ۲۰۱۵ نتیجه‌گیری کرد که آن چه در مدارس شبانه‌روزی بومی‌های کانادا رخ داده است یک «نسل کشی فرهنگی» بوده است.

تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم سه هزار و ۲۰۰ دانش‌آموز بومی در بازه زمانی مذکور در مدارس شبانه‌روزی فوق جان خود را از دست دادند که این رقم بسیار بیشتر از دانش‌آموزان دیگر نقاط کانادا است و حتی برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمار واقعی دانش‌آموزان بومی که جان خود را در مدارس شبانه روزی از دست داده‌اند بسیار بیشتر از رقمی است که رسمی اعلام شده است و حتی در برخی موارد بیش از چهار هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی اغلب بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی چون سل که به سرعت در مکان‌های تنگ و فشرده و غیربهداشتی گسترش پیدا می‌کند، فوت کرده‌اند و این که اکثر این کودکان دچار سوء تغذیه بوده‌اند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که بسیاری از این کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی نیز بر اثر خودکشی، آتش‌سوزی و  حوادثی مرتبط با کارهای طولانی و سخت و طاقت‌فرسا یا یخ‌زدگی در حین تلاش برای فرار از مدرسه جان خود را از دست داده‌اند.

برخی مقام‌هایی که در تلاش هستند تا این گورهای دسته‌جمعی را پیدا کنند و فهرستی از کودکانی تهیه کنند که در این مدارس شبانه‌روزی جان خود را از دست داده‌اند، در سال ۲۰۱۸ به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفته بودند که فقدان منابع و اسناد گم شده مانع از پیشرفت در این زمینه شده است و ترس از تخریب و نابودی گورهای بی‌نشان تاحد زیادی افزایش یافته است.

در گزارشی در سال ۲۰۱۵ آمده بود که اسناد مدارس اغلب از بین رفته است و در برخی از موارد، مسئولان مدارس اسامی دانش‌آموزانی که فوت شده‌اند، علت مرگ و یا گزارش این موارد به والدینشان را به هیچ عنوان ثبت نکرده‌اند.