معاون کل وزارت بهداشت مطرح کرد پیشنهادات اولیه برای نحوه برگزاری انتخابات در شرایط کرونا/تصمیم گیری نهایی، احتمالا شنبه

اجتماعی،   4000229082

معاون کل وزارت بهداشت درباره جلسات برگزار شده و تصمیم گیریهای اولیه اتخاذ شده جهت چگونگی برگزاری انتخابات پیش رو در شرایط کرونا، توضیح داد.

پیشنهادات اولیه برای نحوه برگزاری انتخابات در شرایط کرونا/تصمیم گیری نهایی، احتمالا شنبه

 دکتر حریرچی در بخشی از برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به روند صعودی بیماری کرونا در کشور در حدود یک ماه و نیم گذشته، گفت: اکنون بیماری نقطه اوج را پشت سر گذاشته و روند نزولی قابل توجه در تعداد موارد سرپایی و بستری را با زاویه "بسیار تند" شاهدیم؛ گرچه در یک هفته اخیر این روند سیر نزلی به زاویه "تند" کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، وی درباره علت بالا بودن مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور گفت: همواره اعلام شده که ابتدا موارد سرپایی کاهش می یابد، بعد بستری و بعد از آن موارد مرگ؛ اکنون نیز بالغ بر 5هزار نفر در آی سی یوها بستری هستند که شاید حدود 20 روز پیش به بیماری مبتلا شده باشند. بنابراین کاهش موارد مرگ مقداری با تاخیر انجام می شود. در مجموع این امیدواری وجود دارد که تا یک ماه آینده روند کاهشی بیماری ادامه یابد.

وی درباره رنگ بندی شهرها نیز گفت: شهرها رنگ بندی شان بر اساس میزان بستری است نه تعداد فوت. میزان موارد بستری روند رو به کاهش قابل توجه داشته است.

حریرچی گفت: هرچند هنوز شهر آبی نداریم ولی شهرهای قرمز بسیار کاهش یافته است.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر اینکه "انتخابات نزدیک شد نقشه کشور رنگ باز کرد"، گفت: بعد از اعلام کرونا در کشور، دو راهپیمایی قدس داشتیم و یک راهپیمایی 22 بهمن . درست ماقبل هر سه هم روند نزولی بیماری را داشتیم، اما چون اصول بیماری نمی پذیرفت، راهپیمایی برگزار نکردیم. بنابراین این مباحث، مباحث علمی است. ما مصلحت مردم و آخرت خودمان را به دنیای کسی نخواهیم فروخت. کسی هم ما را تحت فشار نمی گذارد. این ها با معیارهای علمی استخراج می شود. هشدارهایی هم که ما پیش از این دادیم، روشن  است و بگذارند کارمان را انجام دهیم.

وی درباره روند درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور گفت: خطاب به مردم و مدیران اجرایی محیطی  می گویم که آمار 64 درصدی رعایت پروتکلها، آمار مناسبی نیست و آمار مطلوب برای کنترل بیماری، رعایت 90 درصدی است. هر جا که آمار رعایت پروتکلها کاهش یافته، پیک بیماری را شاهد بوده ایم.

وی افزود: پیک قبلی بیماری از غرب و جنوب غرب آمد و اکنون نیز از جنوب شرق و جنوب نگرانیم و از استانهای بوشهر و هرمزگان و سیستان و بلوچستان انتظار رعایت بیشتری داریم.

حریرچی همچنین درباره انتخابات پیش رو نیز گفت: برای انتخابات شورای شهر و روستا به تفکیک تصمیم گیری شده که چه اقدامی باید صورت گیرد و این تصمیمات شنبه و شاید هم زودتر نهایی و اعلام شود. درباره نحوه حضور بر سر صندوقها تدابیری اندیشیده شده و برای میتینگ ها هم تدابیری اندیشیده شده است، ولی محدودیتهای بسیار جدی دیده شده که ضمن حفظ شور انتخاباتی، از لحاظ کرونایی هم آسیب نبیند. برنامه ریزی می شود که در برگزاری میتینگ ها رعایت درستی شود. فعلا پیشنهاد اولیه خصوصا درباره شورای شهر و روستا عدم تجمع است اما واقعیت ها را نیز خواهیم دید. برخی تجمعات به خصوص در شهرهای کوچک در خانه هاست و باید به حداقل و صفر برسد و برگزاری این تجمعات غیرقانونی خواهد شد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: برای انتخابات ریاست جمهوری نیز تدابیر مناسبی اتخاذ شده تا شور انتخاباتی که مورد تاکید است، سعی خواهد شد از طریق فضای مجازی و رسانه ملی ایجاد شود. مثلا پیشنهاد آن است که اگر کاندیداها به استانها می روند، جلسات با تعداد اندک و رعایت پروتکلهای بهداشتی باشد ولی شبکه استانی برنامه بگذارد و جلسه پرسش و پاسخ نیز با گروه های مختلف و خبرنگاران بگذارند. بنابراین موضوع "اصل شرکت" فراهم شود ولی تجمعی که نگران کننده باشد پیش نیاید.

وی به کمیته سلامت روان که با دستور وزیر بهداشت پیش از این در وزارت بهداشت تشکیل شده، اشاره کرد و گفت: این کمیته پیش بینی ها و توصیه هایی را چه به کاندیداها در روستاها و شهرها و چه کاندیداهای ریاست جمهوری دارد. ما با توجه به خستگی مردم از کرونا و همچنین فشارهای اقتصادی و تحریمها و بر اساس مولفه های روانشناسی مثبت نگر و از منظر علمی، چهار نکته مهم را از کاندیداها می خواهیم که اول شامل مثبت اندیشی و خوش بینی است. نکته دوم ایجاد امیدواری در جامعه است چراکه ما کشوری هستیم که آینده بسیار درخشانی داریم و لازم است در اجتماعات این امیدواری ایجاد شود. بحث بعدی، خود اتکایی است باید به خوداتکایی تاکید زیادی شود. موضوع بعدی رویکرد تاب آورانه در شرایط سختی است؛ چراکه در شرایط کرونا و تحریمها خیلی از شغلها از دست رفته است.

حریرچی افزود: چهار مورد هم پرهیز داریم؛ پرهیز از نگاه بدبینانه، افراد نباید به خود و جامعه نگاه بدبینانه داشته باشند. نکته بعدی پرهیز از نگاه نومیدانه است. مبحث بعدی پرهیز از رفتارهای منفی بافانه و سیاه بافانه است. بیان واقعیات و نقاط ضعف در جامعه خوب هم هست و برای اصلاح آنها اعتماد ایجاد می کند اما بیانها باید واقعی باشد.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: با تدابیری که وزارت بهداشت و دولت فعلی و حتما دولت آینده، خواهند داشت، روند بیماری کرونا در کشور نزولی است. خبرهای خوشی درباره واکسن هم در راه است. با واکسنهای وارداتی، موضوع مرگ ناشی از کرونا بیش از 70 تا 80 درصد کنترل خواهد شد چون اکثر موارد مرگ در افراد بالای 60 سال و دارای بیماری زمینه ای است و با واکسیناسیون این افراد، تا آخر خرداد این موضوع کنترل می شود. از تیرماه نیز که واکسن داخلی اضافه می شود، مردم عادی هم واکسینه می شوند و موارد سرپایی بیماری هم اندک خواهد شد. به این ترتیب مواردی که در برخی کشورها با شعارهایی نظیر "بازگشت به صحنه"، "بازگشت به زندگی"، "بازگشت به کار" دیده می شود، همه امیدوارانه است و در کشور ما هم ایجاد خواهد شد.

حریرچی گفت: از کرونای منحوس راحت خواهیم شد؛ این اتفاقات خوب خواهد افتاد و نباید بر سر بن بنشینیم و شاخه را ببریم. کرونا را هم سیاسی نکنیم این حداقل خواهش ماست. کرونا در تمام کشورها یک موضوع ملی است. در تمام کشورها حوزه سلامت آسیب جدی دیده است و حوزه سلامت قربانی اول کروناست. بازسازی حوزه سلامت جزو اولویت های اساسی است که از کاندیداها می خواهیم به آن بپردازند. در کشورهای مختلف، سلامت تا یک سوم از رای کاندیداها را شامل می شود. ولی اینکه از کرونا سیاه نمایی شود و حرفهای غیرواقعی زده شود صلاح نیست.