برترین دانشگاه‌های کانادا

گزارش بازرگانی،   4000306040

کشور کانادا که همواره در لیست بهترین کشورها از نظر شاخص‌‌های رفاه و خوشبختی شناخته میشود، یکی از مهاجرپذیر‌ترین کشورهای دنیا نیز به شمار می‌آید و سالیانه جمعیت قابل توجهی از مهاجران را پذیرا می‌شود. کیفیت سیستم آموزشی در کنار نیاز اساسی به نیروی کار متخصص و به تبع آن موقعیت‌های شغلی متنوع، دانشجویان کشورهای مختلف را برای ادامه تحصیل به سوی کانادا می‌کشاند. در سال 2019 کانادا بیش از ۴۰۰،000 دانشجوی بین‌المللی پذیرفت که اکثر این دانشجویان از فرانسه، نیجریه، چین، ژاپن، کره جنوبی، ایالات متحده، برزیل، ایران، هند و ویتنام بودند. دانشجویان ایرانی هم هرسال بیش از سال­های پیش برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام می­کنند. اما انتخاب کشور مقصد تنها بخشی از مراحل تحصیل در خارج از کشور به‌حساب می­آید و بعد از آن تصمیمات مهم دیگری مانند انتخاب دانشگاه و شهر محل سکونت اولویت پیدا می­کنند. هر یک از دانشگاه­های برتر کانادا قوانین و شرایط خاص خود را برای پذیرش دانشجویان بین­المللی تعیین کرده­اند و البته هرکدام نقاط قوت بخصوصی دارند که در ادامه بیشتر با آن­ها آشنا می­شویم.

مزایای زندگی و تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی چیست؟

زندگی و تحصیل چه در شهرهای بزرگ و پرجنب و جوش و یا در شهرهای کوچک‌ و آرام با تجارب خاص و منحصر به فردی همراه خواهد بود. این تجارب میتوانند منجر به انتخاب زندگی و یافتن شغل در کانادا یا حتی بازگشت به کشور خودتان و داشتن زندگی و یافتن شغل بهتر در کشور خودتان بشود. تجربه بودن در کشوری چهارفصل و زیبا با حیات‌وحشی منحصر به فرد، جامعه چندفرهنگی، محیط زیست شهری و طبیعی پاک و کیفیت زندگی باورنکردنی همگی از مزایا و تجارب فوق‌العاده زندگی در کشور کانادا به حساب می‌آید. تمام این موارد به معنی وجود رقابت زیاد برای اخذ پذیرش از دانشگاه­های برتر کانادا و البته گرفتن بورسیه تحصیلی است. پیشنهاد ما این است که حتماً با مؤسسه اعزام دانشجو به کانادا یا مشاور  در زمینه مهاجرت و تحصیل در کانادا که عضویت شورای ICCRC را داراست مشورت داشته باشید. بااین‌حال در این مقاله قصد داریم شما را با دانشگاههای برتر کانادا آشنا کنیم.

لیست دانشگاه‌های معتبر کانادا

جالب است بدانید، رتبه‌بندی دانشگاهیQS  (Quacquarelli SymondsCompany) در سال 2021 شامل ۲۶ دانشگاه برتر کانادا است. در این رتبه بندی سالیانه که در آن دانشگاه‌های برتر از بین بیش از 25،000دانشگاه کل دنیا انتخاب میشوند، دانشگاه‌ها از نظر اعتبار، شهرت اساتید هیئت علمی، تعداد و اعتبار تحقیقات علمی و موارد دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دانشگاه کلگری

این دانشگاه دارای رتبه 246 در جهان است و بالاترین نمره خود را در شاخص دانشکده بین‌المللی با رتبه 212 کسب کرده است. دانشگاه کلگری در سال 1944 به‌عنوان شعبه دیگری از دانشگاه آلبرتا در شهر کلگری تأسیس شد و از آن زمان به بعد به 5 دانشکده با بیش از 33،000 دانشجو تبدیل شده است. دانشگاه کلگری همانند سایر دانشگاه­های دیگر این لیست نسبت به پذیرش دانشجویان، سخت‌گیرانه عمل می­کند به همین علت سالانه تقریباً 38 درصد متقاضیان این دانشگاه پذیرش می­شوند. اما جای ناامیدی نیست! دانشگاه کلگری برای دوره کارشناسی حدود 108 رشته از جمله علوم پزشکی، علوم مهندسی، مدیریت و رشته های دیگر را ارائه می­دهد. همچنین برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد و یا مقطع دکترا، این دانشگاه مجموعاً 172 برنامه تحصیلی همراه با زیرشاخه­های آن­ها را در دسترس متقاضیان قرار داده است.

به دنبال بورسیه تحصیلی هستید؟ دانشگاه کلگری با داشتن بودجه­ای اختصاصی 17 میلیون دلاری به یکی از انتخاب­های اصلی دانشجویان جهت اخذ بورسیه تبدیل شده است. بهتر است بدانید حداکثر بورسیه تحصیلی برای دانشجویان ورودی جدید 5،000 دلار کانادا می­باشد.

http://file.tesmino.ir/reportage/35483951/image_58a8d7314b512b8178729b8dd887d88fac7c3816.jpg

دانشگاه کویینز

دانشگاه کویینز که در کینگستون استان آنتاریو واقع شده است. در سال 2020 پس از سقوط هفت پله‌ای در رتبه جهانی و کسب رتبه 246، در رتبه 9 دانشگاه‌های کانادا قرار گرفت.91 درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه کویینز ظرف شش ماه پس از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می شوند و این یک رکورد فوق‌العاده است. دانشگاه کویینز نسبت سایر دانشگاه­های برتر کانادا، بسیار سخت‌گیرانه‌تر عمل کرده و به طور میانگین، هرساله تنها 12 درصد متقاضیان دانشگاه کویینز موفق به اخذ پذیرش از این دانشگاه میشوند. این دانشگاه در دوره­ کارشناسی، حدود 70 رشته از جمله انواع رشته­های علوم پزشکی، روان‌شناسی، خبرنگاری، تاریخ، مدیریتی و انواع رشته­های مهندسی و هنری را ارائه می­دهد. برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد و یا مقطع دکترا، دانشگاه کویینز بیشتر از 80 برنامه تحصیلی همراه با زیرشاخه­های آن­ها را به متقاضیان ارائه داشته است.

بورسیه­های دانشگاه کویینز از طرف اشخاص و خانواده­های حقیقی و ثروتمند تأمین می­شوند، پس بسیار محدودتر هستند و برای اخذ آن­ها باید معدل بالای 90% داشته باشید.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن 2020 هشت رتبه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان صعود کرده و به رتبه 203  رسیده است. دانشگاه وسترن یکی از برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی کاناد  است. این دانشگاه در سال 1878 تأسیس شده است و بیش از 38،000 دانشجو از 121 کشور دنیا در آن تحصیل میکنند. دانشگاه وسترن سالانه فقط به 31 درصد متقاضیان خود پذیرش می­دهد چراکه فقط معدل بالای 80% برای دانشگاه وسترن قابل‌قبول است. این دانشگاه همچنین برای تمام دوره­های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مجموعاً بیش از 400 رشته همراه با زیرشاخه­های آن­ها را ارائه میکند.

دانشگاه وسترن هر ساله سه بورسیه اختصاصی به دانشجویان بین­المللی که هرکدام به ارزش 50،000 دلار می­باشند اعطا میکند. البته اشتباه نکنید! این بورسیه­ها فقط به 3 نفر تعلق نمی­گیرند; بلکه هرکدام مخصوص گروه­های معدلی مختلف هستند. مبلغ 2،500 دلار برای هر یک از دانشجویان با معدل 90% الی 92% - مبلغ 3،500 دلار برای هر یک از دانشجویان با معدل 92% الی 100% و مبلغ 8،000 دلار برای هر یک از دانشجویان با معدل بالا که در بازه تحصیلی قبلی عملکردی عالی داشته­اند از طرف دانشگاه در نظر گرفته شده است.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو با وجود صعود هفت پله‌ای در رتبه‌بندی جهانی امسال در مکان هفتم کانادا باقی‌مانده است. دانشگاه واترلو در سال 2021 رتبه 166 جهانی را دارد و در شاخص "برند کارفرما" در مقام 85 جهان است. این دانشگاه که در سال 1956 تأسیس شده، دارای سه دانشکده و عضو گروه تحقیقاتی معتبر U15 است. دانشگاه واترلو نسبت به سایر دانشگاه­های برتر کانادا با سخت‌گیری کمتری عمل‌ می‌کند به‌طوری‌که سالانه بالای 50 درصد متقاضیان توانایی گرفتن پذیرش این دانشگاه را دارند. دانشگاه واترلو همچنین برای تمام دوره­های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مجموعاً بیش از 100 رشته همراه با زیرشاخه­های آن­ها ارائه می­دهد. از جمله می‌توان به انواع رشته­های علوم پزشکی، بیولوژی، روان‌شناسی، فلسفه، تاریخ، مدیریتی و انواع رشته­های مهندسی و هنری اشاره کرده.

بورسیه­های دانشگاه واترلو شامل ورودی­های جدید با معدل 85% الی 90% شده و مبلغ آن تنها 1،000 دلار می­باشد.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر پس از سقوط چهار پله‌ای در رتبه‌بندی امسال، مقام 144 در بین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص می‌دهد. شاخص دانشکده بین‌المللی جایی است که دانشگاه مک مستر بالاترین رتبه خود را کسب می‌کند و در رتبه 83 جهان قرار دارد. این دانشگاه در همیلتون استان آنتاریو واقع شده است و بیش‌تر به دلیل دانشکده معتبر پزشکی‌اش شناخته می‌شود. دانشگاه مک مستر در شاخص "برند کارفرما" در مقام 85 جهان است. دانشگاه مک مستر برای قبولی ورودی جدید نسبت به سایر دانشگاه­های برتر کانادا با سخت‌گیری کمتری عمل می‌کند به‌طوری‌که سالانه نزدیک به 60 درصد متقاضیان توانایی گرفتن پذیرش این دانشگاه را دارند. با این‌حال تنها دانشجویانی که معدل بالای 88% داشته باشند پذیرفته می­شوند. دانشگاه مک مستر همچنین برای تمام دوره­های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تنها 25 رشته اصلی از جمله انواع رشته­های علوم پزشکی، بیولوژی، روان‌شناسی، پرستاری، مامایی و انواع رشته­های مهندسی و هنری را ارائه می­دهد.

به دنبال بورسیه تحصیلی هستید؟ دانشگاه مک مستر بودجه­ای معادل 1 میلیون دلار برای بورسیه در نظر گرفته و آن را میان رشته­های مختلف تقسیم‌بندی کرده است. برای مثال تمام ورودی­های رشتة کارشناسی تکنولوژی بورسیة 2،000 دلاری دریافت می­کنند.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا که امسال شش پله نیز سقوط کرده است در جایگاه 119 رده‌بندی جهانی قرار دارد. دانشگاه آلبرتا 40،000 دانشجو را در خود جای‌داده و از چهار دانشکده تشکیل شده است و بالاترین امتیاز خود را در شاخص دانشکده بین‌المللی کسب می‌کند. دانشجویان ورودی جدید برای ورود به دانشگاه آلبرتا با سختگیری کمتری نسبت به دیگر دانشگاههای برتر مواجه میشوند به‌طوری‌که سالانه 58 درصد متقاضیان در این دانشگاه پذیرفته می­شوند. حتی حداقل معدل موردنیاز برای ورود دانشجویان بالای 70% است که گرفتن پذیرش را آسان­تر می­کند. دانشگاه آلبرتا برای دوره کارشناسی حدود 200 رشته و برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد و یا مقطع دکترا، مجموعاً 500 رشته تحصیلی را همراه با زیرشاخه­های آن­ها به متقاضیان ارائه می­دهد.

دانشگاه آلبرتا بودجه­ای معادل 32 میلیون دلار برای بورسیه دارد که در بین سایر دانشگاه­های برتر کانادا رقمی چشمگیر به‌حساب می­آید. ورودی­های جدید با توجه به معدل و سوابق تحصیلی می­توانند بورسیه­­ای تا سقف 5،000 دلار دریافت ­کنند.

http://file.tesmino.ir/reportage/35483951/image_cfcbab25d19565b7e93dcef40916c60db4ab247f.jpg

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال امسال با کسب مقام چهارم در کانادا، از دانشگاه آلبرتا سبقت گرفته است. این دانشگاه که یک دانشگاه تحقیقاتی فرانسوی‌زبان در مونترال است، در سال 1878 تأسیس شد و بیش از 67،350 دانشجو از جمله 000 ،10 دانشجو بین‌المللی دارد. فراموش نکنید که برای تحصیل در این دانشگاه باید به زبان فرانسوی تسلط کامل داشته باشید. درصد قبولی دانشگاه مونترال بالای 40 درصد است و حداقل معدل موردنیاز نیز 75% می­باشد. دانشگاه مونترال برای دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و مقطع دکترا، مجموعاً 550 رشته تحصیلی را همراه با زیرشاخه­های آن­ها به متقاضیان ارائه می­دهد.

دانشگاه مونترال برای دانشجویان رشته­های کارشناسی بورسیه­ای تا سقف 12،000 دلار برای دانشجویان رشته­های کارشناسی ارشد بورسیه­ای تا سقف 9،000 دلار و برای دانشجویان رشته­های دکترا بورسیه­ای تا سقف 20،000 دلار برای هر نفر از دارندگان شرایط موردنیاز در نظر گرفته است.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل که در مونترال واقع شده است، همچنان در مقام دوم کانادا باقی‌مانده و با چهار پله صعود در رده‌بندی جهانی به مقام سی و یکم رسیده است. دانشگاه مک گیل 12 نفر از اسامی نوبل و همچنین نخست‌وزیر فعلی کانادا، جاستین ترودو را از جمله دانش‌آموختگان خود به‌حساب می‌آورد. اگر به شهر مونترال علاقه دارید ولی علاقه­ای به زبان فرانسوی ندارید دانشگاه مونترال باید از انتخاب­های اصلی شما باشد چراکه تدریس همة رشته­های این دانشگاه به انگلیسی تدریس می­شوند. دانشگاه مک گیل تقریباً به 50 درصد متقاضیان خود پذیرش می­دهد و فقط معدل بالای 80% برای دانشگاه مک گیل قابل‌قبول است. این دانشگاه همچنین برای تمام دوره­های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مجموعاً بیش از 400 رشته همراه با زیرشاخه­های آن­ها ارائه می­دهد.

تمام ورودی­های جدید دانشگاه مک گیل به طور خودکار برای تخصیص بورسیه از طرف دانشگاه مورد بررسی قرار می­گیرند البته به شرطی که حداقل شرایط مدنظر را داشته باشند. این بورسیه دارای سقفی معادل 3،000 دلار است و شرایط به‌دست‌آوردن آن برای هر رشته متفاوت است.

http://file.tesmino.ir/reportage/35483951/image_6800216e60b6e5d2de3aacc9ca8d1cfa55f9d87d.jpg

دانشگاه تورنتو

امسال نیز برترین دانشگاه کانادا، دانشگاه تورنتو است که در رتبه 25 جهانی قرار دارد. این دانشگاه در رتبه‌بندی امسال چهار پله صعود کرده و در شاخص شهرت علمی، رتبه 15 جهانی را کسب می‌کند. درصد قبولی دانشگاه تورنتو بالای 40 درصد است و حداقل معدل موردنیاز برای رشته­های مختلف بین 75% الی 88% می­باشد. دانشگاه تورنتو برای دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و مقطع دکترا، مجموعاً 300 رشته تحصیلی را همراه با زیرشاخه­های آن­ها به متقاضیان ارائه می­دهد.

تمام ورودی­های جدید کارشناسی دانشگاه تورنتو به طور خودکار برای تخصیص بورسیه از طرف دانشگاه مورد بررسی قرار می­گیرند البته به شرطی که حداقل شرایط مدنظر را داشته باشند. بورسیه­های دانشگاه تورنتو تمام هزینه­های دوران دانشجویی دارای سقفی معادل 3،000 دلار است و شرایط به‌دست‌آوردن آن برای هر رشته متفاوت است.

باید این را در نظر گرفت که قبولی در دانشگاه همیشه مساوی با گرفتن، ویزای تحصیلی در کانادا نیست. بلکه پیچیدگی‌های بیشتری دارد. تأیید ویزای تحصیل در کانادا همیشه با صلاحدید سفارت و نظر آفیسر ویزا است.

برای انجام تمام مراحل اخذ ویزای تحصیلی به همراه بورسیه تحصیلی می‌توانید از مشاوره و کمک موسسه اعزام دانشجو به کانادا در تهران بهره‌‌مند شوید، شانس موفقیت خود را افزایش بدهید و از سختی­های راه بکاهید.