نشریه انگلیسی: صدها نظامی خارجی برای جلوگیری از سقوط کابل در افغانستان باقی می‌مانند

جهان،   4000306073

یک نشریه انگلیسی اعلام کرد که صدها نظامی آمریکایی و ترکیه‌ای برای جلوگیری از سقوط پایتخت افغانستان توسط گروه طالبان در کابل باقی می‌مانند.

به گزارش تسنیم، در حالی که براساس جدول زمانی اعلام شده توسط جو بایدن همه نیروهای خارجی باید تا 11 سپتامبر (20 شهریور) خاک افغانستان را ترک کنند، آمریکا برنامه دارد تا برای جلوگیری از تصرف کابل توسط طالبان، صدها نظامی خارجی به حضور در این شهر ادامه دهند.

به گزارش «سان»، آمریکا خواستار استقرار یک پادگان از نظامیان ترکیه برای تامین امنیت فرودگاه کابل و اعزام 600 تفنگدار دریایی آمریکا برای محافظت از سفارت این کشور در کابل است.

این نشریه انگلیسی به نقل از یک منبع امنیتی نوشت که انگلیس نیز ممکن است در تامین امنیت فرودگاه کابل کمک کند زیرا به گفته او فرودگاه کابل تنها راه ورود و خروج ایمن به کابل است و بدون آن کابل سقوط خواهد کرد.

پیش از این «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس به پارلمان این کشور گفته بود: من همه گزینه‌ها در داخل و یا خارج افغانستان را برای ادامه حمایت از نیروهای افغان بررسی می‌کنم.

از سوی دیگر ژنرال «نیک کارتر» رئیس ستاد نیروهای مسلح انگلیس گفته بود که اگر همه نیروهای ناتو از افغانستان خارج شوند این کشور با خطر جنگ داخلی مواجه خواهد شد.

منبع به سان گفت: نیروهای ترکیه‌ای مسلمان هستند، پس طالبان نمی‌توانند ادعا کنند که آن‌ها کُفاری هستند که در خاک افغانستان حضور دارند؛ با این حال ترک‌ها نمی‌خواهند به تنهایی این مسئولیت را به عهده بگیرند و سوال این است که چه کسی به آن‌ها کمک خواهد کرد.

پیش از این نیز نشریه یونانی «گریک سیتی تایمز» گزارش داده بود که پاکستان خواستار جایگزینی نظامیان ترکیه‌ای با نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان است.

براساس این گزارش، پاکستان با کمک شبکه حقانی، طالبان را متقاعد کرده است تا با ادامه حضور نیروهای ترکیه‌ موافقت کند و حتی اجازه دهد نیروهای بیشتری از این کشور به افغانستان اعزام شود.