آِیا دولت در حال بزرگنمایی نتایج مذاکرات وین است؟!

گروه سیاسی الف،   4000230080 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آِیا دولت در حال بزرگنمایی نتایج مذاکرات وین است؟!

به نظر می رسد اتفاقی که در انتخابات سال 96 زیر سایه شادی های برجامی رخ داد دوباره در انتخابات 1400 نیز در حال وقوع است، یعنی بهره برداری سیاسی دولت از ماجرای مذاکره هسته ای قبل از حصول نتیجه لازم  و قطبی سازی مخالفان و موافقان  تحریم . 

روز گذشته رئیس‌جمهور که این روزها دیما در حال انتقاد از منتقدان برجام است  در مراسم افتتاح طرح‌های وزارت نفت  گفت:‌ همه تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت. الان هم بحث روی مسائل جزئی و ریز است و (رفع) تحریم‌های نفت، پتروشیمی و کشتیرانی و بیمه و غیره و بانک مرکزی را قبول کردند و تمام شده است.
روحانی تصریح کرد: در وین مذاکره می‌کنند و قبول دارند همه تحریم‌های اصلی را برخواهند داشت. الان هم بحث روی مسائل جزئی و ریز است و تحریم‌های نفت، پتروشیمی و کشتیرانی و بیمه و غیره و بانک مرکزی را قبول کردند و تمام شده است. ما گام اصلی و بزرگ را برداشتیم تواق اصلی انجام شده است.

اما ساعاتی بعد پرس تی وی به نقل از منابع آگاه خود گزارش کرد که ایالات متحده قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های بانکی، مالی و انرژی علیه ایران را ندارد!

این شبکه تلویزیونی که تاکید می کند اطلاعاتش را از منابع مختلف مورد اطمینان در وین و تهران کسب می کند  و بسیاری از موارد آن مورد تصریح روشن مقامات آمریکایی نیز قرار گرفته است  تصریح می کند در پایان دور چهارم گفت‌وگوهای وین، شبکه پرس تی وی مطلع شده است که آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد و دستورالعمل آمریکا صرفاً توقف موقت این تحریم‌ها است.
پرس تی وی مدعی است  بر اساس اطلاعات موثق  آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌های موضوعی نفتی، بانکی، مالی و انرژی ... را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد و گام به گام اقدام به توقف موقت برخی تحریم‌ها آن هم در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه کند.

شبکه پرس‌تی‌وی همچنین مطلع شده است آمریکا تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی و بانکی حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته و تاکنون هیچ تعهدی به عدم تحریم مجدد و یا عدم خروج از برجام نداده است.

اطلاعات شبکه پرس‌تی‌وی حاکی است قصد آمریکا در مرحله فعلی صرفا بازگشت به برجام و امکان استفاده از مکانیزم بازگشت تحریم‌های بین‌المللی موسوم به مکانیسم ماشه است.


این موضوع در حالی است که طی روزهای گذشته و در آستانه دور چهارم گفتگو ها اخبار امیدوار کننده ای از وین مخابره شده و برخی کشورهای درگیر در مذاکره نظیر روسیه نیز از قریب الوقوع بودن اخبار مهمی دراین زمینه خبر داده بودند. 

 مغایرت روایت دولت از آنچه در وین در حال وقوع است با روایت پرس تی وی طی هفته گذشته نیز رخ داد و به نظر می رسد به نوعی معما برای افکار عمومی تبدیل شده است !

برای مردمی که دو روایت کاملا متناقض از یک رخ داد واحد را در این روزها می شنوند طبیعتا این پرسش مطرح می شود که کدام یک از این روایت ها با حقیقت ماجرا مطابقت می کند و اگر یکی از طرفین در این زمینه روایت خودخواسته یا ناقصی از روند مذاکرات را منتشر می کند چه نفعی می برد؟

این پرسشی است که بنا بر تجربه تلخ گذشته در این زمینه و محکمه وجدان عمومی، دولت باید متکفل پاسخ به آن باشد. 

 تحلیل برخی کارشناسان در این زمینه حکایت از تلاش دولت برای تمدید توافق 3 ماهه با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد که طی بیانیه مشترکی در اسفند سال گذشته با این سازمان اعلام شد و به اعتقاد مجلس دور زدن قانون مصوبه اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت  بوده است. 

بر اساس این بیانیه ایران بر اجرای کامل و بدون محدودیت موافقتنامه جامع پادمان خود با آژانس همانند قبل برای مدت 3 ماه ادامه می‌دهد در صورتی که در مصوبه مجلس اعلام شده بود که باید بعد از ۲ ماه، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی باید متوقف شود. 

به نظر می رسد حال که فرصت سه ماه اعلام شده در بیانیه مشترک دولت و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حال سپری شدن است دولت تحت فشار قرار گرفته تا اوضاع مذاکرات وین را بهتر از آنچه هست نشان دهد تا گرفتار انتقاد مجلس و اتهام زیر پا گذاشتن قانون مجلس نباشد. به خصوص آنکه نمایندگان مجلس در پی بیانیه مشترک دولت با آژانس بین المللی انرژی اتمی این بیانیه را تخلف دولت از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران دانسته وآن  را برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع دادند.