ژنرال ارشد ارتش آمریکا: لیزرهای چین، «جی‌پی‌اس‌» ماهواره‌های آمریکا را مختل کرده‌اند

جهان،   4000222004

رئیس نیروی فضایی ایالات متحده در کنگره این کشور گفت، چین چالش بزرگی برای نیروی فضایی آمریکا محسوب می‌شود.

ژنرال ارشد ارتش آمریکا: لیزرهای چین، «جی‌پی‌اس‌» ماهواره‌های آمریکا را مختل کرده‌اند

به گزارش فارس، ژنرال «جان دبلیو ریموند» رئیس نیروی فضایی ایالات متحده در روزهای گذشته در کنگره گفت که جی‌پی‌اس‌های ماهواره‌های ارتش آمریکا توسط لیزرها و پارازیت‌های چین و روسیه تهدید می‌شوند.

به گزارش وبگاه «اپاک تایمز» ریموند و دیگر مقام‌های نیروی هوایی آمریکا در نشستی با قانونگذاران این کشور در کمیته فرعی کنگره آمریکا اذعان کردند که ارتش ایالات متحده باید سریع و با فوریت برای مقابله با تقویت نظامی چین اقدام کند. آن‌ها بر این باورند چین چالش بزرگی برای نیروی فضایی آمریکا محسوب می‌شود.

این ژنرال چهار ستاره آمریکایی گفت که روسیه و چین به سرعت سلاح‌های فضایی تولید می کنند که قادر به ضربه زدن به سامانه‌های موقعیت یاب ماهواره‌های آمریکا هستند. ریموند گفت ، این سلاح‌ها می توانند ماهواره های آمریکا را کور یا مختل کنند

رئیس عملیات فضایی آمریکا گفت تهدید لیزرهای زمینی چین که می‌توانند ماهواره‌های اطراف مدارذ زمین را  مدار  از بین ببرند امروز واقعی و نگران کننده است.

«ژنرال چارلز براون» دبیر ستاد نیروی هوایی ایالات متحده نیز گفت: «با توجه به سرعت تصاعدی چین در زمینه تولید سلاح ، ما این اختیار را نداریم که به سادگی رویکرد فعلی خود را حفظ کنیم.»

براون خاطرنشان کرد که نگرانی اصلی مقامات در حال حاضر مسدود شدن بالقوه  جی پی اس‌های ماهواره و نوعی حمله الکترونیکی ضد ماهواره‌ای که با ایجاد امواج مزاحم در حوزه دید ماهواره است. براون گفت، این حملات می‌تواند عملیات نظامی در ایالات متحده را مختل کند.

«جان رتکلیف» مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا نیز گفت که  چین بزرگترین دشمن ایالات متحده است .

این اولین بار نیست که آمریکا به روسیه و چین درباره نظامی‌گری در فضا اتهام‌زنی می‌کند. چندی قبل  واشنگتن، مسکو را به آزمایش سلاح ضد ماهواره در فضا متهم کرد. مقام‌های مختلف روسیه و چین ضمن رد اتهام‌زنی‌های آمریکا گفتند، این واشنگتن است که  فضا را به عنوان یک عرصه نظامی تلقی می‌کند.

یک تحلیلگر ارشد اندیشکده آمریکایی نیز پیش بینی کرده که به دلیل بودجه ناکافی برای نوسازی ارتش آمریکا و سبقت رقبا، ارتش آمریکا در نبرد محتمل آتی شکست می‌خورد.

«داکوتا وود» تحلیلگر ارشد اندیشکده هریتیج در مقاله منتشر شده در وبگاه «نشنال اینترست» به وضعیت خطرناک ارتش ایالات متحده به دلیل بودجه ناکافی بویژه در بخش دفاعی اشاره کرد.

داکوتا وود نوشت، وضعیت نیروهای مسلح ایالات متحده در حال حاضر نگرانی‌هایی را به دلیل تجهیزات نظامی قدیمی و کمیت ناکافی برانگیخته است.

به گفته این تحلیلگر ارشد آمریکایی، بیشتر تجهیزات نظامی آمریکا متعلق به دهه هشتاد و نود میلادی بوده است. توان نیروی دریایی آمریکا نیز به نصف کاهش یافته است. وی توانایی خلبانان آمریکا را به دلیل کم بودن ساعات پرواز زیر سئوال برد. وود گفت، ارتش واحدهای کافی  برای انجام ماموریت‌های لازم ندارد.

این تحلیلگر ارشد آمریکایی همچنین با تمرکز بررقبای واشنگتن گفت که آن‌ها در بیست سال گذشته در تجهیزات نظامی سرمایه گذاری کرده‌اند و این مسئله در رزمایش‌های آن‌ها مشهود است.