روز پایانی ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری / در انتظار حضور چهره های اصلی در دقیقه ۹۰

سیاسی،   4000225014 ۷۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

فرصت ثبت نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ امروز به پایان می رسد و فهرست نامزدهای این دوره بسته می شود. بنا بر یک سنت تقریبا پذیرفته شده، روز آخر چهره های اصلی جریان های سیاسی برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه می کنند.

روز پایانی ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری / در انتظار حضور چهره های اصلی در دقیقه ۹۰

به گزارش الف بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور فرصت ثبت نام که از ساعت 8 روز 21 اردیبهشت آغاز شده است به هیچ وجه تمدید نخواهد شد.
 
تاکنون افراد نام آشنایی از طیف های مختلف سیاسی در ستاد انتخابات کشور حاضر شده و ثبت نام خود را انجام داده اند. برخی از این چهرها خود را مستقل معرفی کرده و برخی دیگر نیز اگر چه وابستگی مستقیم و غیر مستقیم به جریان های اصلی سیاسی کشور دارند اما به عنوان نامزدهای اصلی این جریان ها معرفی نشده اند .

 محمود احمدی نژاد، علی مطهری، مصطفی تاجزاده،، محسن مهر علیزاده، محمود صادقی، رستم قاسمی، محمد عباسی ورامین مهمان پرست از چهره های مشهور و تا حدی مشهور هستند که تا کنون به وزارت کشور مراجعه و ثبت نام خود را انجام داده اند . از میان چهره های با سوابق نظامی نیز سردار حسین دهقان، سردار سعید محمد و  محمد حسن نامی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات که  خود را از جامعه ارتش معرفی می کند در ستاد انتخابات کشور حاضر شده اند. دکتر حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه و از نمایندگان سابق مجلس نیز دراین دوره از انتخابات ثبت نام کرد. عزت الله ضرغامی نیز که به نظر می رسید در روز  گذشته اقدام به ثبت نام کند امروز در سالن ستاد انتخابات حاضر خواهد شد.

هر چند اغلب نامزدهای مستقل در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از هفته ها قبل از آغاز ماراتن انتخابات، اعلام نامزدی کرده و به بیان مواضع و بعضا برنامه های خود در محافل رسانه ای، دانشگاهی و  فضای مجازی پرداخته اند اما تصمیم قطعی چهره های اصلی جریان های شناخته شده سیاسی کشور تا همین چند روز پیش نیز نامعلوم بود.

از میان جریان اصلاحات ظاهرا مسعود پزشکیان تنها فردی است که برای حضور در این دور از انتخابات زودتر از  بقیه به تصمیم رسید  و هر چند نامش کم و بیش به عنوان گزینه ای در میان نامزدهای این جریان مطرح بوده اما همواره در سایه ماجرای آمدن و نیامدن چهره هایی چون سید حسن خمینی، جواد ظریف و اسحاق جهانگیری قرار داشت. پس از قطعی شدن عدم حضور سید حسن خمینی و جواد ظریف از میان چهره های مورد نظر اصلاحات تنها جهانگیری و پزشکیان باقی مانده اند که روز گذشته اعلام شد اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان برای ثبت نام امروز به وزارت کشور خواهند رفت. 

 در میان جریان اصول گرا نیز  بالاخره پس از هفته ها ارزیابی و رایزنی، حضور آیت الله ابراهیم رییسی قطعی شده و او به عنوان نامزد مورد اجماع این جریان ثبت نام خواهد کرد.

هر چند حضور محمد باقر قالیباف به عنوان یکی از گزینه های اصلی اصولگرایان ، بنا بر اعلام خود او و مبتنی بر تلاشش برای وحدت این جریان از مدت ها قبل مشروط به عدم حضور آیت الله رییسی شده بود اما سرنوشت حضور یا عدم حضور سعید جلیلی ظاهرا  چندان روشن نیست. برخی رسانه های اصول گرا به نقل از او اعلام کردند جلیلی نامزدی خود را منوط به نامزدی آقای رئیسی کرده و گفته است تنها در صورتی که آقای رئیسی در انتخابات ثبت‌نام نکند، کاندیدا خواهد شد اما به نقل از نزدیکان او این موضوع نادرست عنوان و همه چیز به روز شنبه موکول شده است. از سوی دیگر روز پنجشنبه یک چهره نزدیک به سعید جلیلی به ایلنا گفته است « او به نفع هیچ کسی کنار نکشیده است و عدم ثبت‌نام او به‌نفع فرد مشخصی نیست. ایشان صرفاً شرایط را برای حضور فراهم ندیده‌اند.»

انتخابات ریاست جمهوری 1400 یک نامزد بالقوه و خاموش نیز داشته است که به گفته برخی ناظران و تحلیل گران از گزینه های شناخته شده و مطلوب هر دو جریان اصلی سیاسی کشور است اما ظاهرا چندان هم خوش اقبال نبوده که بتواند در راس این جریان ها برای معرفی قرار بگیرد. پس از دیدار علی لاریجانی با برخی مراجع قم، ثبت نام علی لاریجانی نیز تقریبا قطعی شده و به نظر می رسد باید منتظر ثبت نام او نیز همراه با آیت الله رییسی ، محسن جهانگیری و مسعود پزشکیان, و عزت الله ضرغامی در روز آخر ثبت نامزدهای انتخابات 1400 ریاست جمهوری  بود.