نتایج یک نظرسنجی در مقیاس جهانی: آمریکا، دشمن اصلیِ دموکراسی در جهان !

سیاسی،   4000221025 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که به تازگی در ۵۳ کشور جهان انجام شده، اعتقاد به اهمیت دموکراسی، در سطح بالا ارزیابی شده، و نابرابری اقتصادی و شرکت های بزرگ فناوری، بزرگترین چالش ها برای استقرار دموکراسی معرفی شده‌اند. جدای از همه این ها، بر اساس نظرسنجی مذکور، آمریکا در برهه کنونی، بزرگترین تهدید علیه دموکراسی در سطح جهان است. 

نتایج یک نظرسنجی در مقیاس جهانی: آمریکا، دشمن اصلیِ دموکراسی در جهان !

به گزارش الف، "پایگاه خبری گاردین" به تازگی در گزارشی، یافته های جدیدترین نظرسنجی که توسط "بنیاد اتحاد دموکراسی‌ها"، در مورد دیدگاه های عمومی نسبت به دموکراسی و دیگر مسائل مرتبط با آن، در 53 کشور انجام شده را منتشر کرده است. گاردین در این رابطه می نویسد: 

«یافته های یک نظرسنجی که به تازگی در سطح جهان برگزار شده نشان می دهند که مردم در کشورهای اقصی نقاط جهان، آمریکا، و نَه چین و روسیه را به مثابه بزرگترین تهدیدات علیه دموکراسی ارزیابی می کنند. این مساله عملا این کشور را با یک چالش اصلی رو به رو می کند و واشنگتن دیگر نمی تواند خود را به مثابه بزرگترین حامی و حتی تضمین کننده برقراری دموکراسی در کشورهای جهان معرفی کند. 

این نظرسنجی نشان می دهد که حمایت از دموکراسی در کشورهای مختلف جهان همچنان از سطح بالایی برخوردار است. این گزاره علی رغم اینکه بسیار از کشورهایِ با نظام دموکراتیک، در مقایسه با کشورهای اقتدارگرا، عملکرد بدتری در مهار اپیدمی ویروس کرونا داشته اند نیز همچنان صدق می کند. 

در این راستا، بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان، نابرابری و بی عدالتی را بزرگترین تهدید علیه دموکراسی دانسته اند. این در حالی است که در آمریکا، قدرتِ شرکت های بزرگ فناوری، از سوی مردم به مثابه بزرگترین چالش و تهدید علیه دموکراسی ارزیابی شده است. 

یافته های این نظرسنجی، در جریان یک پروژه تحقیقاتی که با حمایت "بنیاد اتحاد دموکراسی ها" انجام شده، ارائه شده اند. در چهارچوب این نظرسنجی، 50 هزار نفر در 53 کشور دنیا مورد سوال قرار گرفته اند. نتایج و یافته های این نظرسنجی، تا حد زیادی باورهای رایج در مورد دموکراسی و حامیان دموکراسی در جهان(نظیر آنچه دولت آمریکا مدام ادعا می کند) را زیر سوال می برد و حاکی از وارونه بودن حقایق با تصور رایج در این رابطه است. این نظرسنجی در فاصله ماه های فوریه تا آپریل سال جاری میلادی انجام شده است. 

اگرچه در بهار سال 2020، مردم در کشورهای دموکراتیک و اقتدارگرا(یا کمتر دموکراتیک)، تقریبا به یک اندازه از نوعِ واکنش و عملکرد دولت هایشان در مواجهه با ویروس کرونا رضایت داشته اند(درصد رضایت حدودا 70 درصد بوده است)، با این حال، یک سال بعد، این میزان رضایت در کشورهای اقتدارگرا به 65 درصد و در کشورهای دموکراتیک به 51 درصد سقوط کرده است. میزان رضایت مردمی در اروپا نیز 45 درصد بوده است. قاره آسیا در این زمینه وضعیت بهتری داشته و میزان رضایت در آن(در مقابله با ویروس کرونا) 76 درصد بوده است. 

شاید حیرت انگیز ترین یافته نظرسنجی مذکور این باشد که حدودا نیمی از پاسخ دهندگان در نظرسنجی(44 درصد) که در 53 کشور حضور داشته اند، نگران تهدیدات و چالش های ایجاد شده از سوی آمریکا علیه دموکراسی در کشورهای خود هستند. در این راستا، ترس از نفوذ چین در کشورهای مذکور، 38 درصد بوده و این نگرانی در مورد روسیه، 28 درصد بوده است. این مساله به وضوح نشان می دهد که نَه آمریکا و نَه اعضای گروه جی 7(هفت کشور صنعتی جهان)، صلاحیت این را ندارند که خود را حامیان و مدافعان دموکراسی در جهان معرفی کنند. 

از سال گذشته، این تصور در میان مردم جهان که آمریکا و نفوذ این کشور، تهدیدی اساسی علیه دموکراسی در کشورهای مختلف دنیا است، به نحو قابل توجهی افزایش یافته و تشدید شده است. در این راستا، شاخصِ مرتبط با این مساله از مثبتِ 6 به مثبت 14 افزایش یافته است. این شاخص مخصوصا در کشورهایی نظیر آلمان(مثبت 20) و چین(مثبت 16)، حاکی از تشدید دیدگاه منفی به آمریکا است. 

این نظرسنجی حاکی از دلبستگی جهانی به دموکراسی در کشوهای اقصی نقاط جهان نیز است. در این راستا، 81 درصد از مردم در کشورهای اقصی نقاط جهان، حضور و وجود دموکراسی و یک نظام سیاسی دموکراتیک در کشورهایشان را امری مهم ارزیابی می کنند و عمیقا خواستار آن هستند. این در حالی است که اندکی بیشتر از 53 درصد از مردم به معنای واقعی کلمه باور دارند که کشورهایشان از یک وضعیت دموکراتیک در برهه زمانی فعلی برخوردار است(این قضیه در مورد مردمی که در دموکراسی های غربی زندگی می کنند نیز صدق می کند). 

در چهارچوب این نظرسنجی، بزرگترین چالش علیه دموکراسی در سطح جهان، نابرابری و بی عدالتی اقتصادی بوده است(64 درصد از پاسخ دهندگان به این مساله اشاره کرده اند). با این حال، تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان(48 درصد از رای دهندگان) نیز بر این باور بوده اند که شرکت های بزرگ فناوری، تهدیداتی اساسی علیه دموکراسی در کشورهایشان هستند. در میان کشورهایی که خود را دموکراتیک می دانند، میزان نگرانی نسبت به اثرگذاری منفیِ شرکت های بزرگ فناوری بر دموکراسی، در آمریکا بیش از دیگران بوده است(حدودا 62 درصد). البته این نگرانی در بسیاری از کشورهای جهان در مقایسه با سال گذشته، در حال تشدید شدن است(نمودِ این مساله به طور خاص در چهارچوب حمایت های گسترده مردم از برقراری مقررات تنظیمی علیه شبکه های اجتماعی، قابل مشاهده است). 

مردم در کشورهایی نظیر نروژ، سوئیس، و سوئد، بیشترین اطمینان را به این مساله دارند که کشورهایشان واقعا دموکراتیک هستند. با این حال جالب این است که 71 درصد از پاسخ دهندگان چینی نیز معتقد بوده اند که کشورشان از دموکراسی مناسبی برخوردار است. این در حالی است که در روسیه، تنها 33 درصد از مردم به معنای واقعی کلمه به دموکراتیک بودن کشورشان اعتقاد دارند». 

لینک مطلب:  https://www.theguardian.com/world/2021/may/05/us-threat-democracy-russia-china-global-poll