در برنامه ضیافت عنوان شد؛ علامه شرف الدین؛ فقیهی که عمر خود را صرف دفاع از حقانیت ولایت امیرالمومنین کرد

فرهنگی،   4000222043

مهمان برنامه ضیافت با بیان اینکه علامه عبدالحسین شرف الدین عمر و سرمایه علمی اش را در راه دفاع از حقانیت ولایت مطلقه امیرالمومنین علی (ع) صرف کرد، گفت: ایشان در تالیفات و خطابه هایش به پدران و مادران می آموزد که فرزندانشان را بر محور ولایت، غیور بار بیاورند تا دچار خودباختگی نشوند.

علامه شرف الدین؛ فقیهی که عمر خود را صرف دفاع از حقانیت ولایت امیرالمومنین کرد

به گزارش الف برنامه شب گذشته "ضیافت" به بررسی زندگی علمی و مبارزاتی "علامه سیدعبدالحسین شرف الدین" با حضور حجت الاسلام مهدی نجفی محقق وپژوهشگر اختصاص یافت. 
نجفی با اشاره به ویژگی های شهر جبل عامل اظهار داشت: این سرزمین قدمگاه یکی از اصحاب جلیل القدر پیامبر و علی (ع) یعنی حضرت ابوذر غفاری است. جناب ابوذر را به این ویژگی می شناسند که در برابر ظلم سکوت نمی کرد. 
وی افزود: وقتی حاکم وقت او را دعوت به بیعت کرد و کیسه های زر برای او فرستاد که دست از ولایت امیرالمومنین (ع) بردارد و حکومت حاکم وقت را بپذیرد، او اظهار کرد که در مورد ابوذر چه فکر کردید؟ فکر کردید او حقیقت را نادیده می گیرد و تن به این بیعت می دهد؟ و بعد اظهار ناراحتی کرد که گمان کردید بهای امیرالمومنین علی (ع) و ولایت او این چد کیسه زر است که میخواهید ابوذر را با اینها بخرید؟
این پژوهشگر علوم دینی خاطرنشان کرد: ابوذر در حالی در برابر آنها ایستاد که روایت است او سه روز نانی برای خوردن نداشته است. پس از این ابوذر را به شام تبعید می کنند که معاویه احساس خطر می کند و او را به جبل عامل تبعید می کند و این سرزمین قدمگاه ایشان است. نفس او خاک این سرزمین را کیمیا کرده و نوای غربت و مظلومیت و حقانیت امیرالمومنین (ع) از نای ابوذر به گوش ها می رسد.
نجفی گفت: به یمن قدم جناب ابوذر جبل عامل به سرزمین عالمان بزرگی تبدیل می شود که زبان از وصف آنها الکن است. شخصیت هایی نظیر شهید اول، شهید ثانی، صاحب مدارک، صاحب معالم، شیخ بهایی و محقق کرکی تا علامه شرف الدین؛ این فقهای عظام شیعه از جبل عامل رشد کردند که در تشیع ایران هم بسیار موثر بوده اند. دفاع آنها از مذهب جعفری موجب می شود شیعه به اوج خودش برسد. 
وی در خصوص ویژگی های علمی علامه شرف الدین اظهار داشت: آیت الله عبدالحسین شرف الدین، دوره مقدماتی علوم حوزه، ادبیات عرب، منطق و سطوح فقه و اصول را نزد پدرش و برخی اساتید گذراند و در همین دوران نبوغ و استعداد او و بیان ادبی و جهات علمی اش بر همه آشکار شد و نشان داد که آینده ای بس روشن پیش رو دارد. 
نجفی افزود: او را در سن 17 سالگی با دختر عمویش ازدواج میکند و به نجف می رود و دوره خارج فقه و اصول را در نزد اساتیدی همچون مرحوم آیت الله آخوند خراسانی، مرحوم سید کاظم یزدی، آیت الله شیخ الشریعه اصفهانی و سید اسماعیل صدر می گذراند.
وی با بیان اینکه علامه به جلسات درس نجف بسنده نمی کند، اظهار داشت: ایشان سپس حوزه های کربلا و سامرا و کاظمین می رود و از معارف علمای اعلام آنجا بهره مند و در محافل علمی و ادبی حاضر می شود و چنان می شود که او را فردی ادیب و شخصیتی خطیب و بلیغ و فصیح می یابند به طوری که در آن عصر از این جهات شهره آفاق می شود و همه این علوم را در مسیر دفاع از ولایت کلیه مطلقه امیرالمومنین استفاده می کند.
نجفی با اشاره آثار و تالیفات علامه شرف الدین خاطرنشان کرد: ایشان تالیفات ارزشمندی نیز از خود به جای گذاشته و در وادی تالیفت به همه نیازهای بشر پرداخته است که در هر عصری هر صاحب فکری در آنها تعمق کند، می یابد که این تالیفات به روز است. مانند کتاب "الفصول المهمه" که حاوی درسهایی برای دست یابی جامعه اسلامی به اتحاد بر محور ولایت است. 
وی افزود: ایشان در کتاب المراجعات وقتی سفری به مصر دارد و ملاقاتی بین او و رئیس الازهر صورت می گیرد، این عالم ادیب، با فن مناظره  و با ادب و متانت چنان زیبا گفت و گو را با این عالم اهل سنت آغاز می کند و در ادامه نامه هایی بین آنها رد و بدل می شود که در نهایتا آن عالم اهل سنت به مذهب تشیع مشرف می شود. همچنین در کتاب ا"لنص و الاجتهاد" بدعت ها در اعصار مختلف را با استناد به منابع عامه بیان می کند و به قدری زیبا و متین اشاره می کند که هر انسان منصفی به حقیقت شریعت و ولایت پی می برد. 
این پژوهشگر تاریخ گفت: عالمانی مانند سیدعبدالحسین شرف الدین علمایی حکیم هستند و چون محور حرکت خود را امام علی (ع) و مبارزه با بدعت ها  قرار می دهند، اقتداری پیدا می کنند که در جهان اسلام مورد قبول تمام فرق قرار می گیرند. به طوری که می بینیم تنها فقیه شیعه ای که به امامت در مسجدالحرام دعوت می شود و تمام فرق به ایشان اقتدا می کنند، علامه شرف الدین است. 
نجفی با اشاره به یکی از مواجهات علامه شرف الدین با پادشاه سعودی اظهار داشت: ایشان در دیداری با پادشاه وقت عربستان مواجه می شود؛ در این دیدار قرآنی که در محضر آن قرآن بوده است و جلدی از جنس چرم گاو داشته را به دست پادشاه عربستان می دهد؛ پادشاه جلد قرآن را می بوسد؛ علامه به او می گوید که چرا جلد قرآن را بوسیدید مگر شما گاو پرستید؟ پادشاه می گوید نه من مسلمان هستم. من چرم را نبوسیدم قرآن را بوسیدم. علامه نیز در پاسخ می گوید ما شیعیان هم وقتی درب و پنجره بارگاه رسول خدا را می بوسیم به دلیل تقرب به مقام پیامبر است نه آن آهن و سنگ! همین گفتار موجب می شود تا پادشاه عربستان بوسیدن بارگاه پیامبر را آزاد کند؛ هرچند جانشین او این قانون را ملغی کرد.
وی با بیان اینکه علامه شرف الدین شخصیت با عظمتی است که جامعیت دارد، خاطرنشان کرد: ایشان مانند یک دیده بان تمام مسائل را زیر نظر دارد. خیانتها و جایت های دشمن را می بیند و دسیسه های دولتهای کفر و اجنبی را درک می کند. ایشان همه جهان اسلام را با محوریت ولایت مطلقه امیرالمومنین دعوت به بیدار و آگاهی می کند. 
نجفی گفت: او تأثیر بسزایی در استقلال لبنان داشته و از حکومت فرانسه خلع ید می کند؛ به طوری که حکومت فرانسه حکم اعدام او را صادر می کند و علامه مجبور به مهاجرت به سوریه می شود؛ مهاجمان کتابخانه او را به آتش می کشیدند و دست نوشته های او در این حادثه از بین می رود. 
وی با بیان اینکه علامه شرف الدین در تالیفات و خطابه هایش به پدران و مادران می آموزد که فرزندانشان را بر محور ولایت، غیور بار بیاورند تا دچار خودباختگی نشوند، اظهار داشت: ایشان اگر امروز هم در میان ما بود، امت اسلامی را به شناخت امیرالمومنین (ع) دعوت می کرد تا با شناخت او به شناخت حقایق دین پی ببریم. 
این پژوهشگر علوم دینی گفت: علامه همواره به شناخت قرآن را و عترت توصیه می کرد تا در مقابل فرهنگ غرب دچار خودباختگی نشویم. وی تأکید می کند که اگر این منابع گرانبها را شناختند هیچ اجنبی قدرت غلبه بر مسلمانها را نخواهد داشت و هیچگاه غارت نخواهید شد و منابع مادی و معنوی شما آسیب نخواهد دید. 
نجفی با تأکید بر وظایف رسانه ها و هنرمندان به معرفی چهره های بزرگ تشیع بیان داشت: از اهالی رسانه و هنرمندان درخواست می کنم که نسبت به زندگی عالمان بزرگی همچون علامه عبدالحسین شرف الدین مطالعه داشته، کتاب بنویسند و سلسله برنامه هایی بسازند و این شخصیت های ارزشمند را به دنیا معرفی کنند. 
گفتنی است، "ضیافت" عنوان برنامه ایست که در ماه مبارک رمضان با اجرای سیدعلی قوامی، نود دقیقه پیش از افطار مهمان خانه مخاطبان شبکه قرآن و معارف سیما خواهد بود