روایت عجیب صعود به اورست از زبان کوهنورد ایرانی

ورزشی،   4000228009

امین دهقان روایت عجیبی را از صعود به اورست در شرایط ویژه کرونایی بیان می کند.

روایت عجیب صعود به اورست از زبان کوهنورد ایرانی

به گزارش ایسنا، امین دهقان، هیمالیانورد ایرانی که به عنوان تنها نماینده ایران در اکسپدیشن ۲۰۲۱ اورست در هیمالیای نپال حضور داشت، موفق شد قله اورست را فتح کند.

امین دهقان که از کمپ اصلی اورست به فرودگاه لوکلا (خطرناک ترین فرودگاه جهان) عزیمت کرده تا بتواند بعد از آنجا با پرواز هوایی به کاتماندو برسد، درباره صعودش به اورست و شرایط ویژه کرونایی گفت: امسال شرایط صعود به اورست ویژه بود چرا که دولت نپال رکورد مجوز های صادر شده برای صعود را شکست و مجوز های زیادی را برای کوهنوردان صادر کرد. از طرفی با شیوع کرونا در کمپ اصلی اورست، دولت نپال بازهم مجوزهای صعود را صادر می کرد و این کار متوقف نشده بود!

او ادامه داد: دولت نپال حتی به چند پزشک که در کمپ اصلی اورست حضور داشتند اجازه نداد که از کوهنوردان تست کرونا بگیرند و به آنها بلاغ شد که اگر کسی مشکوک به کرونا است به کاتماندو منتقل گردد! این کار به دلیل این که آمارهای کرونای کوهنوردان منتشر نشود انجام می شد.  

این کوهنورد ایرانی ادامه داد: باید بگویم که در خود شرکت ما (سون سامیت) ۳۰ کوهنورد بودیم که چهار نفر کرونا گرفتند! ما خودمان متوجه می شدیم که کرونا در بین کوهنوردان وجود دارد چرا که صبحانه و ناهار همگی با هم بودیم. بعد از آن این کوهنوردان به کاتماندو منتقل شدند و تست همگی آنان مثبت بود. زمانی که در یک شرکت ۳۰ نفره حدود چهار نفر تست مثبت کرونا وجود دارد شما محاسبه کنید که بقیه شرکت ها و انبوه کوهنوردان دیگر چه وضعیتی داشته اند.

دهقان با بیان اینکه اصلا در اورست پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شد، گفت: در کمپ اصلی اصلا چیزی به نام قرنطینه نداشتیم! پروتکل بهداشتی در اورست بی معنی بود و دولت نپال هم علاقه ای به رسانه ای کردن این موضوع نداشت اما خبرنگاران نپالی در کمپ اصلی حضور داشتند و بعد از ابتلای آنان به کرونا کمی این خبر در نپال پیچید که دولت نپال درحال کتمان کرونا در بین کوهنوردان است.

او ادامه داد: جدای از عوامل کرونا و مشکلات ناشی از آن، شلوغی مسیر اورست کار را بسیار سخت کرد.  به عنوان مثال هنگامی که بالا می رفتیم یک عده می خواستند پایین بیایند و مجبور بودیم طناب های حمایتی خود را در آن ارتفاع بالا باز کنیم. در ارتفاعی که پرتگاه، یخچال، برف  و... وجود دارد باید طناب خود را باز می کردیم تا نفر بالایی رد شود! ترافیک مسیر بسیار  آزاردهنده بود و بسیار اذیت شدیم. همچنین برخی از کوهنوردان انرژی لازم را نداشتند و سر همین موضوع ۲ کوهنورد فوت کردند. این کوهنوردان همگی دوستان ما بودند و یکی از کوهنوردان که به دلیل خستگی فوت کرد ۵ بچه داشت. یکی دیگر از کوهنوردان هم بعد از انصراف از صعود و در حال برگشت فوت می کند و یکی دیگر هم پس از فتح قله در راه برگشت جان می بازد.

دهقان درباره مشکلات صعود به اورست گفت: در همین شرکت کوچک ما چندین نفر هنگام صعود سرمازده شده و صورت آنها به قدری سیاه شد که با بالگرد به پایین انتقال یافتند.

این کوهنورد باتجربه ایرانی با بیان اینکه هر صعود با کسب تجربه همراه است، گفت: با اینکه ۴۲ سال سن دارم در این صعود هم تجربیاتی کسب کردم. چندین بار به نپال آمدم و این کشور را می شناسم. باید بگویم که در این سفر هم تجربیات زیادی کسب کرده و بلافاصله بعد از رسیدن به ایران برای جوانان ایرانی صحبت های انگیزشی خواهم داشت. من بارها خواستم که صعود به اورست را ترک کنم و از رسیدن به قله منصرف شده بودم و ۲ بار به قطعیت رسیدم که برگردم و قید ۱ میلیارد و صد میلیون تومان پول سفر را هم زدم! به دو بچه خود فکر کردم که جان خود را در این کوه حفظ کنم و برگردم. این به دلیل شرایط سخت بود و حتی چندین بار کاملا از زندگی و زنده برگشتن ناامید شدم.  

او ادامه داد: شرایط در اورست بسیار سخت است و واقعا اسم آن آسان است. من با اینکه قله مانسالو را فتح کرده و تجربیات خوبی داشتم  باز هم در اورست تجربیات جدیدی را به دست آوردم. بازهم می گویم شرایط اورست ویژه است چرا که بعد از هر مسیر سخت به مسیر سخت تر خواهی رسید! فکر کنید باید قسمتی سنگنوردی کنید، قسمتی یخ نوردی و... ؛ اینها همه لباس های مخصوص خود را دارد اما در اورست نمی توانید لباس عوض کنید و باید با همان تجهیزات اولیه به کار ادامه دهید. شرایط فوق العاده سخت بود و به لطف خدا توانستم صعود کنم.

دهقان گفت: من اولین نفری بودم که به قله رسیدم. ۷:۳۰ شب از کمپ چهارم  (ارتفاع ۸۰۰۰ متر) شروع به صعود کرده و ۷:۳۰ صبح به قله رسیدیم. یادم است که در بیسیم اعلام کردند که یک ایرانی باوجود سرماخوردگی شدید و خلط خونی به قله رسیده است! باوجود این همه دشواری من اولین نفری بودم که به لطف خدا به قله رسیدم.

این کوهنورد ایرانی درباره آینده و برنامه های خود گفت: در آینده می خواهم به قطب شمال و جنوب بروم و قرار است کوه های این دو قطب را فتح کنم. در سال ۹۵ و در عرض سه ماه کلیمانجارو (بام آفریقا) و البروس(بام اروپا) را فتح کردم و کتابش را نوشتم. در آن کتاب به قلل هفت گانه اشاره کردم و باید بگویم تاکنون هیچ ایرانی نتوانسته به قلل هفت گانه جهان صعود کند. بنده رکورددار هستم چرا که بام آفریقا، بام اروپا، بام آمریکای جنوبی و  اورست در آسیا را صعود کردم و تنها سه قاره دیگر مانده تا به رکورد قلل هفت گانه برسم. قاره اقیانوسیه، قطب جنوب  و قطب  شمال کوه هایی دارد که اگر حامی مالی پیدا شود برای اولین بار صعود می کنم. اگر این اتفاق رخ دهد اولین ایرانی خواهم بود که قلل هفت گانه و هفت قاره جهان را صعود کرده است.  

دهقان گفت: در پایان از مسئولین استان و کشورم می خواهم به کوهنوردی توجه کنند. من بیش از ۱۰ صعود برون مرزی داشتم و برای یکی از آنها ماشینم را فروختم. واقعا شایسته نیست اعضای تیم ملی برای صعود دست به چنین کارایی بزنند و امیدوارم به هیمالیانوردی نگاه ویژه ای شود.  

تین کوهنورد در پایان از نهادها و سازمانهایی که در فتح اورست او را یاری کردند (شهرداری اصفهان و شرکت‌های فولاد مبارکه، قایا، اکشن و فروشگاه سیاه کمان) تشکر و قدردانی کرد.