هیئت‌رئیسه مجلس تغییر می‌‎کند؟/ تمدید یک‌ماهه توافق ایران و آژانس انرژی اتمی/ نامه واعظی به همتی درباره رمزارزها/ استخراج بیت‌کوین باعث قطعی برق شده است؟/ مقصر سقوط بورس مشخص شد!

گروه سیاسی الف،   4000303033 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

هیئت‌رئیسه مجلس تغییر می‌‎کند؟/ تمدید یک‌ماهه توافق ایران و آژانس انرژی اتمی/ نامه واعظی به همتی درباره رمزارزها/ استخراج بیت‌کوین باعث قطعی برق شده است؟/ مقصر سقوط بورس مشخص شد!

آخرین آمار واکسیناسیون و ابتلا به کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون دو میلیون و ۶۰۸ هزار و ۱۸۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۶۰ هزار و ۸۵۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به سه میلیون و ۶۹ هزار و ۳۵ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۳ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۶۰۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۴۳ هزار و ۵۲۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۸ هزار و ۸۴۸ نفر رسید.

احتمال ممنوعیت تردد در تعطیلات نیمه خرداد

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا با تشریح اقدامات انجام شده برای جلوگیری از افزایش شیوع کرونا در آستانه انتخابات گفت: پروتکل بهداشتی انتخابات تدوین شده و اقدامات متعددی در این زمینه انجام خواهد شد، هدف این است که همزمان با برگزاری با شکوه انتخابات، کاری کنیم که مردم با خیال راحت در انتخابات شرکت کنند زیرا اگر مردم بترسند و نگران این باشند که شرکت در انتخابات برای آنان خطر ابتلا به بیماری دارد ممکن است مشارکت کم شود.

وی گفت: یکی از اقداماتی که احتمالا روز دوشنبه در جلسات ستاد مقابله با کرونا مطرح و تصویب می شود این است که در تعطیلات نیمه خرداد به مناسبت ارتحال حضرت امام (ره)، ترددهای جاده ای ممنوع شود و خیلی سفت و سخت این سختگیری اعمال شود تا بیماری در کشور اوج نگیرد و با نزدیک شدن به انتخابات با شیوع بالایی همراه نباشیم.

پنجمین واکسن ایرانی کرونا کد اخلاق گرفت

به گزارش ایسنا، دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «صدور کد اخلاق کارآزمایی بالینی فاز II واکسن نوترکیب(اسپایکوژن®️) ساخت شرکت سیناژن. تاکنون و با احتساب این ‎واکسن، ۵ نامزد واکسن کرونا موفق به دریافت کد اخلاق و ورود به فاز مطالعات بالینی شده‌اند. این واکسن اولین واکسن کرونای ساخت بخش خصوصی در ایران است که به این مرحله می‌رسد.»

***

تمدید یک‌ماهه توافق ایران و آژانس

در بیانیه توضیحی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در خصوص پایان موعد بیانیه مشترک ایران با آژانس در خصوص توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی آمده است:   

امروز سوم خردادماه ۱۴۰۰ فرصت سه ماهه در خصوص نگهداری داده های دوربینهای نظارتی نصب شده در تاسیسات هسته ایران به پایان می رسد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تداوم توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران بر اساس قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران" در مورد نحوه ادامه کار پس از انقضاء زمان توافق قبلی با آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت؛ "با توجه به در جریان بودن مذاکرات فنی پیرامون حل و فصل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی که به موازات مذاکرات وین در جریان می باشد، حفظ داده های دوربین های نظارتی را به مدت یک ماه از تاریخ سوم خردادماه ۱۴۰۰ ادامه دهد تا از این طریق فرصت لازم برای پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات فراهم شود".

به گزارش ایسنا، کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده های دوربین ها حداکثر تا یک‌ماه دیگر، امروز از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید. 

غریب آبادی افزود: داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی شود. داده های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود. 

***

نامه واعظی به همتی درباره رمزارزها

به گزارش تسنیم، از زمان آغاز سقوط بورس تا امروز، بسیاری از سهامدارانی که به‌دعوت روحانی وارد بازار سرمایه شده بودند تا سودی عایدشان شود، حاضر شدند با زیان 70-80درصدی سرمایه خود را از بورس خارج کنند و در بازار دیگری سرمایه‌گذاری کنند؛ بازار مورد انتخاب اکثر زیان‌دیده‌های بورسی "رمزارز" است...

در هفته‌های اخیر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تأکید کرده بود: درگاه پرداخت الکترونیک صرافی‌های ارز دیجیتال مسدود شود...

پس از انتشار نامه رئیس مجلس خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی، همتی تأکید کرد: «بانک مرکزی تا زمان ترسیم نقشه راه مذکور از انجام هر اقدام شتابزده‌ای که این روز‌ها شایع شده است، خودداری می‌کند.»...

همزمان با تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی برای جلوگیری از اقدام شتابزده‌ برای مسدودیت درگاه‌های پرداخت این صرافی‌ها، رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه‌ای به او خواستار جلوگیری از مسدودسازی درگاه‌های پرداخت اینترنتی شده است.

بیت کوین , بانک مرکزی , عبدالناصر همتی | همتی , محمود واعظی ,

***

هیئت‌رئیسه مجلس تغییر می کند؟

در این هفته قرار است انتخابات سالانه هیئت رئیسه مجلس برگزار شود. روزنامه ایران درباره تحرکات فراکسیون مستقلین ولایی برای این انتخابات نوشت: «این فراکسیون که حدود 50 عضو اعم از اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان دارد قرار است از ریاست قالیباف حمایت کند و در عوض شاید به یک کرسی نایب رئیسی برسد.

محمدباقری بنابی که ریاست فراکسیون مستقلین ولایی را برعهده دارد در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیحاتی در‌خصوص تصمیمات این فراکسیون برای روز چهارشنبه ارائه کرد.

او گفت: در انتخابات نواب رئیس کاندیدا داریم اما در‌خصوص انتخاب ریاست مجلس با اتفاق نظر اعضا از محمدباقر قالیباف حمایت خواهیم کرد. باقری بنابی در ادامه گفت: تصمیم این است که با توجه به شرایط کشور آقای قالیباف بدون رقیب باشد و به صلاح کشور و مجلس هم نیست در سال دوم مشکلاتی از این دست ایجاد شود.

او تأکید کرد که در انتخاب دبیران و ناظران و نواب رئیس شاید یک تجدیدنظری داشته باشیم اما درخصوص رئیس مجلس اتفاق نظر وجود دارد که قالیباف بدون رقیب باشد. باقری این را هم گفت که هنوز کاندیدای ما برای نایب رئیسی مشخص نیست.

او در پاسخ به این سؤال که آیا این تصمیم‌گیری را می‌توان نتیجه توافقات مستقلین و اصلاح‌طلبان مجلس با فراکسیون اکثریت دانست، گفت: ما رایزنی‌هایی با دوستان داشته‌ایم. نمی‌گویم که با کدام‌یک از آنان، ولی این را می‌توانم بگویم که قرار شد در مورد نواب رئیس و دبیران و ناظران هیأت رئیسه تجدید نظری در ترکیب فعلی انجام شود و پیگیر هم هستیم که این اتفاق بیفتد تا مجلس در سال دوم مقداری کارشناسی‌تر اداره شود.

او در پاسخ به این سؤال که منظورتان این است که در این دوره از انتخابات هیأت رئیسه سهمی به اصلاح‌طلبان و مستقلین می‌رسد؟ گفت: هنوز معلوم نیست، ولی به نظرم ترکیب فعلی هیأت رئیسه باقی نمی‌ماند. یعنی یک نفر از نواب تغییر پیدا خواهد کرد.»

ولی اسماعیلی عضو شورای مرکزی فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در شورای مرکزی فراکسیون برای انتخابات هیئت رئیسه مجلس، با بیان اینکه تنها گزینه اعضای فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب برای پست ریاست مجلس محمدباقر قالیباف است، افزود: تاکنون اسامی آقایان امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی بابایی، عبدالرضا مصری و همچنین ابراهیم عزیزی (نماینده کرمانشاه ) برای کاندیداتوری نواب رئیس قوه مقننه مطرح است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون جبهه نیروهای انقلاب با بیان اینکه اعضای فراکسیون که متقاضی کاندیداتوری برای پست های ریاست مجلس هستند تا فردا فرصت دارند که اسامی خود را اعلام کنند تصریح کرد: تاکنون بنده به اتفاق 25 تن برای دبیری و 20 تن از اعضای فراکسیون نیز برای کارپردازی هیئت رئیسه مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.

***

استخراج بیت‌کوین باعث قطعی برق شده است؟

فرهیختگان درباره خاموشی‌های اخیر نوشت: «با دقت‌نظر در آمارهای موجود و درنظر گرفتن سهم دولت‌های مختلف به‌خوبی مشخص می‌شود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست‌جمهوری روحانی، کمترین میزان توسعه را در زمینه تولید برق و توسعه نیروگاه‌ها داشته‌اند.

رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب‌شده نیروگاه‌های کشور درطول یک سال در سال 1389 با اضافه شدن 4935 مگاوات به شبکه برق اختصاص دارد و کمترین ظرفیت هم مربوط به سال 94 با اضافه شدن 943 مگاوات است.

درطول عمر دولت یازدهم و دوازدهم، ظرفیت اسمی اضافه‌شده نیروگاه‌های کشور به‌ترتیب 7487 مگاوات و 8572 مگاوات بوده است، درحالی‌که درطول دولت دهم ظرفیت اسمی اضافه‌شده نیروگاه‌های کشور 15 هزار و 997 مگاوات برآورد می‌شود که فقط این دولت به‌تنهایی به اندازه دو دولت یازدهم و دوازدهم به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرده است.

نکته جالب‌تر اینکه رضا اردکانیان، وزیر نیرو در واکنش به این مساله و افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها در دولت قبلی گفت: «علت تامین همه نیازهای صنعت برق توجه به مدیریت تقاضا در این حوزه است و ما مشابه سال‌های گذشته از اقدام به راه‌اندازی نیروگاه و هزینه هزاران میلیارد تومان از ثروت ملی و صرفا برای عبور از پیک مصرف پرهیز کرده‌ایم. پرهیز از تولید برق اضافی و صرف هزینه هنگفت نباید به حساب کاهش ظرفیت نیروگاهی تلقی شود، بلکه افزایش ظرفیت نیروگاهی سابق که صرفا برای عبور از پیک مصرف انجام می‌شد باید محل سوال و تردید قرار گیرد.»

طبق آمار ترازنامه انرژی وزارت نیرو دولت روحانی در بین سه دولت قبلی رکورددار کاهش نرخ رشد تولید برق است، به‌طوری‌که به‌رغم افزایش شدید مصرف برق، نرخ رشد نیروگاه‌ها از ۴۵ درصد به ۱۷ درصد رسیده است.»

وطن امروز درباره شائبه تاثیر استخراج بیت‌کوین بر خاموشی های اخیر نوشت: «دولتی‌ها یکی از عللی که برای قطعی برق مطرح می‌کنند، استفاده بسیار زیاد ماینرهاست اما طبق آمارها اینچنین نیست.

هم‌اکنون میزان مصرف ماینرها حدود 700 مگاوات است، با توجه به اینکه بالای 7 هزار مگاوات کسری برق در کشور وجود دارد، ماینرها سهم قابل توجهی در این میزان ندارند.

طبق گفته سخنگوی صنعت برق در زمستان سال گذشته، نهایت مصرف ماینرها 700 مگاوات است و محاسبه میزان مصرف دستگاه‌های ماینر کار پیچیده‌ای نیست.

از سوی دیگر نرخ فروش برق به ماینرها 18 برابر کمترین نرخ فروش برق در کشور است و می‌توان درآمد حاصل از این طریق را صرف توسعه زیرساخت و افزایش تولید کرد.

به نظر می‌رسد عده‌ای برای سرپوش گذاشتن بر سوء‌مدیریت و قصور خود به دنبال مقصر هستند و اشتباه خود را قبول نمی‌کنند. در سال‌های اخیر مدیریت هوشمند تولید و توزیع در کشور رخ نداده است و اکنون نتیجه ناکارآمدی دولت در این حوزه را در قطعی‌های مکرر برق مشاهده می‌کنیم.»

***

اعتراض پلیس و آتش‌نشانی به خاموشی بی‌برنامه

سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهور تهران بزرگ در  گفت‌وگو با ایسنا درباره قطع نامنظم برق در سطح معابر  و چهارراهها و تقاطع های شهر تهران گفت : این قطع برق  و کم شدن دید رانندگان باعث شده آمار تصادفات خسارتی  و جرحی در سطح شهر تهران بالا برود .

 حمیدی با بیان اینکه این قطعی برق باعث نابسامانی در تقاطع ها ، اخلال در نظم شهری  و وضعیت ترافیکی نامناسب در پایتخت شده، گفت: عوامل پلیس راهور در محل های قطعی برق تقاطع ها حضور دارند  .

به گفته وی، افزایش نامنظم قطعی برق به جد باعث نگرانی پلیس راهور تهران بزرگ شده است که از همین جا از مسئولین محترم  خواهشندیم که از قبل قطعی برق محل و منطقه را به پلیس راهور اطلاع  دهند تا تدابیر لازم در خصوص تامین نیرو در تقاطع و ایجاد نظم ترافیکی در محل به واسطه خاموشی چراغ ها، اندیشیده شود .

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: متاسفانه قطعی برق باعث افزایش ماموریت های حوادثی از قبیل گرفتار شدن در آسانسور ها شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق می تواند از این دست ماموریت های آتش نشانی را تا ١٠ برابر و حتی بیش از این نیز افزایش دهد.

***

مقصر سقوط بورس مشخص شد!

حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و امور هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری گفت: یکی از بازارهای موثر از افزایش قیمت ارز، بازار سرمایه بود و دچار مشکلاتی شد به هرحال بازار سرمایه خود را با افزایش نرخ ارز هماهنگ کرد به طوری که شاخص به شدت بالا رفت چرا که فعالان بازار و صاحبان شرکت‌ها با افزایش نرخ ارز ارزش شرکت‌های خود را نیز بالا بردند.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر در بازار بین بانکی نرخ بهره حدود هفت تا هشت درصد بود که این منابع به سمت بازار سرمایه رفت در عین حال که فروش اوراق مالی دولت که با نرخ حدود ۱۴ درصد انجام می‌شد در این جریان به بالای ۲۰ درصد رسید و در مجموع بازار سرمایه را متلاطم کرد.