احتمال واردات ۷ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا در خرداد / حداقل دو میلیون دوز تا پایان اردیبهشت وارد می‌شود

سلامت،   4000224050 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کیانوش جهانپور می‌گوید: در خرداد ماه امیدواریم با تحقق وعده‌هایی که داده شده، بیش از ۷ الی ۱۰ میلیون واکسن را وارد کشور کنیم.

 احتمال واردات ۷ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا در خرداد / حداقل دو میلیون دوز تا پایان اردیبهشت وارد می‌شود

به گزارش ایلنا، کیانوش جهانپور می‌گوید: در خرداد ماه امیدواریم با تحقق وعده‌هایی که داده شده، بیش از ۷ الی ۱۰ میلیون واکسن را وارد کشور کنیم.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت تولید داخل واکسن اسپوتنیک روسی، بیان کرد: چهار شرکت متقاضی تولید اسپوتنیک بودند و از این چهار شرکت سه شرکت به طرف روس معرفی شدند و زیرساخت‌های دو شرکت مورد تایید قرار گرفته است ولی این که در مرحله‌ی تولید قرار گرفته و خروجی داشته باشند، تا الان این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تا چند هفته‌ آتی هم همچنان تولید داخلی اسپوتنیک را نداشته باشیم.

جهانپور در مورد انتقادات مبنی بر مرتبط نبودن فعالیت برخی از شرکت‌ها که برای واردات واکسن کرونا اقدام کردند، افزود: به هر حال این موضوعی است که در ستاد ملی کرونا مطرح شده و موضوع به وزارت بهداشت مربوط نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: شرکت‌هایی که حداقل مستندات اولیه را داشتند و احتمال دسترسی به واکسن در آنها وجود داشت، برایشان مجوز صادر شد که تا امروز هیچکدام وارداتی نداشتند.

وی در پاسخ به این سوال که لزومی به مرتبط بودن شرکت‌های واردکننده با حوزه سلامت است یا نه؟ بیان کرد: لزومی ندارد، ولی به هر حال باید از وارد کنندگان و شرکت‌هایی باشند که در این زمینه سابقه روشنی داشته باشند، ولی اصل موضوع این است که این مسایل در ستاد ملی تصویب می‌شود و صدور مجوز برای واکسنی که اصالت دارد و مورد بررسی قرار گرفته، داده می‌شود.

جهانپور در مورد تولیدات واکسن داخلی، گفت: واکسن کوایران برکت تولیدات اولیه را با پذیرش ریسک از طرف سازنده شروع کرده، چون هنوز مجوز مصرف دریافت نکرده، مطالعات تا خرداد ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: واکسن پاستور هم در خرداد ماه مراحل تولید خود را آغاز خواهد کرد و واکسن‌های دیگر از اواخر تابستان و پاییز وارد این مدار خواهند شد.

جهانپور در مورد واکسن‌های وارداتی گفت: تا الان ۳ میلیون و ۱۹۵ هزار دوز واکسن وارد کشور شده و در شرایط بهداشتی توزیع شده است و حداقل دو میلیون دوز تا پایان اردیبهشت ماه وارد می‌شود.

وی افزود: بعد از این هم در خرداد ماه امیدواریم با تحقق وعده‌هایی که داده شده، بیش از ۷ الی ۱۰ میلیون واکسن را وارد کشور کنیم.

جهانپور با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر صادرات واکسن کرونای داخلی، در پاسخ به موضوع تایید سازمان جهانی بهداشت، گفت: لزوما به تایید who نیاز ندارد و این بیشتر به شروط خریدار مربوط است، کما اینکه بیشتر واکسن‌های دنیا هنوز تایید سازمان جهانی بهداشت را ندارد و شاید در شروط خرید یک کشور این موضوع باشد و شاید هم نباشد و الزامی در آن نیست اما می‌تواند جزو شروط خریدار باشد.

وی در مورد اولویت خبرنگاران برای تزریق واکسن افزود: بر اساس سند ملی واکسیناسیون، گروه‌های شغلی آموزشی، خبرنگاری، خدمات و ... شامل فاز سوم واکسیناسیون هستند و اگر غیر از این اتفاق بیفتد تخلف صورت گرفته است.