احمدی بیغش به الف خبر داد؛ استیضاح ظریف با ۳۵ امضا معطل در هیئت رئیسه مجلس + محورهای استیضاح

سیاسی،   4000226014

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به طرح استیضاح محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: این استیضاح با ۳۵ امضا تحویل هیأت رئیسه مجلس شد اما هیئت رئیسه در اعلام وصول آن تعلل می کند.

استیضاح ظریف با ۳۵ امضا معطل در هیئت رئیسه مجلس + محورهای استیضاح

محمود احمدی‌ بیغش نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار الف با اشاره به طرح استیضاح محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح  یکشنبه هفته گذشته با 35 امضا تحویل هیأت رئیسه مجلس شده است.

وی افزود: بعد از تحویل طرح و به دلیل امتنای هیأت رئیسه از اعلام وصول آن اینجانب جلسه‌ای با آقای قالیباف رئیس مجلس داشتم و به وی تأکید کردم که استیضاح را اعلام وصول کند اما آقای قالیباف گفت که به خاطر مصالحی فعلاً استیضاح ظریف به مصلحت نیست.

این طراح استیضاح ظریف، سپس محورهای استیضاح را در اختیار خبرنگار الف قرار داد که متن کامل آن بدین شرح است؛

1- اهانت به عبد صالح خدا حاج قاسم سلیمانی نماد غیرت دینی و انسانی و اسطوره مبارزه با ظلم، در قالب فایل صوتی

2- اقدام ضد امنیتی و ضد ملی با ضبط فایل صوتی و با هدف پخش آن  و به وجود آوردن بحران امنیتی، اجتماعی و سیاسی در آستانه انتخابات و شکستن ساختارها و هنجارهای اصلی کشور و نظام و تضعیف گسترده کشور و ناامیدی مردم به نظام جمهوری اسلامی و بدبینی به مسئولین و از همه مهم‌تر نیت خطرناک شما و دولت تدبیر و امید برای براندازی و ایجاد آشوب

3- اصرار بر نشست برجام علی‌رغم نصایح رهبری مبنی بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا و کشورهای اروپایی و همچنین مخالفت نمایندگان مجلس و مردم با ادامه مذاکرات آن هم در شرایطی که هر روز شاهد رفتارهای خصمانه از طرف اروپا و آمریکا و اضافه شدن بر موارد تحریمی هستیم.

4- وجود جاسوسان متعدد در تیم مذاکره کننده برجامی و هسته‌ای 

5- جنابعالی با فرافکنی در این هشت سال کراراً ادعا نموده‌اید به عنوان وزیر خارجه بی‌اختیار بودید. لذا اصرار و نیت‌تان به ادامه کار برای چه بوده و چرا استعفا ندادید؟

6- عدم شفافیت و ارائه گزارش به مجلس و مردم از روند مذاکرات برجام از ابتدا تاکنون و به ویژه در مذاکرات وین فروردین و اردیبهشت 1400

7- اقدام به اظهارات دروغین و فتنه‌انگیز نسبت به کشور روسیه با هدف تضعیف نظام و نهادهای مورد وثوق مردم و به وجود آوردن مشکلات امنیتی - سیاسی در راستای دفاع از سیاست‌های آمریکا و غرب

8- وادادگی و بی‌برنامگی برای ارتباط منطقی و دو طرفه با کشورهای همسایه و بی‌تفاوتی نسبت به اظهارات برخی از آن‌ها از جمله زیاده‌خواهی رئیس جمهور افغانستان جهت فروش حق آبه رود هیرمند به ایران و برخلاف عرف بین‌الملل و حق همسایگی 

9- با عنایت به وعده‌‌های مکرر شما و دولت تدبیر و امید در راستای اعتباربخشی به گذرنامه ایرانی و از سویی بی‌اعتباری واقعی گذرنامه ایرانی حتی در برخی کشورهای همسایه یا کشورهای کوچک جهان چه توضیحی دارید؟