روایت سیزدهم| توییت کنایه آمیز لاریجانی/ افشاگری تازه رییسی در یک کتاب/ رد صلاحیت سه نفر یا بیشتر؟

گروه سیاسی الف،   4000230002 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
روایت سیزدهم| توییت کنایه آمیز لاریجانی/ افشاگری تازه رییسی در یک کتاب/ رد صلاحیت سه نفر یا بیشتر؟

فرایند سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر روز با حاشیه های زیادی در فضای مجازی و واقعی همراه است. در «روایت سیزدهم»، هر روز مروری خواهیم داشت بر مهمترین اخبار و حاشیه های انتخاباتی.

بررسی صلاحیت ها در نیمه دوم

اظهارات ظهر روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال اعلام نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری سیزدهم تا پایان وقت روز پنجم (دیروز) چنانکه قابل پیش بینی بود به شایعات و گمانه زنی هایی دامن زد از جمله درباره یکی از پر سر و صدا ترین نامزدها یعنی محمود احمدی نژاد .

هنوز ساعاتی از این اظهارت نگذشته بود که در فضای مجازی و برخی سایت های فارسی زبان خارج از کشور که با حساسیت زیادی اخبار انتخابات را دنبال می کنند از رد صلاحیت احمدی نژاد خبر داده شد. اما این گمانه فقط محدود به احمدی نژاد نماند چرا که یکی دیگر از کانال های تلگرامی نیز از رد صلاحیت جهانگیری در جلسه دیروز خبر داد. حتی محسن رضایی نیز این گمانه ها بی نصیب نماند و برخی کانال های تلگرامی از رد صلاحیت او نیز خبر دادند!

با این حال با اعلام نشدن نتایج بررسی صلاحیت ها تا پایان وقت دیروز ، دوره 5 روزه قانونی  برای این مهم تمدید شد. 

آغاز جدال لاریجانی با رییسی

علی لاریجانی که این روزها سعی دارد روی بندی باریک بر فراز جریان های سیاسی حرکت کند دیروز در توییتری خطاب به رقبای اصول گرای خود نوشت:

 «مخالف حل مسئله مبادله مالی با دنیا و صادرات هستند ؛ اراده و تجربه ای برای رفع تحریم ها ندارند ؛ در داخل کشور هم به جای اجماع دعوا راه می اندازند. ولی می گویند به دنبال «تعامل با همه کشور های دنیا» هستند.این تناقض گویی ها عوام فریبی است»..

توییت لاریجانی را رسانه های نزدیک به او خطاب به رییسی تفسیر کردند.

با این حال علیرغم شباهت مواضع لاریجانی با اصلاح طلبان در این زمینه، شنیده ها از  پیام لاریجانی به شورای نگهبان حکایت می کند که در آن این نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 مدعی شده است مواضعش با اصلاح طلبان همخوانی ندارد و از اینکه نامش نیز در کنار روحانی به عنوان گزینه اصلاح طلبان  مطرح می شود خرسند نیست.

افشاگری رییسی 

اما این تنها توییت لاریجانی نبود که دیروز خبر ساز شد. 

روز گذشته  انتشار کتابی با عنوان «روایت انتخاب دوازدهم»  که از گفتگو هایی با کنشگران انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل ( دوازدهم) فراهم آمده خبر ساز شد که در آن ابراهیم رییسی به عنوان یکی از طرف های گفتگو شونده از دخالت های علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس دهم  در انتخابات سال 96 به نفع روحانی پرده برداشته است. 

 در بخشی از این کتاب حجت الاسلام رییسی  برای نخستین بار به « تخلفات لاریجانی» به عنوان رییس مجلس دهم در فرایند انتخابات اشاه کرده است. به گفته رییسی، لاریجانی مرکز پژوهش های مجلس را مامور کرده بود تا جزواتی را علیه او و قالیباف پخش کنند.  چیزی که به گفته او در تاریخ مجلس بی سابقه است. به گفته رییسی این اقدام لاریجانی حتی با اعتراض برخی مراجع نیز مواجه شده بود.  

مشارکت مردم در انتخابات و معنای آن 

موضوع میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری این دوره  همچنان محل توجه رسانه ها و تحلیلگران سیاسی است. احمد زید آبادی روز گذشته ساعاتی پس از انتشار مطلبی در الف در همین باره در صفحه خود در فضای مجازی سعی کرد این موضوع را از زاویه معنایی که برای بازیگران سیاسی داخل و خارج کشور دارد تحلیل کند.

به نظر او به دلیل نبودن ساز وکار حزبی در جریان انتخابات وزن هر کدام از تفاسیر مربوط به معنای مشارکت مردم در انتخابات نامعلوم است و گروه های سیاسی و داخل و خارج از کشور هر کدام این موضع را دستمایه تفسیرهای مورد نظر خود می کنند.