آیت‌الله جنتی: تقوای داوطلبین را بررسی می‌کنیم!/ ضرغامی، نقشه اصولگرایان را برهم می‌زند؟/ دغدغه آذری‌جهرمی درباره وزیر شدن زنان

گروه سیاسی الف،   4000228080 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آیت‌الله جنتی: تقوای داوطلبین را بررسی می‌کنیم!/ ضرغامی، نقشه اصولگرایان را برهم می‌زند؟/ دغدغه آذری‌جهرمی درباره وزیر شدن زنان

مطالبه برخی گروه‌های سیاسی از شورای نگهبان

اکنون در مرحله بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به سر می‌بریم و به طور طبیعی همه نگاه ها به شورای نگهبان است. همه منتظرند تا نتیجه بررسی شورای نگهبان را ببینند و میدان رقابت انتخابات مشخص شود. در این میان برخی افراد و گروه‌ها با انتشار نامه یا مصاحبه از شورای نکهبان خواسته اند در بررسی صلاحیت ها جوری عمل کنند تا همه سلابق اجتماعی نماینده ای در انتخابات داشته باشند.

در چند روز گذشته جمعی از نیروهای عدالتخواه در بیانیه ای خطاب به شورای نگهبان نوشتند: «امضاءکنندگان این بیانیه از اعضای محترم شورای نگهبان درخواست دارند که امکانی فراهم شود تا نمایندگان سلایق مختلف سیاسی که نگاه و کنش آنها مطالبات بخشی از جامعه را نمایندگی می‌کند، بدون استثنا و به شکل آزاد بتوانند خود و ایده‌های متنوع برای ادارۀ کشور را به پیشگاه ملت عرضه کنند و مورد محک آحاد جامعه قرار گیرند.

برای نیل به این مهم، لازمست تمام نامزدهای طیف‌های مختلف که برخوردار از تجربه سیاسی و اجرایی بوده و فاقد محکومیت قضایی در حوزه مفاسد اقتصادی هستند تایید صلاحیت شوند تا امکان رقابت عادلانه در یک مشارکت بالا و فضای پرنشاط سیاسی فراهم شود.»

طبیعتا و با توجه به سوابق گذشته، اصلاح طلبان هم این درخواست را از شورای نگهبان دارند. محمد صدر، فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجمع تشخیصمصلحت نظام در گفتگو با ایران در این زمینه گفت: «نفس انتخابات امکان گزینش حداکثری توسط مردم است که بخش اصلی تبلور آن در وجود تنوع در گزینه‌هایی است که در معرض انتخاب هستند...

قانون اساسی ما جمهور مردم را کاملاً به رسمیت می‌شناسد و به آن نقش اساسی می‌دهد. ستون تبلور اراده جمهور مردم در نظام ما، انتخابات است.

انتخابات هم با حق انتخاب معنا پیدا می‌کند به این معنا که گروه‌های مختلف مردم احساس کنند در یک فرایند انتخاباتی نماینده‌ای نزدیک به مطالبات و دیدگاه خود دارند که بتوانند به او رأی دهند. بر همین اساس تنوع در نامزدها یعنی تنوع در امکان مشارکت دقیق‌تر گروه‌های مختلف جامعه. بنابراین من شخصاً امیدوارم که تنوع فعلی موجود در بین گرایش‌هایی که ثبت‌نام کرده‌اند بعد از احراز صلاحیت‌ها هم وجود داشته باشد.

این تنوع هم تبلور اجرای دقیق‌تر قانون اساسی ماست و هم زمینه ایجاد شرایط یک حکمرانی بهتر و کارآمدتر.»

اکنون که صحبت از محمد صدر به میان آمد بد نیست به سخن او در گفتگو با همشهری اشاره کنیم و از آن تقدیر کنیم. وقتی از او درباره علت ثبت نام نکردن در انتخابات پرسش شده گفته است: «دوستان زیادی آمدند با من صحبت کردند. از بزرگان و احزاب و حتی جوانان از من خواستند بیایم. من به همه آنها گفتم این مسئولیت را نپذیرفتم چون بزرگ‌ترین مشکلات کشور مشکلات اقتصادی است...

کسی که می‌آید واقعا باید اقتصاد بلد باشد و آن را خوب بشناسد. کسی که می‌آید صنعت، کشاورزی، ارز و بانک و مالیات را باید خوب بداند تا فکری به حال مشکلات کند.

رئیس‌جمهور آینده باید یک برنامه اقتصادی جدی داشته باشد که بتواند آنچه حق مردم است را تامین کند. من به‌واقع در خودم ندیدم. ممکن است من الفبایی از مسائل سیاست داخلی و خارجی بلد باشم، ولی آن کسی که می‌آید باید به سمت حل همه‌جانبه مسائل مردم برود. من دیدم اگر بیایم ممکن است به مردم جفا کرده باشم.»

واقعا اگر همه مسئولان کشور، چنین برآورد صادقانه ای از میزان توانایی خود داشتند امروز وضعیت کشور به گونه دیگری بود. متاسفانه چنانکه شاهد هستیم برای ریاست جمهوری حدود 40 نفر که حائز شرایط اولیه هستند داوطلب شده اند در حالی که شاید 10 نفر ایشان هم برآورد درستی از میزان توانایی خود ندارد. باید به جناب صدر آفرین گفت.

***

ضرغامی، نقشه اصولگرایان را برهم می‌زند؟

عزت‌الله ضرغامی از روزهای نخستی که در گفتگو با رسانه‌ها از حضور در انتخابات گفت، تاکید کرد مستقل است. این تاکید بدین معنا بود که با فرمان پدرخوانده‌های سیاسی از انتخابات کنار نمی‌رود.

تا پیش از پایان ثبت نام داوطلبان، گمانه بر این بود که ضرغامی هم مانند بقیه نامزدهای اصولگرا رئیسی را متفاوت می داند و حاضر است به نفع او کنار برود. رئیسی در میان اصولگرایان اولا در نظرسنجیها پیش است و ثانیا حائز کاریزما به دلیل عملکرد نزدیک و ملموس مردمی و همچنین پشتوانه رای 16 میلیونی است. به همین جهت عموم نامزدهای اصولگرا بیان کرده اند که حاضرند به نفع ایشان کنار بروند.

اما ظاهرا ضرغامی نظر متفاوتی دارد. اودر گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا در پاسخ به این سوال که آیا به نفع ابراهیم رئیسی، دیگر داوطلب اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری از صحنه رقابت ها کناره گیری خواهد کرد؟ اظهار کرد: ضرغامی آمده است تا بماند و دیگران خود را با ضرغامی باید تطبیق دهند.

این سخنان نشان می‌دهد ضرغامی بنا دارد تا آخر در انتخابات حاضر باشد و به نفع رئیسی کنار نمی رود. این اتفاق ممکن است برنامه اصولگرایان در انتخابات را تغییر دهد. ضرغامی تاکنون مزیت خود را در انتقاد از روحانی البته با زبان بسیار خودمانی تعریف کرده است. 

به نظر می رسد ضرغامی به دنبال رای از عموم مردم است و پایگاه رای احمدی نژاد را هدف قرار داده است. طبیعتا این پایگاه رای با پایگاه رای رئیسی همپوشانی زیادی دارد. اگر ضرغامی در مناظره ها موفق باشد ممکن است آسیب جدی به رای رئیسی وارد کند.

بنابراین به نظر می رسد حضور ضرغامی مورد استقبال برخی اصولگرایان  نباشد.  در هر حال همه نامزدها باید منتظر بررسی صلاحیتها توسط شورای نگهبان باشند. 

 ***

اصلاح‌طلبان میان لاریجانی و جهانگیری مجبور به انتخاب می شوند؟

زمانی که علی لاریجانی در صبح شنبه در انتخابات ثبت نام کرد و در نطق خود به اصحاب «پادگان و دادگاه» حمله کرد عده ای از اصلاح طلبان، قند در دلشان آب شد. وقتی شروع لاریجانی در رقابت را با نطق ضعیف جهانگیری مقایسه می کنیم متوجه می شویم تردید برخی از اصلاح طلبان میان لاریجانی و جهانگیری بی‌دلیل نیست.

مجتبی حسینی، سردبیر اعتماد آنلاین با تشبیه انتخابات امسال به 84، اصلاح طلبان را مخیر اصولگرای انقلابی و اصولگرای اعتدالی دانست و نوشت: «آنچه مشخص است بدنه رأی جریان اصلاحات هنوز علاقه ای به حضور در پای صندوق های رأی ندارد، با وجودی که آقای تاجزاده یک موج نیم بندی در دل اصلاح طلبان ایجاد کرد واقعیت این است که فقط یک معجزه می تواند موجب تأییدصلاحیت آقای تاجزاده شود.

یعنی آن امید نیم بند هم دوباره تبدیل به یک سرخوردگی اجتماعی برای اصلاحات خواهد شد. جریان اصلاحات رسمی با آقای جهانگیری، پزشکیان و شریعتمداری نیز بعید است بتوانند آن امید را در بدنه اجتماعی این جریان ایجاد و آنها را برای رأی دهی اقناع کنند.

در نتیجه حضور در انتخابات 1400 را برای اصلاح طلبان، بازی بردن نمی دانم اما آنها نقش اصلی را می توانند در دوقطبی بین آقای لاریجانی و آقای رئیسی بازی کنند و باید دید حضورشان در نهایت سبد کدام کاندیدا را تقویت خواهد کرد. از آنجا که سبد رأی آقای جهانگیری و لاریجانی مشترک است، ماندن نامزد جریان اصلاحات در صحنه انتخابات به ضرر لاریجانی تمام می‌شود.»

احمد حکیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفتگو با ایرنا از ائتلاف اصلاح طلبان و لاریجانی گفت: « این بحث که اصلاح‌طلبان دنبال برنامه ائتلاف با لاریجانی هستند کاملا مشخص است و ما نشانه‌های آن را می‌بینیم اما جا انداختن این موضوع در کلیت جریان و به ویژه در بدنه فعال آن سخت است.

 گروهی به دلیل تجربیاتی که داشته‌اند در پی نامزد اصلاح‌طلب هستند و از طرف دیگر برخی‌ معتقدند که اگر بتوانیم این فضا را به سمتی ببریم که کشور دست جریان تندرو نیفتد، ای بسا بهتر است این کار انجام شود. بنابراین، این تحلیل هم در بخش‌های اصلاح‌طلبان وجود دارد اما باید دید در نهایت فضا به کدام سمت می‌رود.»

اما ظاهرا همه اصلاح‌طلبان، به خصوص تشکیلات جبهه اصلاحات ایران با این تحلیل ها موافق نیستند و بر این باورند که شکست با یک نامزد تماما اصلاح طلب بهتر از پیروزی با لاریجانی است. علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح طلب در این دسته می گنجد.

علی صوفی درباره ائتلاف اصلاح طلبان با لاریجانی به نامه نیوز گفت: «اصلاح‌طلبان یعنی جبهه اصلاحات که نسبت به این مساله حساسیت خاصی دارد. نه اینکه نسبت به آقای لاریجانی حساس باشد بلکه نسبت به تکرار حوادث گذشته در انتخابات سال 92 و 96  همچنین رفتن پشت سر کسی که اصلاح‌طلب نیست حساسیت دارد و فرقی نمی‌کند که این فرد لاریجانی باشد یا هر فرد دیگری که سبقه اصلاح‌طلبی ندارد. قطعا برای حمایت از چنین گزینه‌ای در جبهه اصلاحات ایران اجماع نخواهد شد».

صوفی در پاسخ به اینکه احتمال عدم اجماع اصلاح‌طلبان و حمایت برخی از احزاب این جریان از لاریجانی چقدر است؟ گفت: «این احتمال خیلی زیاد است». 

***

دغدغه آذری‌جهرمی درباره وزارت زنان

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات در یادداشتی نوشت: «زمانی که به وزارت ارتباطات آمدم بزرگترین مشکل، دردِ مزمنِ کمبود نیروی زنان قابل انتصاب در پست‌های مدیریتی بود. بر این باور بودم که انتصاب مدیران زنی که پله‌های مدیریتی را نپیموده باشند؛ می‌تواند تبدیل به ضد خود شود، کژکارکرد بیابد...

مشکل از همین جا آغاز می‌شود؛ اگر بخواهید مدیر رده بالای زن منصوب کنید و در مدیران رده پایین‌تر به دنبال گزینه شایسته بگردید؛ معمولا فضا به صورت تبعیض‌آمیزی به نفع مردان است. این امر به دلیل تاریخی شکل گرفته و نمی‌شد در عرض کوتاه‌مدت تغییر بزرگی در این مورد داشت؛ مگر به صورت نمایشی، که آن هم در بلندمدت تبدیل به تقویت رویکرد جنسیتی به نفع مردان می‌شد...

به این ترتیب شاخص کلیدی برایم به جای انتصاب‌های نمایشی (همان که رویکرد «زنده ماندن» ترجیحش می‌دهد؛ چراکه قهرمان دارد و زحمت درگیر شدن با ساخت آینده را ندارد)، شاخص «افزایش سهم زنان در کل» بود...

رییس‌جمهور بعدی باید هم تضمین داشتن وزیر زن را بدهد، هم سیاست کلی ارتقاء عدالت جنسیتی. سیاستی که نه در یک سال، بلکه در ۴ سال معنادار است و می‌توان زمان ابتدا و انتها را با هم مقایسه کرد.»

***

کاندیداتوری اعضای دولت با هماهنگی روحانی بود؟

علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با  خبرنگاران درباره کاندیداتوری برخی از اعضای دولت در انتخابات ۱۴۰۰ گفت:  تاکید می کنم ثبت نام اعضای دولت در انتخابات تصمیم تشکیلاتی نبوده و هر کدام از این افراد با عنوان یک خواست شخصی وارد عرصه انتخابات شدند.

ربیعی گفت: یقین دارم برای ثبت نام نه با هم هماهنگ بوده اند و نه از اقدام هم مطلع بوده اند. تاکید کرده ایم تمام مراکز روابط عمومی دستگاههای اجرایی نیز از هرگونه فعالیتی که شائبه حمایت و سوگیری انتخاباتی داشته باشد پرهیز نمایند.

وی ادامه داد: امیدواریم تمام ارکان و رسانه هایی که مستقیم و غیرمستقیم از پول بیت المال استفاده می کنند و تریبون های عمومی و نهادها  اصل بی طرفی را رعایت کنند. متاسفانه سابقه خوبی در این خصوص در  اذهان جامعه وجود ندارد.

***

آیت‌الله جنتی: تقوای داوطلبین را بررسی می‌کنیم!

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری گفته است: داوطلب انتخابات ریاست جمهوری باید مدیر، مدبر و با تقوا باشد و در جای دیگر مانند انتخابات مجلس به‌عنوان مثال، به یاد ندارم شرط «تقوا» آمده باشد.

دبیر شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شرط تقوا یکی از ملاک‌های اصلی در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: فردی که تقوا دارد یعنی همه واجبات را انجام می‌دهد و کار دیگری انجام نمی‌دهد.

در این زمینه باید گفت متاسفانه شورای نگهبان به جای آنکه به دنبال بررسی اموری باشد که برای آنها معیارهای عینی وجود دارد به دنبال بررسی تقوای نامزدهاست.

به طور طبیعی برای بررسی صلاحیت افراد برای ریاست جمهوری باید به معیارها و ملاک های عینی رجوع کرد که امکان تفاهم و گفتگو بر سر آنها میسر باشد. ارجاع به معیار تقوا که اساسا هیچ راهی برای معرفت به آن برای عموم افراد وجود ندارد نه تنها امر ممدوحی نیست بلکه قبیح و زشت است.

تقوا امری است که هیچ معیار عینی برای آن وجود ندارد و فقط و فقط خداوند باری‌تعالی و امام معصوم از تقوای افراد آگاه‌اند. در این میان باید از جناب جنتی پرسید شما چگونه و با چه وسیله‌ای تقوای افراد را می سنجید؟

در ضمن برای یادآوری به جناب جنتی باید بگوییم آنچه به عنوان یکی از شروط نامزدهای ریاست جمهوری در قانون اساسی آمده است «دارای حسن سابقه و امانت و تقوی» است و نه «تقوا». حسن سابقه و امانت اموری عینی هستند و در جهان خارجی قابل سنجش هستند و بهتر است ایشان به جای تاکید بر تقوا به آن دو تای دیگر توجه کنند و آنها را به خوبی بسنجند.

***

آخرین آمار واکسیناسیون و ابتلا به کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون دو میلیون و ۱۶۳ هزار و ۶۴۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴۰۷ هزار و ۵۱۹ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۶۰ دُز رسید.

از دیروز تا امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳ هزار و ۹۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که 2 هزار و ۱۰۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۷۹ هزار و ۴۱۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۷ هزار و ۵۳۲ نفر رسید.