سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد؛ صدور گواهینامه واکسیناسیون کرونا برای سفر خارجی/ تکذیب تزریق واکسن در روز انتخابات

اجتماعی،   4000229084

رییسی گفت: می‌توانیم برای کسانی که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند گواهینامه واکسیناسیون کرونا برای سفر خارجی صادر کنیم.

صدور گواهینامه واکسیناسیون کرونا برای سفر خارجی/ تکذیب تزریق واکسن در روز انتخابات

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در کلاب هاوس اظهار کرد: ۱۲ میلیون دوز تا پایان خرداد واکسن به دستمان می‌رسد و احتمالا از شنبه هفته آینده واکسیناسیون بالای ۷۰ سال را آغاز می‌کنیم و امیدواریم تا پایان خرداد افراد بالای ۶۰ سال را واکسن بزنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی ادامه داد: با ۲ کشور دیگر برای خرید واکسن قرارداد بسته‌ایم و حجم اعظم واکسن‌ها از این دو کشور خواهد بود. ما با ترکیب واکسن وارداتی و داخلی می‌توانیم جمعیت ١٨ تا ۴٠ سال را واکسینه کنیم.

برای تزریق واکسن آسترازنکا نیازی به قطع مصرف آسپیرین نیست

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا قبل یا بعد از تزریق آسترازنکا باید مصرف آسپیرین قطع شود، بیان کرد: برای تزریق واکسن آسترازنکا هیچ نیازی به قطع مصرف آسپیرین وجود ندارد و فردی که بیماری قلبی داشته یا استنت گذاشته، با خیال راحت می‌تواند آسپیرین مصرف کند، اما اگر شخصی هپارین مصرف می‌کند، باید مصرف این دارو را برای تزریق واکسن آسترازنکا قطع کند.

۱۱۵ هزار نفر واکسن بهارات تزریق کرده‌اند

رئیسی درباره اینکه تاکنون چند نفر با واکسن بهارات واکسینه شده‌اند، گفت: ۶٢ هزار نفر دوز اول و ۵٣ هزار نفر دوز دوم واکسن کواکسین را دریافت کرده‌اند.

اثربخشی هیچ واکسنی ١٠٠ درصدی نیست

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که چرا فردی سه هفته پس از تزریق واکسن، تست کرونایش مثبت شده است، گفت: کسی که واکسن می‌زند می‌تواند ناقل ویروس باشد، هر واکسن درصدی اثربخشی دارد و اثربخشی هیچ واکسنی ١٠٠ درصدی نیست و در واکسنی که ۹۶ درصد اثربخشی دارد، از هر ١٠٠ نفری که واکسن می‌زنند ممکن است ۴ نفر به کرونا مبتلا شوند، اما معمولا این ۴ نفر معمولا بدون علامت مبتلا می‌شوند و از طرفی ممکن است فردی مبتلا به کرونا باشد و واکسن بزند و بعد علائم بروز کند.

رئیسی درباره شرایط سفر خارج از کشور برای افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، گفت: در ایران حتی اگر کسی واکسن تزریق کرده باشد، برای ورود و خروج از کشور باید تست منفی داشته باشد و کسانی که از ٢۵ کشور سفر ممنوع به ایران می‌آیند علاوه بر تست منفی باید قرنطینه هم شوند.

گواهینامه واکسیناسیون کرونا برای سفر خارجی صادر می کنیم
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره گواهینامه واکسیناسیون کرونا برای سفر خارجی گفت: در ایران برای کسانی که دو دوز واکسن تزریق کرده باشند می‌توانیم گواهینامه الکترونیکی یا کاغذی واکسیناسیون کرونا صادر کنیم.

رئیسی درباره عوارض واکسن آسترازنکا گفت: از هر ١٠٠ نفر مبتلا به کرونا این احتمال وجود دارد که ١٧ تا ١٨ نفر گرفتار لخته خون شوند و از هر ٢۵٠ هزار مورد تزریق آسترازنکا یک مورد احتمال لخته شدن خون است. واکسن آسترازنکا به قیمت ٢ دلار سهم اعظمی در سبد کوواکس دارد و درصد لخته شدن خون ناشی از این واکسن بسیار پایین است و حتی به نظر من خانم‌های باردار هم می‌توانند این واکسن را تزریق کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تولید انبوه واکسن برکت گفت: از واکسن برکت در خرداد ماه حدود ١.۵ تا ٢ میلیون و از تیر ماه ٧ تا ٨ میلیون دوز واکسن به دست ما خواهد رسید.

رئیسی درباره موضوع گم شدن ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا که از سوی یکی از نمایندگان مجلس مطرح شده بود، گفت: امروز در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بودم و باید توجه داشت که سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم که تعداد واکسن‌های وارداتی و توزیع شده و تزریق شده آنلاین در دسترس است. ما با سامانه طراحی شده در شبکه بهداشت و درمان تا سطح خانه‌های بهداشتی روستایی را می‌توانیم رصد کنیم.

نظارت نیروی انتظامی و حفاظت وزارت بهداشت بر روند تحویل و ورود به کشور

وی افزود: از طرفی واکسنی که وارد کشور می‌شود نیروی انتظامی و حفاظت وزارت بهداشت نظارت بر تحویل و ورود به کشور دارند و بعد محموله پس از تایید کارشناسان غذا و دارو به سازمان غذا و دارو می‌رود و لیبل به واکسن‌ها زده می‌شود و این واکسن‌ها در سامانه ثبت می‌شوند و تحویل بهداشت می‌دهند و واکسن‌ها با برچسب در انبار بهداشت نگهداری می‌شود.

بیش از ٣ میلیون واکسن توزیع شده است

ما با توجه به تعداد سالمند بالای ٧۵ سال واکسن برای هر خانه بهداشت توزیع می‌کنیم و کد ملی، تاریخ تولد، ساعت تزریق، نوبت واکسن فرد تزریق کننده و ثبت کننده در سامانه آنلاین ثبت می‌شود. حتی یک واکسن از ناصرخسرو پیدا کنید و بیاورید می‌توانیم کد را وارد کنیم و بدانیم این واکسن از کدام خانه بهداشت خارج شده و در ناصر خسرو توزیع شده است و با توجه به ثبت و رصد دقیق این اتفاق تاکنون نیفتاده است، در کشور ما ادعا کردن راحت است در حالی که فرد ادعا کننده حاضر نیست ادعای خود را ثبت کند، ما ٢ میلیون و۴۶٠ هزار واکسن تزریق و بیش از ٣ میلیون واکسن توزیع کرده ایم.

تکذیب تزریق واکسن در روز انتخابات

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است در کنار صندوق‌های انتخابات واکسیناسیون صورت گیرد، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم، ما ۶٠ میلیون واجد شرایط انتخابات داریم و اصلا این امکان را نداریم تا این تعداد را یک روزه واکسن بزنیم، حتی اگر فرض کنیم ١٨ میلیون نفر شرکت کنند ما ظرفیت تزریق به این تعداد افراد را نداریم و نهایت ظرفیت تزریق روزانه ۵٠٠ هزار دوز است و همواره تاکید کرده‌ایم بحث سلامت و واکسیناسیون را نباید سیاسی کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای و مشاغل پرخطر گفت: مشاغل یک اسم کلی دارند، اما باز این مشاغل هم دسته‌بندی شده‌اند و خبرنگاران حوزه سلامت، فیلمبرداران و صدابرداران که همراه این خبرنگاران به بیمارستان‌ها رفت‌وآمد دارند، زندانیان و زندان‌بان‌ها در اولویت واکسیناسیون در ابتدای فاز سوم هستند. برنامه داریم معلمان و اساتید را در اولویت قرار دهیم و من نگران مسائل آموزشی هستم و دانش آموزان که نیمکت و اجازه گرفتن و سر کلاس نشستن را یاد نگیرد نمی‌تواند آموزش ببیند البته هنوز واکسن تایید شده برای دانش آموزان نداریم.

واکسیناسیون بیماران زمینه‌ای در نیمه تیرماه

رئیسی بیان کرد: نیمه تیرماه تزریق به بیماران زمینه‌ای در ایران انجام می‌شود. اقشار مختلف مانند رانندگان تاکسی، اتوبوس و خلبان‌ها و ... از ما درخواست واکسن دارند و واقعاً این مشاغل و گروه‌هایی مانند خبرنگارانی که به بیمارستان‌ها رفت و آمد دارند در خطر هستند و از تیر ماه واکسیناسیون مشاغل پر خطر را شروع می‌کنیم.

واکسن پاستور بیش از ٩۴درصد اثربخشی دارد

وی در پاسخ به این سوال که اثربخشی واکسن‌های ایرانی چقدر است، گفت: براساس مطالعات صورت گرفته واکسن پاستور اثربخشی بالای ٩۴ و واکسن برکت ٨١.٧ درصد اثربخشی دارد البته عدد قطعی در انتهای فاز سوم مشخص می‌شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: ٧۴ درصد مرگ و میر در بالای ۶٠ سال اتفاق می‌افتاد و هدف اول ما از واکسیناسیون کاهش مرگ و میر و هدف دوم قطع زنجیره انتقال است و باید دانست که ٨۴ درصد بیماران زمینه‌ای در ۵٠ سال به بالا هستند.