حمایت عربستان از فلسطین؛ مانور یا واقعیت؟

جهان،   4000227091 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی که کارنامه عربستان در زمینه روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی پر از صفحات سیاه است، بیانیه‌هایی که اخیرا این کشور و شخص ملک سلمان در حمایت از فلسطینیان و محکومیت جنایت‌های اسرائیل منتشر کرده جای سوال دارد.

 حمایت عربستان از فلسطین؛ مانور یا واقعیت؟

به گزارش الف به نقل از سایت الواقع السعودی، چند روز پیش وزارت خارجه عربستان بیانیه‌ای مختصر در انتقاد از جنایت‌های رژیم اشغالگر صادر کرد.این بیانیه با انتقاد بسیاری از افکارعمومی رو به رو شد.اما پس از آن بیانیه رسمی دیگری از سوی عربستان صادر شد و حمله رژیم اسرائیل به قدس و غزه را محکوم کرد. این بیانیه در وهله اول پاسخ به اعتراض ملت علیه استبداد رژیم حاکم و در وهله دوم به سیاست عادی سازی روابط با اسرائیل است. تردیدی نیست که « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تمایل به ایستادن در کنار مسأله فلسطین را ندارند و به روش‌های زیر از رژیم غاصب اسرائیل حمایت کردند :

- با آغاز ولیعهدی بن سلمان بیش از 60 فلسطینی که چندین دهه در عربستان سعودی زندگی می‌کردند بازداشت شدند، به گونه‌ای که جنبش مقاومت حماس پس از بازداشت این اسراء بیانیه‌ای صادر و این اقدام را محکوم کرد. برخی از افراد برجسته این جنبش و بسیاری از اسراء فلسطینی هنوز در شرایط ناگوار در زندان‌های آل سعود به سر می‌برند .

- بن سلمان تلاش کرد تا جنبش مقاومت حماس را به عنوان یک گروه تروریست در میان کشورهای غربی طبقه بندی کند.

- تبدیل اتحادیه جهانی مسلمان به عنوان سکویی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از دیگر اقدامات آل سعود در حمایت از رژیم غاصب بود، از آنجا که « محمد العیسی» رئیس نهاد موسوم به «اتحادیه جهان اسلام» ترویج صلح کاذب با همه ادیان و مذاهب را متوقف نکرد و در نشستی یهودیان را برادر خواند و بر تقویت روابط با آنها تأکید کرد .

- سخنان « ترکی الفیصل» وزیر امور خارجه عربستان که بیش از یکبار فلسطینیان را محکوم کرد و پس از آن سخنان « عبدالله المعلمی» نماینده دائمی عربستان در سازمان ملل بود که فلسطینیان را « تروریسم» خواند.

- هماهنگی مداوم عربستان برای تکمیل طرح آمریکایی و ضد فلسطینی موسوم به « معامله قرن» از دیگر حمایت آل سعود از رژیم اسرائیل بوده است ، زیرا عربستان با حضور در نشست بحرین ، از تشکیلات خودگردان فلسطین و اردن خواست تا این طرح را بپذیرند.

- عربستان با عبور هواپیماهای صهیونیستی از حریم هوایی خود موافقت کرد. همچنین بن سلمان با « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از یکبار دیدار کرد.

- اما مهمترین حمایت ریاض از تل‌آویو آغاز یک کمپین منظم علیه مساله فلسطین است که این کمپین به مدت 4 سال شروع شده و متوقف نشده است و از پلیدترین روش‌ها برای توصیف ملت مظلوم فلسطین و همه کسانی که از مساله فلسطین حمایت می‌کنند، استفاده می‌کنند. تا جایی که بن سلمان تلاش کرد افکار عمومی را نسبت به مساله فلسطین تغییر دهد اما با شکست مواجه شد. علاوه براین کمپین « ارتش مگس‌های الکترونیکی» نیز با ایجاد کمپین‌های شرورانه در توییتر سعی در تغییر افکار عمومی ملت نسبت به عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را دارند.

بر اساس گزارش الواقع السعودی: اینکه رسانه‌های آمریکایی و غربی در کنار رژیم صهیونیستی بایستند امری بسیار طبیعی است با توجه به اینکه این رژیم نماینده منافع آمریکا و غرب است. اما بسیار شرم‌آور است که برخی از رسانه‌های عربی در پوشاندن تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان نقش دارند تا جایی که اصطلاحاتی مانند « فوتی‌های فلسطینی» به جای کلمه شهدا و یا «ارتش اسرائیل» به جای نیروهای نظامی اشغالگر رژیم صهیونیستی به کار می‌برند و این اقدامات رسانه‌های خبری چیزی جز خیانت نیست که موضع بی‌طرفی نسبت به جنایت‌های رژیم اتخاذ می‌کنند تا از این طریق رژیم اسرائیل را در میان افکار عمومی مشروع سازند.

الواقع السعودی اعلام کرد: برخی رسانه‌های رژیم های عربی سازش‌کار از سیاست مغلطه به ظاهر منطقی استفاده و آن را تکرار می‌کنند تا مخاطب را قانع کنند که ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی کار ناپسندی نیست و این مساله را تکرار می‌کنند تا در وجدان و ذهن ملت‌ها نهادینه شود.

سایت مذکور نوشت: با افزایش درگیری در غزه بسیاری از رسانه‌های کشورهای عربی حامی اسرائیل تخریب برج‌های غزه توسط رژیم اسرائیل ، خبر دروغ آزادی زن فلسطینی و تلاش‌های ناموفق اسرائیل برای غصب خانه‌های فلسطینی را به تصویر کشیدند و تمام اصول اخلاقی را نقض و کلیه جنایت‌های رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین را فراموش کردند و با جعل و تحریف اخبارها و مغلطه‌کاری سعی در فریب افکار عمومی داشتند.

الواقع السعودی در پایان تاکید کرد تلاش‌های برخی رسانه‌های عربی که درگیر عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل به صورت پنهانی و آشکار شده‌اند و از سیاست « مبهم نگه داشتن اخبار حساس برای بیننده» استفاده می‌کنند، قطعاً ناکام خواهد ماند ؛چرا که آن‌ها از اهمیت مساله فلسطین برای اعراب و مسلمانان و همبستگی‌ آن‌ها بی اطلاع هستند تا جایی که بسیاری از مشاهیر، فعالان و هنرمندان در رسانه‌های اجتماعی جنایت این رژیم را محکوم کرده‌اند.