پیش‌بینی خطر مرگ با بررسی میکروبیوم روده

سلامت،   4000222099

محققان دانشگاه تورکو (University of Turku) فنلاند در مطالعه اخیرشان ادعا کرده‌اند که میان جمعیت باکتری‌های خاص روده با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و گوارشی ارتباطی وجود دارد.

پیش‌بینی خطر مرگ با بررسی میکروبیوم روده

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان طی این مطالعه که در مجله "Nature Communications" منتشر شده است داده‌های یک مطالعه گسترده به نام "FINRISK" را تجزیه و تحلیل کردند. نمونه‌های مدفوع هفت هزار و ۲۱۱ بزرگسال با میانگین سنی ۵۰ سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در این تحقیق محققان از یک الگوریتم یادگیری ماشین برای شناسایی گونه‌های میکروبی در نمونه‌های مدفوع که با مرگ افراد در طولانی مدت مرتبط است، استفاده کردند. یک ارتباط قوی بین میکروب‌های خانواده انتروباکتریاسیا و افزایش خطر مرگ و میر ناشی از دستگاه گوارش و تنفس شناسایی شد.

پیشتر محققان ادعا کرده‌ بودند که حجم بیشتری از انتروباکتریاسیا با سرطان روده بزرگ و بیماری التهابی روده مرتبط است اما با این حال هنوز  علت این ارتباط مشخص نشده است. یک مطالعه نشان داده است که التهاب می‌تواند رشد بیش از حد انتروباکتریاسیا را تقویت کند. بنابراین در این مرحله مشخص نیست که آیا این امضای میکروبی خاص به سادگی نشانه اولیه بیماری است یا اینکه به طور فعال در توسعه بیماری نقش دارد.

محققان در انتها یادآوری کردند که آنها در حال حاضر به توسعه آزمایش میکروبیومی که بتواند مرگ را پیش‌بینی کند، نزدیک نیستند و هنوز هم تحقیقات بیشتری در این باره لازم است.