هشدار کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی

جهان،   4000226032

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار کاهش تنش‌ها در جریان درگیری‌ها بین رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین شد و هشدار داد، بحران در مرحله هشدار رو به وخامت است.

هشدار کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی

میچل باچله، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل گفت، اقدامات صورت گرفته از سوی نیروهای اسرائیلی و فلسطینی ممکن است به نقض حقوق بشر بینجامد و جرایم جنگی تلقی شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری آکسیوس، جدیدترین درگیری‌ها بین نیروهای رژیم صهیونیستی و حماس دوشنبه گذشته و در پی خشونت‌ها در قدس بر سر تخلیه برنامه‌ریزی‌شده شش خانواده فلسطینی برای انجام شهرک سازی‌های جدید آغاز شد.

در جریان این درگیری‌ها دست کم ۱۴۰ فلسطینی در غزه شهید شده‌اند که کودکان نیز از جمله آن هستند. ۹ تن دیگر از جمله دو کودک نیز در اسرائیل جان باختند.

سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد، دستکم ۱۰ هزار تن در غزه بی‌خانمان شده‌اند. حملات هوایی اسرائیل روز شنبه ساختمان خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، الجزیره و سایر نهادهای رسانه‌ای را تخریب کرد.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت: به دو طرف تاکید می‌کنم تا به الزامات و تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی پایبند باشند. اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر، وظیفه تضمین دسترسی بی قید و شرط کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را باید در نظر بگیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه دو طرف باید به کاهش تنش‌ها بپردازند، باید لفاظی‌های تحریک کننده نیز از جانب دو طرف متوقف شود. یک بار دیگر شاهد از دست رفتن جان انسان‌ها و وحشت افرادی هستیم که مجبورند فرار کنند یا خودشان را در منازلشان مخفی کنند و هدف حملاتی قرار می‌گیرند که از سوی دو طرف صورت می‌گیرد. این نقض جدی قوانین حقوق بشر بین‌الملل است.

وی همچنین ادامه داد: آنهایی که مسئول چنین نقض‌های هستند باید پاسخ دهند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین گفت، حملات هوایی اسرائیل و شلیک خمپاره‌ها به مناطق پرجمعیت این نگرانی را به وجود آورده است که ارتش اسرائیل ساختمان‌هایی را هدف قرار می‌دهد که بر اساس قوانین بین‌المللی نباید مورد حملات نظامی قرار گیرند.

قرار است شورای امنیت سازمان ملل امروز (یکشنبه) جلسه‌ای را برای رسیدگی به این بحران برگزار کند.