وقوع انفجار در میانمار همزمان با تداوم اعتراضات

جهان،   4000217032

بر اساس گزارش‌ها مقام‌های میانمار به دنبال تداوم اعتراضات در این کشور و افزایش تلفات خشونتها، دست به دستگیری های بدون حکم قبلی از میان چهره های معترض زده اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه الجزیره، اعتراضات ضد کودتا در میانمار امروز جمعه نیز در سراسر این کشور از جمله در شهر ماگوای واقع در غرب نایپیداو پایتخت میانمار برگزار شد.

همچنین یک اعتصاب سحرگاهی نیز در منطقه ناتموک شهر ماگوای برگزار شده و معترضان شرکت کننده اقدام به حمل مشعل‌های آتش و بنرهای قرمز رنگ آنگ سان سوچی، رهبر دستگیر شده دولت غیرنظامی این کشور و حزب لیگ ملی برای دموکراسی کردند.

رسانه ها گزارش کردند، یک ورزشکار رزمی کار مشهور میانماری بعد از آنکه به اعتراضات ضد کودتا پیوست هدف حمله با یک بمب دست ساز قرار گرفته و همچنین در پی وقوع یک انفجار از مجموع چند انفجار رخ داده در دست کم سه شهر، دستگیر شد.

این انفجارها در حالی رخ دادند که دولت نظامی میانمار شدیدا تلاش دارد در ضمن افزایش تلفات اعتراضات و تداوم چالش طلبی معترضان به اعمال کنترل بر کشور بپردازد.

معترضان جوان همچنین در مناطق تامین و تاکتا در یانگون نیز راهپیمایی های اعتراضی تحت عنوان "زدن صاعقه" علیه ارتش برگزار کردند و گزارش هایی در شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی میانمار یک یورش را اوایل جمعه در منطقه هلدان شهر یانگون اجرا کردند. همچنین مقام‌ها به بازداشت چند نفر به رغم عدم داشتن حکم بازداشت پرداختند.

شبکه تلویزیونی میاوادی متعلق به ارتش میانمار روز پنجشنبه گزارش کرد که فوئه تاو، ورزشکار رزمی کار محبوب ۳۶ ساله در حالی که در بیمارستان از بابت جراحاتش مورد درمان قرار داشت دستگیر شد. این شبکه او را متهم کرد به اینکه این جراحات را به هنگام تست یک بمب دست ساز در محل ورزشگاهی در شهر یانگون برداشته است.

در این گزارش عنوان شد، نیروهای امنیتی میانمار مدعی شدند که به هنگام تفتیش این سالن ورزشی در آنجا مواد مخصوص ساخت بمب، سلاح و مهمات یافته اند و اینکه او یکی از چهار فرد دستگیر شده از بابت اتهام تبانی به جهت انجام اقدامات خشونت آمیز بوده است.

فوئه تاو در میانمار مشهور بوده و اخیرا تصاویری از او در ضمن شرکت در اعتراضات در حالی که در یک علامت حمله شده توسط خودش رهبر کودتای میانمار را به مبارزه در قفس فرامیخواند، منتشر شد.

شبکه میاوادی در گزارش خود تصاویری از او روی یک برانکار در حالی که پاهایش خونین و دچار سوختگی بود پخش کرد.

یک همکار سابق او به رویترز گفت،  بمب دست ساز از سوی یک مامور پلیسی که خود را غیرنظامی جا زده بود در سالن ورزشی رها شده بود.

وقوع انفجارهای کوچک هر چه بیشتر در شهرهای کوچک و بزرگ میانمار تکرار می شود که برخی از آنها ساختمانهای دولتی و نظامی را هدف گرفته اند و رهبران کودتا می گویند که آنها سند و مدرک شورش خشونت آمیز حامیان دولت سرنگون شده آنگ سان سوچی هستند.

یک دولت وحدت ملی متشکل از سیاستمداران سابق، گروه های حامی دموکراسی و شبه نظامیان اقلیت قومی می گوید که این انفجارها توسط خود ارتشی که به دنبال چسبیدن به قدرت با ریشه کن سازی دشمنانش است سازماندهی می شوند.

گروه ناظر حقوق بشری موسوم به انجمن حمایت از زندانیان سیاسی میانمار اواخر روز پنجشنبه گزارش کرد که تلفات سرکوب نظامی اعتراضات ضد کودتا در این کشور از زمان وقوع کودتا تا کنون به رقم ۷۷۲ تن رسیده در حالی که ۳۷۳۸ تن نیز در ارتباط با این اعتراضت بازداشت شده و یا حکم مجازات دریافت کرده‌اند.

روز پنجشنبه تعداد فزاینده‌ای از جوانان میانماری در شبکه های اجتماعی برای گذراندن آموزش مبارزه در به اصطلاح "نیروی دفاعی" جدید التاسیس دولت وحدت ملی تمایلشان را اعلام کرده و تهدید به حمله به ارتش مجهز میانمار در صورتی که تعداد هر چه بیشتری از شهروندان کشته شوند کردند.