روایت سیزدهم| شوک بزرگ شورای نگهبان/ نامه روحانی به مقام معظم رهبری/ بیانیه لاریجانی پس از رد صلاحیت

گروه سیاسی الف،   4000304068 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت سیزدهم| شوک بزرگ شورای نگهبان/ نامه روحانی به مقام معظم رهبری/ بیانیه لاریجانی پس از رد صلاحیت

فرایند سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر روز با حاشیه های زیادی در فضای مجازی و واقعی همراه است. در «روایت سیزدهم»، هر روز مروری خواهیم داشت بر مهمترین اخبار و حاشیه های انتخاباتی.

-------------------------------------------------------

شوررای نگهبان و غافلگیری جریان های سیاسی !

با اعلام غیر رسمی اما موثق نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان، که شب گذشته صورت گرفت بدون شک مهمترین حاشیه انتخاباتی امسال رقم خورد.  فهرست اعلامی نامزدهای تایید صلاحیت شده که ساعتی پیش نیز رسما تایید شد، کاملا خالی از رقیب جدی اصلاح طلب است و تقریبا همه جریان های سیاسی را شوکه کرد!

 سعید جلیلی 
 سید ابراهیم رئیس الساداتی مشهور به رئیسی
 محسن رضایی
 علیرضا زاکانی 
 سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی
محسن مهر علیزاده 
 عبدالناصر همتی
نامزدهایی هستند که شورای نگهبان نام آن ها را به وزارت کشور اعلام کرده است.

توییت مهدی فضايلی معاون اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری - که واکنشی بود به رد صلاحیت علی لاریجانی- پیش از اعلام رسمی این فهرست ، اندک تردیدها را نیز درباره صحت وسقم آن برطرف کرد. مهدی فضائلی در این باره نوشت: آزمون دشوار و مهم سیاست ورزی مومنانه برای دکتر لاریجانی، ان‌شاءالله سربلند بیرون می آیند.

هر چند شورای نگهبان در توجیه چنین روندی معمولا به غیر سیاسی بودن بررسی صلاحیت ها اشاره می کند و چنین اتفاقاتی را نیز ظاهرا قرینه مهمی برای تایید این رویکرد خود قلمداد می کند که در جای خود قابل اعتنا و توجه است اما از آنجا که نظر شورای نگهبان در این زمینه نمی تواند جدا از شرایط و زمینه کلی سیاسی و اجتماعی حاکم بر انتخابات باشد این موضوع طبیعتا مورد نقد و بررسی تحلیلگران و فعالان سیاسی قرار گرفته است و مهمترین موضوع مورد بحث در این باره اثر منفی چنین ترکیبی از نامزدها بر امر بسیار مهم مشارکت است که از سیاست های اعلامی رسمی و همیشگی نظام بوده است. جدا از این موضوع معلوم نیست که نامزدهای پر تعداد آن جریان سیاسی که بدون رقیب در این فهرست وجود دارند تا چه اندازه وجاهت خود را در چنین زمینه ای نادیده بگیرند.  

با این حال جدا از این انتقادها که حجم بسیار بیشتری را به خود اختصاص داده و عمده این نقدها نیز چنانکه گفته شد بر اثر منفی این ترکیب نامزدها بر مشارکت مردمی است برخی از واکنش ها نیز به این موضوع اشاره دارد که تصمیم شورای نگهبان  در هر صورت مخالفان و موافقان خود را خواهد داشت. ازمنظر این تحلیل ها خواسته عمومی، توجه شورای نگهبان به کارآمدی و توانمندی نامزدهاست و طبیعتا کسانی که در طول ۸ سال گذشته با این معیار و شاخص همخوانی نداشته باشند صلاحیت شان احراز نخواهد شد. 

رایزنی رییسی برای لاریجانی

خبرها از تلاش‌های آیت‌الله رئیسی برای جلب نظر بزرگان نظام جهت تایید صلاحیت علی لاریجانی حکایت دارد. تحلیل های زیادی آیت االه رییسی را قربانی رد صلاحیت های یاد شده معرفی کرده اند.
رئیسی امروز صبح خود نیز در دیدار با جمعی از جوانان دانشگاهی گفته است: از دیروز عصر که از نتایج تعیین صلاحیت ها مطلع شدم، شاید شماها و خود آقایان هم خبر نداشته باشند، تماس هایی گرفتم و در حال انجام رایزنی هایی هستم که صحنه انتخابات، رقابتی‌تر و مشارکتی‌تر شود.


نامه روحانی به مقام معظم رهبری

محمد مهاجری از  روزنامه نگاران نزدیک به علی لاریجانی امروز از نامه رئیس جمهور به رهبر انقلاب درباره موضوع صلاحیت کاندیداها خبر داد.

وی دراین زمینه نوشته است: با اطلاع می گویم حسن روحانی رئیس جمهور در نامه ای به رهبرمعظم انقلاب از ایشان  درخواست کرده که تغییراتی در لیست اعلام شده از سوی شورای نگهبان انجام گیرد.

رئیس جمهور همچنین به وزیر کشور دستور داده فعلا از اعلام لیست شورای نگهبان خودداری کند. 

سخنگوی دولت نیز امروز در پاسخ به خبرنگاران درباره این توییت اظهار کرد: معمولا آقای رئیس جمهور، در موارد مهم نامه نگاری می کنند؛ من می پرسم و دقیق اطلاع رسانی می کنم

با این حال وزارت کشور اسامی معرفی شده شورای نگهبان را ساعاتی قبل اعلام کرد. 


واکنش و بیانیه علی لاریجانی پس از رد صلاحیت
 

ی
ک نماینده ادوار مجلس به نقل از علی لاریجانی گفته است که او اعتراضی به نتایج بررسی صلاحیت‌ها ندارد و اقدامی هم برای رایزنی با اعضای شورای نگهبان انجام نمی‌دهد.
خبر آنلاین رسانه نزدیک به علی لاریجانی که اظهارت این نماینده را درج کرده از قول او نوشته است لاریجانی معتقد بود نظام باید در این خصوص تصمیم بگیرد،
نقل این نماینده از اظهارات لاریجانی حاکی است که او تاکید کرده است اقدامات اعتراضی مشابه احمدی نژاد را قبول ندارم زیرا این مملکت صاحب دارد.

بهروز نعمتی عضو دیگر ستاد انتخابات لاریجانی نیز در خبر آنلاین برخی گمانه زنی‌ها در مورد سفر لاریجانی به قم جهت رایزنی با مراجع تقلید برای احراز صلاحیتش را تکذیب کرد و گفت: لاریجانی در تهران است و به قم سفر نکرده است.

 لاریجانی بیانیه کوتاهی نیز در این باره به شرح زیر منتشر کرد:

ملّت عزیز و عظیم‌الشأن ایران

در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.


علی جنتی: جمهوریت نظام را قربانی نکنیم

واکنش وزیر ارشاد دولت یازدهم که خود فرزند دبیر شورای نگهبان یعنی آیت الله جنتی است به اسامی اعلام شده نیز در نوع خود جالب بود.
علی جنتی نوشت: «سرانجام پس از ده روز بحث و مناقشه شورای نگهبان نامزدهای مورد نظر خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام نمود؛ یک ضرب المثل فارسی می‌گوید "کوه زایید، موش زایید!" بدیهی است با این تعداد کاندیدای پوششی از هم اکنون نتیجه انتخابات روشن است و آنچه در این میان با مشارکت اقلیت قربانی می‌شود، جمهوریت نظام خواهد بود»


خوشحالی  جواد لاریجانی از رد صلاحیت علی لاریجانی؟! 

داماد جواد لاریجانی در کلاب هاوس نیز  گفته است: جواد لاریجانی از رد صلاحیت علی لاریجانی خوشحال است... دلیلش را نمی‌‌توانم بگویم... به آقای لاریجانی رای نمی‌دادم؛ انتخاب من آقای جلیلی است. اما لیست ۷ نفره منتشر شده، اصلا قابل توجیه نیست.

پخش مستقیم مراسم قرعه‌کشی جدول برنامه‌های انتخاباتی

امشب پخش مستقیم مراسم قرعه‌کشی جدول برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز در ساعت  ۲۲ از  شبکه خبر در رسانه ملی صورت می گیرد. سه مناظره زنده تلویزیونی برای نامزدهای ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود

سید احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از برنامه ریزی برای برگزاری سه مناظره زنده تلویزیونی با حضور نامزدهای این انتخابات در روزهای آینده خبر داده است.