در نامه به قالیباف مطرح شد: محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش :اشکالات کارشناسی جدی در لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان وجود دارد

فرهنگی،   4000222105
محمود فرشیدی وزیر سابق آموزش و پرورش  :اشکالات کارشناسی جدی در لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان وجود دارد

به گزارش الف محمود فرشیدی (وزیر سابق آموزش و پرورش) و دبیر کانون تربیت اسلامی طی نامه‌ای به رییس مجلس خواستار توجه جدی به اشکالات  لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان شد و نوشت:اشکالات کارشناسی جدی در این لایحه وجود دارد که اگر با پشتوانه لازم پژوهشی، علمی و تجربی با مشارکت نمایندگان فرهنگیان اصلاح نشود اهداف اصلی آن از جمله ارتقای شایستگی‌های مستمر معلمان، افزایش انگیزه و ارتقاء سطح منزلت و معیشت معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان محقق نخواهد شد و پایه‌های سند تحول بنیادین متزلزل می‌گردد.

 

متن کامل نامه به این شرح است:

 

جناب آقای دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 

سلامٌ علیکم، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و توفیق خدمت بیش از پیش به مردم شریف ایران و با تشکر از عنایت نمایندگان محترم مجلس انقلابی یازدهم به حل مشکلات آموزش و پرورش و فرهنگیان عزیز،

 از آنجا که در اسفند ماه 1399 پس از یک وقفه حدود هشت ساله سرانجام لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان، در هیئت دولت تصویب و برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال و اکنون در دستور کار کمیسیون آموزش و تحقیقات قرار دارد، ضمن تأکید بر تصویب و اجرای سریع، صحیح و دقیق این لایحه، به استحضار می‌رساند اشکالات کارشناسی جدی در این لایحه وجود دارد که اگر با پشتوانه لازم پژوهشی، علمی و تجربی با مشارکت نمایندگان فرهنگیان اصلاح نشود اهداف اصلی آن از جمله ارتقای شایستگی‌های مستمر معلمان، افزایش انگیزه و ارتقاء سطح منزلت و معیشت معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان محقق نخواهد شد و پایه‌های سند تحول بنیادین متزلزل می‌گردد.

عناوین برخی اشکالات لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان عبارتند از: 

 
لایحه از تضاد و ناهماهنگی در بخش‌های مختلف رنج می­برد از جمله:

الف- تضاد درونی برخی از مواد لایحه، مانند مفاد ماده چهار و تبصره‌های آن که(ناظر بر فاصله حداقل شش سال میان رتبه‌های دوم تا پنجم است) با ماده یک(که از جمله اهداف لایحه را تقویت انگیزه و عملکرد رقابتی دانسته) تضاد داشته بلکه ناقض و نافی آن است چرا که این میزان فاصله عملاً موجبات تضعیف انگیزه و رقابت نه تقویت آن را فراهم می‌نماید.

ب- مغایرت این لایحه با نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از جمله توقف شش ساله معلمان(سنوات) در این لایحه با نظام جاری در این مراکز که امکان کسب رتبه عالی یعنی استاد تمام در سنوات میانی خدمت با کسب شایستگی‌های تعیین شده فراهم است در حالیکه در لایحه رتبه‌بندی معلمان همانند گذشته سنوات خدمت ملاک رتبه‌بندی است.

 
زیرساخت‌ها و ابزار لازم اجرایی از جمله کیفیت سنجش و ارزیابی معلمان پیش‌بینی نشده است. و در حال حاضر شیوه مناسبی برای سنجش عملکرد و ارزشیابی کار معلم در نظام آموزش و پرورش کشور وجود ندارد و این امر در لایحه رتبه‌بندی معلمان به آیین‌نامه اجرایی احاله شده است که تجربیات چهار دهه نشان می‌دهد این نوع تفویض‌ها اجرای قانون را متوقف و یا طولانی می‌نماید و ماهیت قانون و اهداف آن را استحاله می‌نماید و زمینه را برای گزارش‌ها و آمارهای به دور از واقعیت فراهم می‌نماید و لذا لازم بلکه واجب است مجلس محترم نسبت به سنجش صلاحیت و ارزیابی معلمان قانون‌گذاری نماید و دولت را موظف به اجرای آن نماید. با این روش مجلس محترم اقتضایات اجرای قانون را در قانون‌گذاری رعایت می‌نماید.

 
رتبه‌بندی معلمان به عنوان یک عامل مستقل بدون ارتباط با عوامل تأثیرگذار در جریان تربیت و یادگیری مانند جذب معلمان، مدیریت مدرسه، خانواده، کتاب و مواد و رسانه‌های آموزشی، ارزشیابی و مهم‌تر از همه این‌ها هویت مدرسه به عنوان کانون تعلیم و تربیت رسمی، عمومی و زیر نظام‌های ششگانه سند تحول ساده انگاری است و در درون این مجموعه بی‌سامان تیری در تاریکی انداختن است.

 
بر اساس سند تحول و سیاست‌های کلی آموزش و پرورش، معلم کارمند نیست بلکه یک شخصیت علمی-تربیتی است. اما مواد مختلف لایحه و مبنای آن یعنی قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله مواد 67 و 68، برای عموم کارمندان دولت و کاملاً کمّی و ناسازگار با وظایف معلمی و محتوای سند تحول است، لازم است به علت کیفی بودن فعالیت‌های معلمان، نظام حقوق و مزایای معلمان مثل هیئت علمی دانشگاه‌ها، قضات و... مستقل از قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس وظایف مطرح در سند تحول تنظیم و اجرا گردد. و نظام جذب، نگهداشت و ارتقای یکپارچه آموزشی از پیش‌دبستانی تا پایان تحصیلات تکمیلی مدبرانه به دور از شعارزدگی، تدریجی و آزمایشی و مبارزه با انحراف و فساد در درون و بیرون نظام آموزشی، با ساختار مناسب تدوین و استقرار یابد تا رضایت اماممان(قدس الله نفسه الشریف) را داشته باشیم که فرمودند معلمین و همه کسانی که در این شغل معلمی به سر می‌برند باید بدانند که شغلشان بسیار مهم است، باید توجه کنند که بچه از ابتدا خوب بار بیاورند که دانشگاه دیر است... باید توجه کنند که دوره مدارس مهم‌تر از دانشگاه است چرا که رشد عقلی بچه‌ها در این دوره شکل می‌گیرد( 29 اسفند 1367)

 
تبصره ماده 7 که بازنشستگان را مشمول این طرح نمی‌داند نیز مغایر با اهداف و اصول سند تحول است.(در راهکار 4-10 سند تحول آمده است: طراحی و استقرار نظام خاص بازنشستگی فرهنگیان برای بهره‌مندی فزون‌تر از تجربیات مفید) استقرار نظام بازنشستگی خاص بازنشستگان آثار مثبت فراوانی در کیفیت بخشی فعالیت‌ها دارد.

با عنایت به موارد فوق الذکر، انتظار داریم دستور فرمایید این لایحه با پیشینه کاوی، تجربیات بین‌المللی، فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و اسناد تحولی و منویات امام و مقام معظم رهبری و اقتضایات اجرایی توسط گروه‌های نخبگانی متعهد و متدین بدون آلودگی‌های فکری و مادی و معلمان و نمایندگان خانواده‌ها به طور مستمر در یک بازه زمانی مشخص بررسی گردد تا ضمن اجرای قانون مصوب برنامه ششم بر زمین مانده، شاهد تحول در نظام تعلیم و تربیت با افزایش شایستگی‌های معلمان، امانت‌داران جامعه و خانواده، انگیزه و ارتقاء سطح معیشت و منزلت فرهنگیان عزیز باشیم. کانون تربیت اسلامی نیز آمادگی خود را در این زمینه بدون هیچ‌گونه چشم داشت مادی و نامی اعلام می‌دارند. 

با تشکر و سپاس فراوان 
دبیر کانون تربیت اسلامی 
محمود فرشیدی