معرفی انواع فلنج و کاربرد آن

گزارش بازرگانی،   4000303045

به قطعه‌هایی که دارای جنس فولاد هستند و از آن به جهت متصل کردن لوله به انواع و اقسام محصولات مانند شیرآلات، لرزه‌گیر و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد فلنج گفته می‌شود. همانطور که اطلاع دارید با بکارگیری از روش‌های مختلف، لوله‌ها به اقلام دیگر وصل خواهند شد که از جمله می‌توان از جوشکاری نام برد. ضمناً استفاده از فلنج به خوبی می‌تواند عمل جداسازی را انجام دهد. در واقع اگر نیاز باشد دو لوله که به یکدیگر جوش داده شده‌اند را جدا کنیم، باید از روش برش دادن استفاده شود اما در روش فلنج فقط کافی است که پیچ و مهره‌ها را از یکدیگر باز کرد تا عمل جداسازی به راحتی صورت پذیرد. ما در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم درباره‌ی انواع فلنج و کاربردهای آنها صحبت کنیم.

فلنج سطح ساده

زمانی که برای یک سیستم از دو فلنج بکارگیری می‌شود معمولاً فلنج‌ها باید از نوع سطح ساده باشند. گفتنی است که فلنج‌های فولادی از این نوع تولید می‌شوند. در واقع زمانی که فلنج ساده ساخته می‌شود باید به فلنج‌های کربی وصل کرد که در این میان سطوح برجسته‌ی روی فلنج کاملاً حذف خواهد شد. اطلاعات دقیق از تجهیزات و قطعات صنعتی

فلنج نر و ماده

مشخص است که این نوع از فلنج باید به شکل جفت تولید شود و کاملاً مکمل هم باشند. در واقع سطح یکی از آنها باید دارای فرورفتگی و دیگری نیز دارای برآمدگی باشد. معمولاً فلنج‌های نر و ماده را در پوسته‌ی مبدل حرارتی یا پوشش فلنجی بکارگیری می‌کنند.

فلنج شیاردار

نوع دیگری از فلنج وجود دارد که شیاردار است و دقیقاً مانند فلنج‌های نر و ماده باید به شکل جفت تولید شود. از ویژگی‌های این نوع فلنج می‌توان به جلوگیری از خوردگی و فرسودگی اشاره کرد. با توجه به اینکه واشر در این نوع از فلنج روی قطر داخلی قطعه است بار کمتری را به پیچ و مهره وارد خواهد کرد و در نتیجه بهره‌وری از آن افزایش می‌یابد.

فلنج برجسته

سطح این نوع از فلنج نسبت به دیگر فلنج‌ها برجسته‌تر بوده و مطابق تعریف استاندارد این‌ محصول باید در حدود 1.6 میلی‌متر باشد. البته در کلاس‌های بالاتر ضخامت برجستگی سطح فلنج تا حداکثر 6.4 میلی‌متر هم می‌رسد. گفتنی است که فلنج برسحته در برابر فلنج دیگر قرار خواهد گرفت و روی آن نیز یک لایی شکل می‌گیرد که سطح فلنج را برجسته‌تر نشان می‌دهد.

فلنج گلودار جوشی

از ویژگی‌های فلنج گلودار با دارا بودن یک گردن مخروطی شکل، این است که شعاع گردن با قطر لوله برابری دارد. همچنین می‌توان گفت که شکل ظاهری این فلنج سبب شده است تا خصوصیت استقامت آن افزایش یابد. بیشترین استفاده از این فلنج در فشارهای بالا و همچنین دماهای زیر صفر است.

فلنج اوریفیس

بیشترین استفاده از فلنج اوریفیس برای مسدود کردن جریان فشار و یا حداقل کاهش مقدار آن است. در این فلنج سوراخ‌هایی قرار داده شده است که با استفاده از آن می‌توان جریان گاز یا مایعات را اندازه گرفت.

فلنج اسلیپان

از ویژگی این فلنج می‌توان به نصب آسان آن اشاره کرد اما نسبت به دیگر فلنج‌ها مانند فلنج‌های گردن‌دار دارای مقاومت کمتری است. از معایب استفاده از فلنج اسلیپان این است که در هنگام کار حتماً باید اول لوله‌ها جوش داده شوند و بعد تمامی اتصالات جفت و جور شود.

فلنج جوشی ساکت

در این فلنج محفظه‌ای وجود دارد که در آن لوله را قرار می‌دهند. از قابلیت‌های فلنج جوشی ساکت می‌توان به جوشکاری از داخل و بیرون اشاره کرد. معمولاً از این نوع فلنج در مواردی بکارگیری می‌شود که قطر لوله‌کشی پایین باشد.

فلنج رزوه‌ای

از خصوصیت این فلنج، رزوه‌دار بودن آن است. اگر نیاز باشد بدون آنکه جوشکاری استفاده شود، از فلنج بهره گرفته شود، معمولاً از این نوع فلنج بکار گرفته می‌شود. گفتنی است که نام دیگر این فلنج، دنده‌ای نیزاز است.

فلنج حلقه مشترک

این نوع از فلنج اکثراً در فشار یا سرویس‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرف دیگر ممکن است از فلنج حلقه مشترک که دارای سطح برجسته در داخل خود است در دماهای بیشتر از 800 فارنهایت هم بکارگیری شود.

فلنج لبه‌دار

چرخش این فلنج بر روی محور خود از قابلیت‌های آن محسوب می‌شود به همین دلیل اگر بنا به تنظیم و مدیریت پیچ‌هایش باشد، کار دشواری پیش رو نخواهیم داشت. از این فلنج معمولاً در مواردی استفاده می‌شود که سیستم‌ها در معرض مشکلاتی همچون خوردگی یا حتی زنگ زدگی باشند. گفتنی است بکارگیری از این نوع فلنج کاملاً بصرفه خواهد بود.