تنش در روابط لبنان و عربستان سعودی؛ ریاض سفیر لبنان را احضار کرد

جهان،   4000228109

وزارت خارجه سعودی با احضار سفیر لبنان در ریاض، به شدت به سخنان وزیر خارجه لبنان علیه عربستان سعودی اعتراض کرد.

تنش در روابط لبنان و عربستان سعودی؛ ریاض سفیر لبنان را احضار کرد

به گزارش فارس، وزارت خارجه عربستان سعودی امروز (سه شنبه) سفیر دولت لبنان در ریاض را احضار کرد و مراتب اعتراض خود به سخنان «شربل وهبه» وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان را اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری واس، این وزارتخانه همزمان با صدور بیانیه‌ای، سخنان «شربل وهبه» در خصوص اینکه داعش زاده عربستان سعودی است را به شدت محکوم کرد و سخنان وی را توهین‌آمیز دانست و گفت که این سخنان با نوع روابط لبنان و عربستان سعودی همخوانی ندارد.

وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان روز گذشته در گفت‌و‌گو با رادیو «الحره» در بخش از سخنانش با کنایه به عربستان سعودی که به خود صفت «مملکه الخیر» می‌دهد، گفت:‌ «در مرحله دوم، داعشی‌ها آمدند و همان کشورهای اهل محبت، دوستی و برادری بودند که آن‌ها را آوردند. این کشورهای اهل محبت برای ما سازمان داعش آوردند و [بذر] آن‌ها را برای ما در دشت نینوی، الانبار و تدمر کاشتند».

این سخنان واکنش شدید گروههای همسو با عربستان سعودی در لبنان را در پی داشته و در رأس آن‌ها جریان المستقبل به رهبری «سعد الحریری» گفته‌های وزیر خارجه لبنان را محکوم کرده است.

با این حال وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در بیانیه‌ای در این ارتباط گفته است که «او از این تفسیرها و تأویل‌ها نادرست از سخنانش در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحره غافلگیر شده است».

وهبه ادامه داد:‌ «آنچه گفتم شامل برادران در کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس] نبود و من از هیچ کشوری نام نبردم؛ با این حال، برخی از بیانیه‌هایی که در کشور صادر شد، بیشتر من را غافلگیر کرد؛ بیانیه‌هایی که سخنان من را تغییر داد و هدف از آن تیره کردن روابط با برادران در عربستان سعودی و کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] بود».