چرا کارگزاران از لاریجانی حمایت نمی‌کند؟/ خداحافظی قالیباف با انتخابات ریاست جمهوری/ جهانگیری در انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد/ ظریف، نامزد نمی‌شود

گروه سیاسی الف،   4000221064 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

چرا کارگزاران از لاریجانی حمایت نمی‌کند؟/ خداحافظی قالیباف با انتخابات ریاست جمهوری/ جهانگیری در انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد/ ظریف، نامزد نمی‌شود

آخرین آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۸ هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۵۷۵ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۶۹۱ هزار و ۳۵۲ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۰۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۵ هزار و ۵۶۸ نفر رسید.

***

نخستین روز ثبت‌نام انتخابات/ ثبت نام نامی، سعید محمد و حسین دهقان

در نخستین روز ثبت نام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری، محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات در ماههای پایانی دولت احمدی‌نژاد، سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا و حسین دهقان، وزیر سابق دفاع در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند.

حسین دهقان داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از نام نویسی در این انتخابات در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نگرانی ندارید سرنوشت شما هم مانند دیگر کاندیداهای نظامی در انتخابات شود؟ گفت: حرف اول و آخر را مردم می‌زنند. هیچ حزب و جریانی در این رابطه قدرت ندارد و ما مقهور هیچ گروه و جریان و قدرتی نمی‌شویم. 

دهقان درباره اینکه اگر آقای رئیسی کاندید شود، کناره‌گیری می‌کنید؟ گفت: نه منتظر کسی هستم و نه در گرو آمدن کسی ماندم.

وی در پاسخ به اینکه آیا با نظامیان ائتلاف خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: هرکسی تکلیف خود را می‌داند و من چنین تکلیفی برای خود قائل نیستم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اسامی وزرای خود گفت: اسامی وزرا برای خودم روشن است ولی الان اعلام نمی‌کنم.

سعید محمد داوطلب انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت نام در انتخابات در پاسخ به سوالی در خصوص کناره‌گیری به نفع آیت الله رئیسی گفت: ایشان جزو  سرمایه‌های نظام هستند و پیشانی مبارزه با فساد هستند با توجه به اینکه هنوز اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند، اجازه بفرمایید بعد از ثبت‌نام‌ها و تایید صلاحیت‌ها اعلام موضع خواهم کرد.

وی گفت:‌ کشور باید با یک تفکر انقلابی و جهادی اداره شود بنده به صورت مستقل در انتخابات شرکت می‌کنم از سوی هیچ دسته و جناحی وارد انتخابات نشدم و نمی‌خواهم حمایت شوم همانطور که تا الان سوابقمان را نشان داده‌ از همه ظرفیت های انقلاب استفاده خواهیم کرد به هیچ جریانی هم قول ندادیم که دولت ما به یک شرکت سهامی تبدیل شود.

این داوطلب کاندیداتوری در انتخابات اظهار داشت: بنده به صورت مستقل وارد انتخابات شدم و به هیچ جریانی تعلق خاطر ندارم و‌ معتقدم‌ همین دو قطبی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به جامعه ضرر زده است.

محمد حسن نامی وزیر سابق فناوری اطلاعات دولت دهم، پس از حضور در وزارت کشور و ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طی سخنانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 64 برنامه برای انتخابات پیش رو در نظر دارد، اظهار داشت: اعتقاد من این است تا زمانی که همه نامزدهای مورد نظر، مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفتند نه باید ستاد بزنند و نه از اعضای کابینه نام برده شود.

***

انتقاد یک اصلاح طلب از اصلاح‌طلبان حکومت‌محور!

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به آرمان ملی گفت: «بعضی از دوستان اصلاح‌طلب متأسفانه دچار یک توهم تاریخی هستند که اگر فلانی نشد، بهمانی بهتر از یک اصولگراست. این توهم یک مردم‌فریبی هم است.

برای همیشه این نگاه «میان بد و بدتر یکی را» باید از بین برود.  نکته مهم‌تر این است که این انتخابات بهترین موقعیت برای پالایش اصلاح‌طلبان است. دیگر دو مقوله جامعه‌محور و حکومت محور معنا ندارد.

وقتی برخی مدیران اعتقادی به اصلاح‌گری ندارد، اصلاح‌طلبان حکومت‌محور همان اصولگرایانند. من کرباسچی و کواکبیان را به روحانی و لاریجانی نزدیک‌تر می‌دانم تا به امین‌زاده و آرمین. برخی شاید بگویند این رویکرد موجب انشعاب و انشقاق خواهد شد.

ایرادی ندارد، هویت جبهه‌ای اساسا هویت حزبی را بی‌معنا کرده است و احزاب اصلاح‌طلب باید از این پس درون حزبی و طبق باورشان کنشگری کنند.»

***

توضیحات جنیدی درباره مخالفت دولت با مصوبه شورای نگهبان

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهور در روزنامه ایران نوشت: «گرچه معیارهای اعلامی شورای محترم نگهبان ممکن است به هدف اصلاح رویه و قابلیت پیش‌بینی شاخص‌های ارزیابی داوطلبان باشد ولی از منظر صلاحیت‌های مقرر در قانون اساسی و اصول تفسیر صحیح حقوقی در معرض ملاحظات مهم شکلی و ماهوی قرار دارند...

 شورای نگهبان در حوزه انتخابات نهاد ناظر است و مسئولیت این نهاد، نظارت بر اجرای صحیح قوانین و طی درست فرایند‌ها است. بدین ترتیب وضع قانون ... با مرجع تقنین (مجلس شورای اسلامی)، و اجرا و اعمال قوانین و مقررات با مرجع اجرا (وزارت کشور)، و نظارت بر اجرای درست قوانین توسط مرجع اجرایی، با مقام ناظر (شورای نگهبان) است. پس هیچیک از این سه مرجع نباید در حوزه صلاحیت دیگری ورود کنند...

 علاوه بر صلاحیت رئیس جمهوری در ابلاغ قوانین و مصوبات به‌طور کلی، در مورد ابلاغ به دستگاه‌های درون قوه مجریه، رعایت اصل تفکیک قوا و التفات به استقلال قوا مقتضی انجام ابلاغ از سوی رئیس قوه مجریه یعنی رئیس جمهوری است و ابلاغ مستقیم برای اجرا به دستگاه‌های درون قوه مجریه، با اصول تقکیک قوا و استقلال قوا نیز سازگار نیست.

 اجزای (1 و 2) بند (10) سیاست‌های کلی انتخابات (قطع نظر از نقد ناقدان) بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام به «شیوه‌های مناسب قانونی» و متناسب با هر انتخابات تأکید می‌کند بدین معنی که شرایط داوطلبان در صورت وجود خلأ و لزوم تعیین شرایط، باید در قانون مصوب مجلس پیش‌بینی شود تا بتوان گفت به شیوه مناسب قانونی اقدام شده است، زیرا مرجع صالح دیگری برای وضع قوانین در نظر گرفته نشده است...

  شرایط و معیارهای داوطلبان حتی در فرض تصویب توسط مجلس شورای اسلامی و سازگاری با قانون اساسی، برای حفظ حقوق انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان، باید در مدت متعارف و معقولی پیش از انتخابات پیش‌بینی و برای همه اعلام شود تا داوطلبان انتخابات تکلیف خود را در این‌باره بدانند لذا اعلام شرایط چند روز پیش از ثبت‌نام برای انتخابات آن هم به وزارت کشور (و نه عموم) جهت اجرا موجه نخواهد بود.»

***

 نظر محمدرضا خاتمی درباره کندی واکسیناسیون در ایران

محمدرضا خاتمی، پزشک و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره کندی فرایند واکسیناسیون در ایران به شرق گفت: «این نکته را هم باید بگویم که کرونا در دنیا هم همین است. وضعیت آلمان و فرانسه بهتر از ما نیست. کشورهایی در بحران کرونا موفق بودند که خودشان واکسن تولید کردند.

الان آمریکا، ‌انگلستان و چین تا حد زیادی موفق هستند و دولت‌هایی موفق بودند که جمعیت زیادی نداشتند و با دو، سه میلیون دُز واکسن مشکلشان را حل کردند مثل امارات.

الان در کانادا واکسیناسیون افتضاح است؛ چون خودشان تولید نکردند و آمریکا، هند و انگلستان واکسن را برای خودشان تأمین می‌کنند. بنابراین همه دنیا کم‌و‌بیش در این بحران درگیرند.

اما مشکل کشور ما این است که دولت در وضعیتی قرار گرفت که تنها می‌توانست با اعمال قرنطینه و محدودیت‌ها تا حدی بیماری را کنترل کند که گاهی موفق بود و گاهی هم نبود. به نظرم اشتباه بزرگی در ایام تعطیلات اتفاق افتاد که مسافرت‌ها آزاد بود.

کسی نمی‌گفت کسب‌وکار را تعطیل کنید، مسافرت‌ها را باید ممنوع می‌کردند و نتیجه اینکه با وضعیت وحشتناکی در کشور درگیر هستیم. نمی‌دانم ستاد ملی کرونا چقدر کار کارشناسی می‌کند، نظر کارشناسان چقدر مهم است و چه کسی تصمیم‌گیر نهایی است. بنابراین اینجا تصمیم‌گیرنده اصلی کرونا به نظر من دولت است.

در این موارد دولت بد عمل کرد. اما جاهایی که تعطیلات و قرنطینه کامل کردند، در ماه در فلان کشور دوهزارو 500 دلار یا یورو به هر نفر پرداخت کردند. دولت ما اینجا هم دستش خالی بود. بحثی است که نمی‌توان جواب داد. می‌گویند ما مغازه‌ها را تعطیل کنیم از کجا درآمد داشته باشد. »

***

رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کند

امروز خبرگزاری‌ تسنیم از قطعی‌شدن ثبت نام سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. خبرگزاری فارس اما کمی محتاطانه این خبر را منتشر کرد و نوشت: «کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری محتمل شده و رئیس قوه قضائیه احتمالا در عید سعید فطر با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات ثبت نام خواهد کرد. شایعه است علی نیکزاد نائب رئیس مجلس، رئیس ستاد انتخاباتی آیت‌الله رئیسی شود؛ ولی این موضوع هنوز قطعی نیست و گزینه های دیگری هم مطرح هستند.»

تسنیم در خبر دیگری به نقل از یک منبع آگاه در دفتر رئیسی نوشت: آنچه به‌عنوان مشخص شدن رئیس ستاد تبلیغات انتخاباتی آیت‌الله رئیسی در برخی رسانه‌ها مطرح شده گمانه‌زنی رسانه‌ای است و این گمانه‌ها هیچ قطعیتی ندارد و اساساً آقای رئیسی درباره این موضوع با کسی صحبت نکرده است. این منبع آگاه همچنین زمان اعلام‌شده برای ثبت‌نام آقای رئیسی را هم غیرقطعی و گمانه‌زنی رسانه‌ای دانست.

***

خداحافظی قالیباف با انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز یکی فراکسیو‌ن‌های تخصصی مجلس و در پاسخ به سؤالی یکی از نمایندگان درباره کاندیداتوری خود در انتخابات پیش رو گفته است: با توجه به کاندیداتوری آقای رئیسی، بنده بنای ثبت‌نام در انتخابات را ندارم.

قالیباف همچنین گفته است که آقای رئیسی، آخر هفته جاری برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌‌جمهوری اقدام خواهد کرد.

همچنین قالیباف در جلسه مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی درباره انتخابات گفت: اجماع میان جبهه انقلاب مهمترین مسئله انتخابات است که الحمدلله به آن رسیده‌ایم و باید همه تلاش کنیم که این انسجام و وحدت و همگرایی در همه مراحل ادامه داشته باشد.

رئیس مجلس اضافه کرد: تعدد کاندیداها در جبهه انقلاب، با اجماع و انسجام سازگار نیست و از همه افرادی که خود را در معرض نامزدی قرار داده‌اند برای انسجام بیشتر دعوت می‌کنم. الآن وقت آزمون برای همه و خصوصاً برای خواص جریان انقلابی است. همه تلاش‌ها باید برای منسجم کار کردن انجام بگیرد. ما باید اجماع جریانی را به‌طور کامل حفظ کنیم و این‌که بعضی خود را فراتر از تصمیم جبهه انقلاب اصلح تلقی کنند راه به جایی نمی‌برند.

وی خاطرنشان کرد: الآن وقت آزمون است، اینجا باید برای انقلاب امتحان بدهیم، در عمل ثابت کنیم که پای انقلاب هستیم. الآن زمانی است که کنار هم بایستیم و هم‌افزایی داشته باشیم تا با حفظ انسجام هرچه بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر انتخابات را یک پیروزی دیگر برای انقلاب رقم بزنیم و در آینده برای تشکیل یک دولت کارآمد کمک کنیم و ما همه با هم برای موفقیت و پیروزی جریان انقلاب تلاش کنیم.

***

چرا کارگزاران از لاریجانی حمایت نمی‌کند؟

تسنیم در گزارشی نوشت: «از چند ماه پیش که موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری در افکار عمومی و فضای جامعه در حال گرم شدن بود، در فضای سیاسی کشور حمایت حزب کارگزاران سازندگی از علی لاریجانی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که بعضاً، برخی از آن به عنوان مفروض آرایش انتخاباتی 1400 یاد می‌کردند به طوری که حتی برخی اعضای شورای مرکزی  حزب کارگزاران از علی لاریجانی به عنوان گزینه اصلی حزب یاد می‌کردند....

اما نهایتاً در جلسه اخیر و نهایی حزب کارگزاران، 5 گزینه پیشنهادی خود را مشخص که در بین آنها، یعنی آقایان ظریف، محسن هاشمی، جهانگیری، پزشکیان و شریعتمداری، خبری از اسم علی لاریجانی نبود و این یعنی حذف کامل علی لاریجانی از گزینه‌های حزب کارگزاران سازندگی.

علت حذف علی لاریجانی از گزینه‌های  حزب کارگزاران سازندگی، ممکن است دلایل متعددی داشته باشد اما گفته می‌شود که عدم تمایل لاریجانی به کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری مهم‌ترین دلیل این مهم است.»

اما مهر نوشت: «به دنبال انتشار برخی اخبار مبنی بر قطعی شدن کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، یک نماینده ادوار مجلس به خبرنگار ما از تشکیل یک گروه در فضای مجازی متشکل از ۲۵۰ نفر از نمایندگان ادوار مجلس با هدف برنامه‌ریزی برای نامزدی علی لاریجانی در انتخابات خبر داد.

به گفته این نماینده ادوار، ورود لاریجانی به عرصه انتخابات حتمی است و احتمالاً وی در روز پنجشنبه برای ثبت‌نام در انتخابات به وزارت کشور خواهد رفت.

بر اساس شنیده‌های خبرنگار ما، حامیان لاریجانی به دنبال ایجاد دوقطبی «لاریجانی-رئیسی» هستند و در عین حال به دلیل آرا منفی لاریجانی و از طرفی آرا بالای سید ابراهیم رئیسی در سال ۹۶ و تجربه او در رقابت‌های انتخاباتی، رقابت دشواری را برای لاریجانی پیش‌بینی می‌کنند.»

***

دستگیری ۲۰۰ پرسنل قوه قضائیه

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با اشاره به بخش عملکرد قوه قضاییه در سال ۹۹ گفت: قوه قضاییه هم  ماموریت قضایی و هم وظیفه نظارتی دارد. در حوزه نظارت های درون سازمانی و برون سازمانی گزارشی را ارایه می دهم. اولین اقدام ما در سال ۹۹ راه اندازی سامانه نظارت های برخط مردمی و تکریم مراجعین بود. ما معتقدیم  مردم بهترین ناظران در عرصه های مختلف هستند. این سامانه در مراجعه اصحاب پرونده و وکلا و کارشناسان از طریق تلفن همراه در اختیار آنها قرار می گیرد.   تا امروز بالغ  بر ۴۰۰ هزار نفر در این سامانه مبادرت به اظهارنظر کرده اند. بیش از ۷۱ درصد از مردم از رفتار همکاران ما اظهار رضایت داشته اند.  

وی با اشاره به برخورد با تخلفات در قوه قضاییه گفت: همکاران ما در واحدهای حفاظت اطلاعات قوه قضاییه ، ۲۳۷ نفر از کارچاق کن  و دلالان  را شناسایی کردند. همچنین دستگیری ۱۶۱ وکیل و کارشناس دادگستری، بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل متخلف بخش‌های مختلف قوه قضاییه و تعدادی از سردفتران اسناد رسمی از جمله اقدامات دستگاه قضا بوده است.

بیشتر بخوانید:

مشروح نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

***

جهانگیری در انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد؟

احمد شریف عضو جبهه اصلاحات ایران در گفتگو با مهر، به توضیح جزئیاتی از حضور اسحاق جهانگیری در جلسه انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران پرداخت و گفت: قرار بود یکشنبه جهانگیری به جلسه انتخاباتی جبهه اصلاحات بیاید و برنامه های خود را ارائه دهد که این حضور با جلسه هیئت دولت مصادف شد.

وی افزود: جهانگیری کلیات برنامه های خود را در جلسه ارائه کرد و ارائه جزئیات آن به آینده موکول شد.

شریف گفت: جهانگیری گفت که قبلا هم به موضوع کاندیداتوری فکر کرده ام، گویا در مقطعی هم از حضور در عرصه انتخابات منصرف شده بود؛ اما با توجه به شرایط فعلی، تقاضاها و اینکه رای دوم را در لیست پیشنهادی اصلاح طلبان به خود اختصاص داده است احتمال حضور او بار دیگر قوت گرفته است.

عضو عضو جبهه اصلاحات با بیان اینکه اعضای این جبهه به واسطه مسئولیت اسحاق جهانگیری با نقطه نظرات او آشنایی دارند، تصریح کرد: شواهد و قرائن نشان دهنده این است که جهانگیری ثبت نام خواهد کرد. هنوز به صورت رسمی این حضور اعلام نشده است. با توجه به اقبال اعضای نهاد اجماع ساز از شخص معاون اول رئیس جمهور قطعیت حضور او قوت بیشتری می گیرد.

شریف با اشاره به اینکه خبر تازه ای مبنی بر حضور ظریف در دست نیست، خاطر نشان کرد: او بار دیگر در کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرده است که در انتخابات حضور پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: علیرغم عدم تمایل ظریف تا روز ثبت نام منتظر می مانیم و همانطور که گفتم احتمال تصمیم در لحظات آخر باعث شد تا تعیین کاندیدای نهایی به بعد از ثبت نام موکول شود تا بعد از آن بشود در مورد همه افراد مشخص شده رای گیری صورت بگیرد.

***

ظریف، نامزد نمی‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف که بیشترین حمایت و پیشنهاد را از سوی احزاب اصلاح‌طلب به نهاد اجماع‌ساز داشت ظهر امروز با سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام (ره) و محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات دیدار کرد است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره جزئیات این نشست، گفت: دعوت از آقای ظریف از سوی آقای خمینی و آقای خاتمی برای انتخابات صورت گرفته است و آقای ظریف تأکید کرده که در انتخابات نام‌نویسی نمی‌کند.

وی افزود: ظریف در این نشست گفته است که نمی‌خواهم با نام‌نویسی‌ام در انتخابات اینگونه تلقی شود که مقابل رهبری قرار گرفته‌ام چرا که بنده تمام عمرم را صرف تقویت نظام و رهبری کرده‌ام. اصلاح‌طلبان می‌گویند در انتخابات ریاست جمهوری نامزد آنها شوم در حالیکه بنده در مجلس ششم هزینه حمایت اصلاح‌طلبان را داده‌ام و اگر حمایت‌های رهبری نبود مجلس ششم اصلاح‌طلب می‌خواست برای من پرونده‌سازی کند.

وی تأکید کرد: ظریف در این نشست گفته بنده به هیچ عنوان تمایلی به نامزدی در انتخابات ندارم و به همین منظور برنامه‌ام را نیز به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان ارائه نکرده‌ام و مستقیما هم به اعضای جبهه صالاحات ایران اطلاع‌ داده‌ام که نامزد نمی‌شوم.