هفته های سخت کرونایی تمام شد، یا هنوز نیامده؟!

گروه اجتماعی الف،   4000218001 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که وزیر بهداشت می گوید دیگر از موج چهارم کرونا عبور کرده ایم، اما برخی کارشناسان سلامت می گویند هنوز این موج کرونا تمام نشده است و هفته های سختی را پیش رو داریم.

هفته های سخت کرونایی تمام شد، یا هنوز نیامده؟!

به گزارش الف، وزیر بهداشت در دیدار با رئیس قوه قضائیه تصریح کرده است: «تقریبا ویروس انگلیسی را مهارشده می‌بینیم. امروز از موج چهارم کرونا عبور کرده‌ایم، به‌نحوی که در اکثر استان‌ها شیب همه‌گیری سیر نزولی پیدا کرده است.»

همچنین علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم تاکید کرده است: «سیستم بهداشت و درمان کشور موفق شد با تدارک 60 هزار تخت بیمارستانی و استفاده از پروتکل‌های ویژه بهداشتی بر موج چهارم این ویروس غلبه کند. بر همین اساس از 301 شهر قرمز به 109 شهر رسیده‌ایم. در هفته آینده نیز پیش‌بینی می‌شود این عدد به 70 شهر کاهش یابد. در دهه اول خرداد، شرایط کشور بهبود می‌یابد و آرامش نسبی بعد از موج چهارم شیوع کرونا در کشور حاکم خواهد شد.»

در شرایطی که متولیان نظام سلامت بر این باورند که از موج چهارم کرونا عبور کرده ایم، اما برخی دیگر از مسئولان و کارشناسان نظام سلامت معتقدند هنوز زود است که بخواهیم درباره مهار موج چهارم کرونا صحبت کنیم. 

به طور مثال، نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران معتقد است که هنوز موج چهارم کرونا مهار نشده است. او تاکید می کند: «تصور می‌کنم تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظرمان است نرسیم. زمانی آرامش ممکن است رخ دهد که میزان بیماران سرپایی کاهش یابد، در حالی که کماکان شاخص مراجعه سرپایی ما تا دو یا سه هفته آینده بالا خواهد بود. ما کماکان در پیک بیماری هستیم و شاید تا یک ماه آینده از این وضعیت خلاصی پیدا نکنیم.»

چه زمانی پیک چهارم کرونا کنترل می‌شود؟

بسیاری از صاحبنظران نظام سلامت تاکید دارند که هر موج کرونا با موج دیگر آن تفاوت دارد و به همین دلیل نمی توان پیش بینی دقیقی از زمان مهار موج های تازه ارائه کرد. 

دکتر یونس آذرخوی، متخصص ایمنی‌شناسی پزشکی نیز در گفتگو با الف تاکید می کند: «هر موج کرونا در ایران معمولا حدود دو ماه طول می کشد. این موج تازه از فروردین آغاز شده است و حداقل تا پایان اردیبهشت با آن درگیر خواهیم بود. ما یک نقطه اوج در هر موج کرونا داریم که بعد از عبور از آن قله، روند بیماری به شکل نزولی در می آید. ما در روزهای نخست اردیبهشت ماه امسال به نقطه اوج این موج تازه کرونا رسیدیم که در آن آمار فوتی های روزانه کرونا به حدود 500 فوتی رسید که یک رکورد تازه به حساب می آمد.»

او ادامه می دهد: «بعد از عبور از این قله، مرگ و میرهای کمتری را تجربه کردیم. در چند روز اخیر نیز به طور میانگین آمار فوتی ها به حدود 350 نفر رسیده است. فقط نکته مهم اینجاست که نمی توان با قاطعیت گفت که این آمارها همچنان به شکل نزولی خواهد بود. مثلا فرض کنید که اگر دوباره در تعطیلات پیش رو، مسافرت ها مثل تعطیلات نوروزی شکل بگیرد، در کمتر از دو هفته ممکن است دوباره به همان قله موج چهارم کرونا برسیم. بنابراین زمانی می توانیم بگوییم که موج چهارم کرونا مهار شده است که پروتکل های بهداشتی با جدیت رعایت شود تا این روند نزولی تداوم پیدا کند.»

آذرخوی تصریح می کند: «حتی گاهی کاهش موقت آمارهای فوتی کرونا، ممکن است ما را به خطا بیندازد و به اشتباه فکر کنیم که موج کرونا کنترل شده است. اگر با همین استدلال غلط، رعایت پروتکل های بهداشتی چندان جدی گرفته نشود، در آن صورت به فاصله چند روز بعد دوباره به همان نقطه خطرناک قبلی برمی گردیم. همچنین باید به این نکته مهم توجه داشت که فقط وقتی موج کرونا مهار می شود که آمار مراجعه سرپایی بیماران مبتلا به کرونا کاهش پیدا کند، در حالی که هنوز تغییر چشمگیری در میزان مراجعات سرپایی ایجاد نشده است.»

همچنین دکتر رحمان احمدپور، داروساز هم در گفتگو با الف تصریح می کند: «بین مهار موج چهارم کرونا و توقف روند افزایشی کرونا، خیلی تفاوت وجود دارد. یعنی درست است که هم اکنون روند افزایشی کرونا متوقف شده است، اما میزان بستری ها و فوتی های کرونا همچنان  بالاست. درواقع هم اکنون شرایط به سمت بدتر شدن پیش نمی رود، اما وضعیت ابتلا و فوتی های کرونا اصلا خوب نیست. این نکته بسیار مهمی است که نباید در تحلیل شرایط کرونا از آن غافل شویم.»

او خاطرنشان می کند: «حتی اگر فرض را بر کنترل موج چهارم کرونا بگذاریم، باز هم این خطر جدی وجود دارد که موج بعدی کرونا از راه برسد و دوباره آمار مبتلایان و فوتی های کرونا، بالاتر برود. به همین دلیل، نیاز جدی داریم که روند واکسیناسیون سراسری با سرعت بیشتری انجام شود، طوری که قبل از شروع موج تازه بیماری، حداقل افراد آسیب پذیر و در معرض خطر کرونا، واکسینه شوند. این اتفاق باعث می شود که موج های بعدی کرونا، تلفات انسانی و اقتصادی کمتری بر جای بگذارد.»

رعایت پروتکل‌ها، همچنان اصل اول ایمنی

در شرایطی که جهش های تازه کرونا در ایران گزارش شده است، کارشناسان سلامت هشدار می دهند که باید واکسیناسیون سراسری به نقطه مطلوب برسد. حتی برخی از کارشناسان از این واهمه دارند که کرونای جهش یافته ایرانی نیز ایجاد شود و در کشور، رواج پیدا کند. به همین دلیل، تسریع فرآیند واکسیناسیون سراسری می تواند مانع از تحقق این سناریوهای تلخ شود. 

از سوی دیگر، با توجه به اینکه هنوز با واکسیناسیون 70 درصد جمعیت کشور، قاصله چشمگیری داریم، همچنان رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی به عنوان مهم ترین راهکار جلوگیری از وقوع موج های تازه کرونا در کشور شناخته می شود. تشدید رعایت پروتکل های بهاشتی علاوه بر اینکه به حفظ سلامت جامعه منجر می شود، از فرسودگی کادر درمان و ناتوانی نظام سلامت هم جلوگیری خواهد کرد.