کنایه زیباکلام به نامزدها/ عدالتخواهی پزشکیان، نظر مردم را جلب می‌کند؟/ پیش‌بینی زیدآبادی از نامزدهای نهایی انتخابات/ جلیلی و احتمال نامزدی پوششی برای رئیسی

گروه سیاسی الف،   4000226121 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

کنایه زیباکلام به نامزدها/ عدالتخواهی پزشکیان، نظر مردم را جلب می‌کند؟/ پیش‌بینی زیدآبادی از نامزدهای نهایی انتخابات/ جلیلی و احتمال نامزدی پوششی برای رئیسی

کنایه زیباکلام به نامزدها

یکی از نکاتی که در فرایند ثبت نام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری به چشم آمد انتقادات همه داوطلبین از وضعیت کنونی کشور بود. این انتقادات در حالی مطرح شد که عموم این افراد یا همین الان در مصدر برخی امور مانند ریاست قوه قضائیه و معاون اولی رئیس جمهور هستند یا مدتی پیش مسئولیت خویش مانند ریاست مجلس را تحویل داده اند.

صادق زیباکلام درباره این موضوع با لحنی کنایی در آرمان ملی نوشت: «اگر فردی از کره مریخ می‌آمد و دیروز که آخرین روز ثبت‌نام می‌بود و از ساعت 8 صبح تا ۶ بعدازظهر ثبت‌نام در جریان داشت، ثبت‌نام‌ها را رصد می‌کرد و به‌خصوص به بیانیه‌هایی که ثبت‌نام‌کنندگان بعد از ثبت‌نام قرائت می‌کردند یا در اختیار رسانه‌ها می‌گذاشتند، دقت می‌کرد، با یک سوال خیلی اساسی روبه‌رو می‌شد که خیلی عجیب است هیچکدام از این نامزدها، هیچ سابقه اجرایی در این مملکت نداشتند و جملگی از خارج آمدند!

چون همه‌شان، وعده بهبود اوضاع را می‌دادند و به گونه‌ای صحبت می‌کردند که ظرف 42 سال گذشته، هیچ نقشی در به‌وجود آوردن این وضعیت نداشته‌اند. گلایه و شکایت می‌کردند که این چه وضعی است؟ چرا اقتصادمان اینگونه است؟ چرا مردم ناامیدند؟ چرا جوانان سرخورده هستند؟ چرا بیکاری وجود دارد؟ چرا ناامنی اقتصادی وجود دارد و قس علیهذا. به گونه‌ای صحبت می‌کردند که گویی آنان کوچکترین نقشی ظرف 42 سال گذشته نداشته‌اند.

نه معاون بوده‌اند، نه رئیس بوده‌اند، نه رئیس قوه قضائیه بوده‌اند، نه استاندار بوده‌اند، نه رئیس مجلس بوده‌اند. هیچکدام‌شان هیچ نقشی و قصوری در به‌وجود آوردن وضعیتی که ایران 1400 با آن روبه‌روست، نداشته‌اند. کسان دیگری اوضاع کشور را به این روز درآورده‌اند و آنان آمده‌اند تا خدمت نمایند و کشور را از این وضع نجات بدهند. ای کاش آنان یک گام دیگر هم برمی‌داشتند و اعلام جرمی می‌کردند علیه کسانی که کشور را به این روز سیاه نشانده‌اند.»

***

عدالتخواهی پزشکیان، نظر مردم را جلب می‌کند؟

مسعود پزشکیان از چهره‌های جالب توجه انتخابات است. پزشکیان هم‌اکنون برای چهارمین دوره نماینده تبریز در مجلس است. پزشکیان در دولت دوم خاتمی وزیر بهداشت و درمان بود. البته خودش می‌گوید در دار و دسته هیچ حزبی نبود و به دلیل عملکرد خوبش در ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تهران دعوت شده و در اواخر دولت اول خاتمی به معاونت درمان وزارتخانه رسیده است و پس از آن وزیر شده است. 

پس از وزارت هم از سال 87 تاکنون نماینده تبریز در مجلس است که در دوره دهم نایب رئیس مجلس هم بود.

پزشکیان در دسته‌بندی های سیاسی، اصلاح‌طلب به شمار می‌آید اما عنصر تشکیلاتی اصلاح‌طلب نیست. در مصاحبه های اخیر با رسانه ها وقتی با این پرسش مواجه می شود که اصلاح طلب است یا نه سخنانی می‌گوید که در واقع هم تایید اصلاح‌طلب بودن است و هم نفی تشکیلاتی بودن.

مثلا پزشکیان در گفتگو با اعتماد وقتی با این پرسش مواجه شده که «چرا در ابتدای مصاحبه ها از او درباره گرایش سیاسی پرسش می‌شود» تقریبا همان جوابی را که به بقیه داده به اعتماد داده و گفته است: «من از اول نگاه اصلاحات داشتم. به نظر من يك مسلمان نمي‌تواند اصلاحاتي نباشد؛ چون در قرآن هم تاكيد شده كه ايمان بدون عمل صالح معني ندارد و ايماني قابل‌قبول است كه با عمل صالح توام باشد. درواقع انتخاب درست زماني امكان‌پذير است كه تغيير در رفتار و قابليت انعطاف در تغيير رفتار صورت گيرد و انسان براي بهبود رفتارش تلاش كند كه بدون اصلاحات به هيچ عنوان نمي‌توان به جايي رسيد.»

اما آنچه پزشکیان را از بقیه اصلاح‌طلبان متمایز می‌کند تاکید او بر مسئله عدالت است. پزشکیان در مصاحبه هایی که اخیرا انجام داده است بر موضوع شفافیت مالی همه مردم برای حاکمیت که از آن با تعبیر «FATF داخلی» یاد می‌کند و هچنین توزیع مناسب و هدفمند یارانه انرژی تاکید کرده است.

کمتر کسی از نامزدهای ریاست جمهوری بر این دو موضوع و آن هم به این شکل دست گذاشته است. طبیعتا اگر آنچه پزشکیان وعده می‌دهد اجرایی شود، حداقل بیشترشدن شکاف اجتماعی و اقتصادی جلوگیری می‌کند.

پزشکیان وقتی درباره ضمانت اجرا مورد پرسش واقع می‌شود کارنامه خود در زمان ریاست دانشگاه علوم پزشکی و وزارت را شاهد می‌آورد. کارنامه‌ای که در یاد عموم مردم نیست. هرچند مردم تبریز حتما از او راضی بوده‌اند که چهار دوره پیاپی برای نمایندگی وی را انتخاب کرده اند.

در مجموع به نظر می رسد پزشکیان در صورت تایید صلاحیت بتواند با مزیت گفتمانی عدالتخواهی رقیبی جدی حداقل در درون ارد.گاه اصلاح طلبان باشد. چرا که مانند بقیه نامزدهای اصلاح طلب به دولت کنونی هم مرتبط نیست و به همین جهت رای منفی کمتری دارد.

***

جلیلی و احتمال نامزدی پوششی برای رئیسی

دیروز در بسته خبری نوشتیم که زمزمه حضور پوششی برخی نامزدهای اصولگرا مانند زاکانی و جلیلی وجود دارد. اقدامی که با اخلاق سیاسی حتما در تضاد است. متاسفانه امروز امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، حضور پوششی برخی نامزدها را تلویحا تایید کرده و گفته است: «جبهه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری طراحی خاصی دارد و بدون طراحی وارد گود نمی شویم. در نهایت جبهه اصولگرا یک کاندیدای اصلی در کنار چند کاندیدای فرعی خواهد داشت.»

از سوی دیگر اخبار و مطالبی در برخی رسانه ها منتشر می شود که نشان می‌دهد سعید جلیلی قرار نیست ضربه‌گیر رئیسی باشد و می‌خواهد واقعا رقابت کند. نامه‌نیوز در این زمینه نوشت: «در آخرین ساعات روز آخر نام‌نویسی سعید جلیلی در تماسی تلفنی با ابراهیم رئیسی از قصد خود برای نامزدی در انتخابات روایت کرده و به او اطلاع داده است که بنای حضور در این رقابت را دارد.

سعید جلیلی شب گذشته نیز در اقدامی جالب، مواضع سایر نامزدهای اصولگرا از جمله ابراهیم رئیسی را در صفحه شخصی خود بازتاب داده بود. خبرنگار ما همچنین کسب اطلاع کرده است که کمپین انتخاباتی سعید جلیلی بر مبنای نامزد پوششی‌بودن او پایه‌گذاری نشده و او در عین اینکه خط قرمزش هرگونه مقابله با نامزدهای اصولگراست، بنا دارد به صورت جدی در انتخابات رقابت کند.

بر این اساس کناره‌گیری او برخلاف مدل جهانگیری-روحانی فعلا در دستور کار کمپین انتخاباتی او نیست. در عین حال باید تأکید کرد سعید جلیلی در ماه‌های اخیر بارها و بارها در جلسات متعدد بر وحدت نیروهای اصولگرا تأکید کرده است و قصد او از حضور در رقابت به معنای ایجاد شکاف در جریان اصولگرا نبوده، بلکه او حرف‌های بسیار جدی درباره وضع موجود دارد. اینکه در نهایت آیا او قصد کناره‌گیری خواهد داشت، طبیعتا منتهی به روزهای آخر انتخابات با مشخص‌شدن وضعیت نهایی دارد.»

اما حضور جلیلی در انتخابات بی حرف و حدیث نیست. عده زیادی از تحلیلگران معتقدند نفس حضور جلیلی در انتخابات باعث می‌شود سیاست خارجی و به طور خاص موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای به موضوع اصلی انتخابات تبدیل شود و مردم هم قبلا نشان داده‌اند جلیلی و کارنامه او در مذاکرات را متقاعد کننده نمی‌دانند. 

به‌خصوص در شرایط کنونی که علی لاریجانی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای پیش از جلیلی در صحنه حاضر شده و می‌تواند با به رخ کشیدن کارنامه خودش و همچنان دفاع از اصل برجام، و نه نحوه اجرای آن، برای خویش محبوبیت و رای کسب کند و خاطره روحانی 92 را در تقابل با جلیلی زنده کند.

در چنین شرایطی حضور جلیلی نه تنها به رئیسی کمکی نمی کند بلکه با انحراف موضوع انتخابات از موضوع مطلوب رئیسی یعنی مبارزه با فساد به سیاست خارجی عملا دست رئیسی را هم خالی می‌کنند. طرفداران سعید جلیلی البته دفاعیاتی دارند اما این تحلیل درست به نظر می‌رسد و بزرگان اردوگاه اصولگرایی باید برای آن فکری کنند.

***

پیش‌بینی زیدآبادی از نامزدهای نهایی انتخابات

پس از ثبت نام اولیه داوطلبین انتخابات، همه منتشر تصمیم‌گیری شورای نگهبان هستن تا میدان رقابت انتخابات مشخص شود. در این میان برخی از فعالان سیاسی تحلیل و پیش‌بینی خود از نامزدهای تایید صلاحیت شده را بیان می‌کنند. 

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی در کانال تلگرام خود نوشت: «افرادی که به نظرم شورای نگهبان صلاحیت آنان را تأیید خواهد کرد، به شرح زیرند:

سید ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی از جناح اصولگرا، علی لاریجانی از اصولگرایانِ معتدل، محسن رضایی از نظامیانِ سابق، اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری از جناح دولت و اصلاح‌طلبان.

اگر شورای نگهبان بخواهد یک پله از این میزان پایین‌تر بیاید در آن صورت ناچار است شمار کاندیداها را به بیش از دو برابر این عدد برساند و نام کسانی مانند حسین دهقان، علیرضا افشار، رستم قاسمی، عبدالناصر همتی، محسن مهرعلیزاده، مسعود پزشکیان، علیرضا زاکانی و حتی محسن هاشمی را هم در فهرست نهایی خود بگنجاند.

به نظرم اما شورای نگهبان این کار را نخواهد کرد و فهرست خود را در همان قالب شش نفره خواهد بست. با این حال، اگر شورای نگهبان اصرار به بستن فهرست 8 نفره داشته باشد، شانس حسین دهقان و عبدالناصر همتی برای اضافه شدن به شش نفرِ قبل، بیش از دیگران به نظرم می‌رسد!»

***

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۵۱ هزار و ۱۶۶ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۰۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۶ هزار و ۹۳۶ نفر رسید.